PL EN


2017 | 15 | 2 |
Article title

Sztuka w poszukiwaniu tożsamości. Wstęp do rozważań na temat związków sztuki, nauki i technologii.

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W tekście zostały podjęte rozważania na temat relacji między sztuką a nauką i technologią. Uwaga została skierowana zarówno na teoretyczne aspekty rozważanych zagadnień, jak i na ich początki, na praktyki i koncepcje, na których zostały ufundowane współczesne rozwiązania.  Art in Search of Identity. An Introduction to Considerations on Relationships between Arts, Science, and Technology SUMMARYThe text discusses relations between art and science with technology, which, the author believes, are one of the major consequences of problematization of the boundaries of art. This process, begun already in the nineteenth century, gained momentum owing to the development of avant-garde trends, having ultimately upset the identity of art. The institutional conception of art became a method of work in the Post-Identity art. Another response to this situation was the development of interaction between art and science, based on technological foundations, and the consequent emergence of the hybrid, transdisciplinary vision of art. The author presents and analyzes his proposed typology of artistic trends focused on cognitive activity, emerging from the dialogue with science. He focuses in particular on the third of the foregoing trends: art@science, which he regards as the most signifi cant for the recent manifestations of the analyzed phenomenon. At the same time he emphasized the specifi city and dissimilarity of contemporary relationships between art and science as compared with its earlier, historical manifestations.
Year
Volume
15
Issue
2
Physical description
Dates
published
2017
online
2018-09-19
Contributors
References
  • Agamben, G., Wspólnota która nadchodzi, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
  • Almenberg, G., Notes on Participatory Art, AuthorHouse, Central Milton Keynes, 2010.
  • Bishop, C., Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Wydawnictwo Bęc zmiana, Warszawa 2015.
  • Bourriaud, N., Estetyka relacyjna, tłum. Ł. Białkowski, Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków 2012.
  • Danto, A. C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • Dickie, G., Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis, Ithaca, NY, Cornell University Press, 1974.
  • Gessert, G., Green Light. Toward an Art of Evolution, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts – London, England, 2010.
  • Institutional Critique. An Anthology of Artists’ Writings, red. A.B. Stimson, The MIT Press, Cambridge, Mass., London, England 2009.
  • Lacoue-Labarthe, P., J. L. Nancy, LʼAbsolu littéraire. Théorie de la littérature du romantisme allemande, Paris 1978
  • Morawski, S., Od etosu sztuki do etosu artysty poza sztuką, [w:] Ethos sztuki, red. M. Gołaszewska, Warszawa-Kraków 1985.
  • Mouffe, Ch., Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie, tłum. B. Szelewa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.
  • Multimedia. From Wagner to Virtual Reality, red. R. Packer, K. Jordan, W.W., Norton Company, New York 2001.
  • Small, E. S., Direct Theory. Experimental Film/Video as Major Genre, Southern Illinois University Press, Carbondale & Edwardsville 1994.
  • Strosberg, E., Art & Science. Second Edition, Abbeville Press Publishers, New York – London, 2015.
  • Thompson, N., Seeing Power. Art and Activism in the 21th Century, Melville House, Brooklyn – London 2015
  • Vertigo. A Century of Multimedia Art, from Futurism to the Web, red. G. Celanto, G. Maraniello, Nitra, Bologna 2007.
  • Weitz, M., The Role of Theory in Aesthetics, „Journal of Aesthetics and Art Criticism” XV, 1956.
  • Załuski, T., Sztuka bycia poza sobą, „Estetyka i Krytyka” 2013, nr 3.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_l_2017_15_2_9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.