PL EN


2020 | 29 |
Article title

Miasto, mit i Psyche Symbolika miast i przedstawień miejskich w imaginarium gier wideo – ujęcie psychoanalityczne

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł podejmuje próbę przedstawienia symboliki miasta na gruncie psychoanalizy jako hermeneutyki kultury. Zestawiając ze sobą motywy mityczne z przykładami przedstawień miast w grach wideo, zarysowuje nierozerwalną ambiwalencję motywu miasta, podążającą za Freudowską strukturą osobowości i będącą wyrazem kompleksów składających się konstytucję ludzkiego psyche. Wykorzystanie gier wideo afirmuje uniwersalność programu hermeneutyki psychoanalitycznej a także włącza tzw. nowe media do zakresu badawczych zainteresowań psychoanalizy.
Keywords
PL
 
Year
Issue
29
Physical description
Dates
published
2020
online
2020-08-24
Contributors
References
  • Cambell, Joseph. Bohater o Tysiącu Twarzy. Tłum. Andrzej Jankowski. Kraków: NOMOS, 2013.
  • Czemiel, Grzegorz. “Psychoanaliza Polis. Przyczynek Do Badań Nad Przestrzennymi Praktykami Politycznymi.” W: Śląskie Studia Polonistyczne. T. 1, no. 3 (2013): 129–43.
  • Eliade, Mircea. Historia wierzeń i Idei Religijnych. Tłum. Stanisław Tokarski. T. 1. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1988.
  • Eliade, Mircea. Historia wierzeń i Idei Religijnych. Tłum. Stanisław Tokarski. T. 2. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1994.
  • Eliade, Mircea. Mit Wiecznego Powrotu. Tłum. Krzysztof Kocjan. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1988.
  • Freud, Zygmunt. Poza Zasadą Przyjemności. Tłum. Jerzy Prokopiuk. Warszawa: PWN, 1975.
  • Freud, Zygmunt. Wykłady Ze Wstępu Do Psychoanalizy. Nowy Cykl. Tłum. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR, 2009.
  • Fromm, Erich. Miłość, Płeć i Matriarchat. Tłum. Beata Radomska i Grzegorz Sowiński. Poznań: REBIS, 2011.
  • Graham, Wade. Miasta Wyśnione. Siedem Wizji Urbanistycznych, Które Kształtują Świat. Tłum. Anna Sak. Krakow: Karakter, 2016.
  • Hayot Eric, Wesp Edward. “Towards a Critical Aesthetic of Virtual-World Geographies.” W: The International Journal of Computer Game Research. vol. 9, no. 1, 2009. http://gamestudies.org/0901/articles/hayot_wesp_space. (dostęp 11.12.2017)
  • Jacobi, Jolande. Psychologia C.G. Junga. Tłum. Stanisław Łypacewicz, Warszawa: Wydawnictwo Wodnika, 1993.
  • Jung, C. G. Civilization in Transition. Civilization in Transition. London: CW 10, 2014. https://doi.org/10.4324/9781315725512.
  • Jung, C. G. Psychologia a Alchemia. Tłum. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1999.
  • Jung, C. G. Psychologia a Religia. Tłum. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2005.
  • Kohler, Chris. Power Up: How Japanese Video Games Gave the World an Extra Life. Nowy Jork: Dover Publications, 2016.
  • Kutter, Peter. Współczesna Psychoanaliza. Tłum. Aleksandra Ubertowska Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1998.
  • Mitchell, Stephen, Margaret, Black. Freud i Inni. Historia Myśli Psychoanalitycznej. Tłum. Joanna Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
  • Neumann, Erich. Wielka Matka. Fenomenologia Kobiecości, Kształtowanie Nieświadomości. Tłum. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2008.
  • Paetzold, Heinz. “Polityka Przechadzki.” W: Formy Estetyzacji Przestrzeni Publicznej, Red. Jan Wojciechowski i Anna Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Instytut Kultury, 1998.
  • Petry, Arlete dos Santos, i Luís Carlos Petry. “Possibilities of Encounter between Psychoanalysis and Videogames: Thinking with Freud and Lacan.” W: XI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital - SBGames 2012, 2012.
  • Rewers, Ewa. Post-Polis. Wstęp Do Filozofii Ponowoczenesgo Miasta. Kraków: Universitas, 2005.
  • Rosińska, Zofia. Freud. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1995.
  • Rosińska, Zofia. Psychoanalityczne Myślenie o Sztuce. Warszawa: PWN, 1985.
  • Sapkowski, Andrzej. Rękopis Znaleziony w Smoczej Jamie. Kompendium Wiedzy o Literaturze Fantasy. Warszawa: SuperNowa, 2001.
  • Szmidt, Bolesław. Ład Przestrzeni. Państwowy Intytut Wydawniczy, 1981.
  • Szyjewski, Andrzej. Etnologia Religii. Kraków: NOMOS, 2001.
  • Toporow, Władimir. Miasto i Mit. Tłum. i Wstęp Bogusław Żyłko. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.
  • Tucci, Giuseppe. Mandala. Tłum. Ireneusz Kania. Kraków: Znak, 2002.
  • Ludografia:
  • Alan Wake, Remedy Entertainment, Microsoft Game Studios, 2012.
  • BioShock Inifinite, Irrational Games, Cenega S.A., 2013.
  • Dragon Quest, Chunsoft, Nintendo, 1989.
  • Elex, Pirhania Bytes, CD Projekt, 2017.
  • Hotline Miami, Dennaton Games, Devolver Digital, 2012.
  • The Elder Scrolls III: Morrowind, Bethesda Game Studios, CD Projekt, 2002.
  • Torment: Tides of Numenera, inXile Entertainment, Techland, 2017.
  • War of Warcraft, Blizzard Entertainment, CD Projekt, 2005.
  • Wolfenstein: The New Order, Machine Games, Cenega S.A., 2014.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_kw_2020_29_217-240
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.