Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 35 | 219-236

Article title

Tożsamość człowieka w erze zapośredniczenia. Awatary w teatrze życia cyberrealnego

Content

Title variants

EN
Personal Identity in the Era of Remote Living. Avatars in the Theatre of Cyberreal Life

Languages of publication

Abstracts

DE
Der Artikel befasst sich mit Fragen der Teilnahme des Menschen im Cyberspace im Zusammenhang mit der Frage nach der persönlichen Identität und den Herausforderungen, die sich durch die technologische Vermittlung von Kommunikation ergeben. Der Forschungshorizont wird durch die Frage nach der Theatralität des Lebens bestimmt; der Schwerpunkt liegt auf der Bedeutung des Selbstdarstellung und der Selbstgestaltung sowie auf dem Einfluss des sozialen Umfelds auf das Individuum. Die digitalen Technologien haben neue Bedingungen für die Selbstdarstellung geschaffen, die es dem Einzelnen ermöglichen, seine Identität auf stärker dezentralisierte und fragmentierte Weise zu gestalten. Es werden solche Aspekte der digitalen Präsenz wie die Bedingungen der Avatarisierung, die Avatar-Nutzer-Beziehung und die vermittelten Ausdrucksmittel besprochen. Der Artikel legt nahe, dass eine der größten Herausforderungen für Menschen in einer digital vermittelten Welt darin besteht, ein kohärentes Selbstbewusstsein zu bewahren. Dies erfordert eine Annahme von differenzierteren und facettenreicheren Ansätzen zur persönlichen Identität, die die Verstrickung eines Individuums mit der Relationalität (mit sich selbst, mit ihren Avataren und mit anderen Menschen) mit einbezieht.
EN
The article deals with issues related to human participation in cyberspace in the context of the problem of personal identity and the challenges associated with remote forms of communication. The research perspective is based on the notion of the theatricality of life, in matters such as self-expression and self-creation as well as with regard to social coexistence. Digital technologies gave rise to new opportunities for self-representation, enabling individuals to shape their identities in more decentralized and fragmented ways. The article focuses on aspects of digital presence such as conditions of avatarization, the avatar-user relationship, and digital forms of self-expression. The article suggests that one of the main challenges people face in a digitally mediated world is to maintain a coherent sense of self. It requires embracing a more nuanced and multifaceted understanding of personal identity, which takes into account the individual’s entanglement in relationality (with oneself, with one's avatars, and with other people).
PL
Artykuł traktuje o kwestiach związanych z partycypacją człowieka w cyberprzestrzeni w kontekście zagadnienia tożsamości osobowej oraz wyzwań związanych z technologicznym zapośredniczeniem komunikacji. Horyzont badawczy wyznacza przy tym zagadnienie teatralności życia; akcent położony zostaje na znaczenie autoekspresji i autokreacji oraz wpływu otoczenia społecznego na jednostkę. Technologie cyfrowe stworzyły nowe warunki autoprezentacji, umożliwiając jednostkom kształtowanie ich tożsamości w bardziej zdecentralizowany i fragmentaryczny sposób. Omówione zostają takie aspekty cyfrowego uobecnienia, jak: warunki awataryzacji, relacja awatar–użytkownik oraz zapośredniczone środki ekspresji. Artykuł sugeruje, że jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją ludzie w świecie zapośredniczonym cyfrowo, jest utrzymanie spójnego poczucia siebie. Wymaga to przyjęcia bardziej zniuansowanych i wieloaspektowych ujęć tożsamości osobowej, które uwzględniają uwikłanie jednostki w relacyjność (z samą sobą, z jej awatarami oraz z innymi ludźmi).

Year

Issue

35

Pages

219-236

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii

References

  • Baudrillard, Jean. Symulakry i symulacja. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Sic!, 2005.
  • Boellstorff, Tom. „Virtuality: Placing the Virtual Body: Avatar, Chora, Cypherg”. W: A Companion to the Anthropology of the Body and Embodiment, red. Frances E. Mascia-Lee, 504–520. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2011. DOI: 10.1002/9781444340488.ch29
  • Dukaj, Jacek. Po piśmie. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2019.
  • Filiciak, Mirosław, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny. Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Warszawa: SWPS, 2010.
  • Floridi, Luciano. „The Onlife Manifesto”. W: The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era, red. Luciano Floridi, 7–13. Cham: Springer International Publishing, 2015. DOI: 10.1007/978-3-319-04093-6_2
  • Gliniecka, Marta. „Profil na Facebooku – awatar, wirtualna maska czy obraz siebie?
  • O konstruowaniu tożsamości internetowej”. Zarządzanie Mediami 5, nr 2 (2017): 89–103. DOI: 10.4467/23540214ZM.17.007.7296
  • Goffman, Erving. Człowiek w teatrze życia codziennego. Tłum. Paweł Śpiewak, Halina Datner-Śpiewak. Warszawa: Aletheia, 2020.
  • Gurczyński, Jacek. C: \ > Czym jest wirtualność „Matrix” jako model rzeczywistości wirtualnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.
  • Hatalska, Natalia. Trendbook2013, https://www.slideshare.net/nhatalska/trendbook-2013 (dostęp: 11.12.2022).
  • Heim, Michael. The Metaphysics of Virtual Reality. New York: Oxford University Press, 1994.
  • Kapusta, Andrzej. „Podmiotowość, jaźń, tożsamość”. Diametros 2006, nr 7: 193–198. DOI: 10.13153/diam.7.2006.216
  • Kegan, Robert. The Evolving Self. Problem and Process in Human Development. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1982.
  • Klimczyk, Joanna. „O tęsknocie za tożsamością performatywną”. Etyka 2004, nr 37: 227–247. DOI: 10.14394/etyka.559
  • Kowalska, Małgorzata. „Dialektyka podmiotu”. W: Podmiotowość i tożsamość, red. Jacek Migasiński, 32–40. Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, 2001.
  • Lanier, Jaron. Virtual Reality and the Future of Natural and Computer Languages, http://www.jaronlanier.com/columbia.html (dostęp: 20.11.2022).
  • Melosik, Zbyszko. Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013.
  • Myoo, Sidey. Ontoelektronika. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
  • Partyga, Ewa. „Tożsamość dziś: narracyjna? dialogowa? performatywna?”. Przestrzenie Teorii 2008, nr 10: 63–73. DOI: 10.14746/pt.2008.10.6
  • Sobczak, Katarzyna. „Tożsamość czy tożsamości? »Ja« w świecie cyberrealnym”. W: Wirtualność jako realność, red. Zbigniew Rykiel, Jarosław Kinal, 23–42. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014.
  • Turkle, Sherry. Life on the Screen – Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster, 1995.
  • Turkle, Sherry. The second self: Computers and the human spirit. Cambridge: MIT Press, 2005.
  • Zuboff, Shoshana. Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy. Tłum. Alicja Unterschuetz. Poznań: Zysk i S-ka, 2020.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31231901

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_kw_2023_35_219-236
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.