PL EN


2018 | 25 |
Article title

Czy kultura masowa oznacza kryzys wartości? Stanowisko Dwighta Macdonalda i kwestia jego aktualności

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Dwight Macdonald was generally right in describing the beginnings of mass culture, or Masscult, and its essential features. Besides, he rightly predicted that Masscult – focusing on profit, not on the quality of the cultural goods offered – would gain a dominant position in relation to higher culture. However, he could not predict what was to come, especially the revolution in the field of information transfer and emergence of new ways of cultural goods distribution. According to him, Masscult means a crisis of values. This is because financial profits by no means balance the fall of art and culture, traditionally understood. Masscult is a  threat especially to such values as the value of a work of art, the value of a “natural” human life and the value of a “natural” social relations.
DE
Dwight Macdonald hat eingehend Anfänge der Massenkultur – der Masscult und ihre wesentlichen Eigenschaften beschrieben. Er hat treffend vorhergesehen, dass Masscult eine dominierende Stellung im Verhältnis zu der Hochkultur gewinnt, indem sie sich auf den Gewinn, und nicht auf die Qualität der angebotenen Kulturgüter konzentriert. Er konnte jedoch nicht vorhersehen, was erst kommen sollte: die Revolution im Bereich der Informationsvermittlung und das Auftauchen von neuen Vertriebswegen von Kulturgütern. Masscult bedeutet nach ihm eine Wertekrise, weil finanzielle Gewinne keinesfalls den Verfall der traditionellen Kunst und Kultur aufwiegen. Die Massenkultur bedeutet eine Bedrohung besonders für solche Werte wie der Wert des Kunstwerkes, der Wert des „natürlichen“ Menschenlebens und der Wert der „natürlichen“ sozialen Beziehungen.
PL
Dwight Macdonald wnikliwie opisał początki kultury masowej, lub Masscultu, i jej zasadnicze cechy. Poza tym słusznie przewidział, że Masscult – koncentrując się na zysku, a nie na jakości oferowanych dóbr kultury – uzyska dominującą pozycję w stosunku do kultury wysokiej. Nie mógł jednak przewidzieć tego, co dopiero miało nadejść, zwłaszcza rewolucji w dziedzinie przekazywania informacji, a także pojawienia się nowych sposobów dystrybucji dóbr kultury. Według niego, Masscult oznacza kryzys wartości. Jest tak dlatego, że zyski finansowe w żaden sposób nie równoważą upadku tradycyjnie pojmowanych sztuki i kultury. Kultura masowa stanowi zagrożenie szczególnie dla takich wartości, jak wartość dzieła sztuki, wartość „naturalnego” życia ludzkiego i wartość „naturalnych” stosunków społecznych.
Year
Issue
25
Physical description
Dates
published
2018
online
2018-07-31
Contributors
References
  • Baughman J. L., The Republic of Mass Culture: Journalism, Filmmaking, and Broadcasting in America Since 1941, JHU Press, Baltimore 2006.
  • Foreman J., The Other Fifties: Interrogating Midcentury American Icons, University of Illinois Press, Chicago 1997.
  • Hinds H. E., Motz M. F., Nelson A. M. S. (eds.), Popular Culture Theory and Methodology: A Basic Introduction, Popular Press, Madison 2006.
  • Jumonville N., Critical Crossings: The New York Intellectuals in Postwar America, University of California Press, Berkeley 1991.
  • Kammen M., American Culture, American Tastes: Social Change and the 20th Century, Knopf Doubleday Publishing Group, New York 2000.
  • Macdonald D., Masscult & Midcult, [in:] H. E. Hinds, M. F. Motz, A. M. S. Nelson (eds.), Popular Culture Theory and Methodology: A Basic Introduction, The University of Wisconsin Press, Madison 2004.
  • Macdonald D., The Responsibility of Peoples and Other Esseys in Political Criticism, Greenwood Press, Westport 1976.
  • Marshall P. D., Redmond S. (eds.), A Companion to Celebrity, John Wiley & Sons, Chichester 2015.
  • Naremore J., Modernity and Mass Culture, Indiana University Press, Bloomington 1991.
  • Peters J. D., Simonson P. (eds.), Mass Communication and American Social Thought: Key Texts, 1919-1968, Rowman & Littlefield Publishers, Lanham 2004.
  • Schatz T., Hollywood: Cultural dimensions: ideology, identity and cultural industry studies, Taylor & Francis, London 2004.
  • Schaub T. H., American Fiction in the Cold War, University of Wisconsin Press, Madison 1991.
  • Seaton J., Cultural Conservatism, Political Liberalism: From Criticism to Cultural Studies, University of Michigan Press, Ann Harbor 1996.
  • Sontag S., Notes on Camp, Straus and Giroux, New York 1966.
  • Tabachnick S. E. (ed.), The Cambridge Companion to the Graphic Novel, Cambridge University Press, Cambridge 2017.
  • Wilensky H. L., Mass Society and Mass Culture: Interdependence or Independence?, [in:] “American Sociological Review”, Vol. 29, No. 2 (Apr., 1964), pp. 173–197.
  • Wreszin M. (ed.), Interviews with Dwight Macdonald, Univ. Press of Mississippi, Jackson 2003.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_kw_2018_25_25
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.