PL EN


2013 | 32 |
Article title

Stan zdrowia młodzieży szkolnej jako wyzwanie dla nauczycieli w ramach „dobrej zdrowej szkoły ” w Niemczech

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł podnosi cele edukacji prozdrowotnej w szkołach oraz konieczność kształcenia nauczycieli w obszarze pedagogiki zdrowia. W pierwszej części został przedstawiony stan zdrowia dzieci i młodzieży w Niemczech z perspektywy nierówności społecznej, aby w kontekście zdrowia podkreślić kluczową rolę szkoły jako instytucji, która poprzez wychowanie i edukację ma możliwość dotarcia do wszystkich grup społecznych w ważnym etapie dorastania dzieci i młodzieży. W drugiej części artykułu omówiony został model „Dobrej zdrowej szkoły”, który wdraża edukację prozdrowotnądo programu kształcenia nauczycieli na Uniwersytecie Paderborn. Zaprezentowana została także metoda filmów krótkometrażowych wykorzystywana w ramach seminariów profilaktyki oraz prozdrowotnej edukacji w myśl zasady empowerment and participation oraz idei „uczenia ręką, głową oraz sercem” (Pestalozzi). Konkluzją artykułu jest przedstawienie ważnej roli pedagogiki prozdrowotnej w kształceniu nauczycieli wszystkich przedmiotów oraz płynących z niej korzyści: podwyższeniakompetencji nauczycieli, wzmacniania managementu zdrowia w szkołach, a tym samym podwyższenia jakości edukacji w szkołach.
EN
The article portrays the aims of health‑related education at schools and the necessity of educating teachers in the area of health pedagogy. The first part introduced the health condition of German children and youth from the perspective of social inequality, to underline the key part of the school in the context of health, as an institution which has the possibility to get to all social groups in the important stages of growing up. The second part of the article talks about the “Good healthy school” model, which initiates the health‑related education to the program of educating teachers at the Paderborn University. Further, the method of short videos was represented and used in the seminars of preventive treatment and health‑related education in the thought of empowerment and participation and the notion of „learning by hand, head and heart” (Pestalozzi). The conclusion of the article displays the important role of the health‑related pedagogy in teacher education and its advantages, such as: increasing the teacher’s competence, strengthening the management of health at schools and at the same time increasing the quality of education.
Year
Volume
32
Physical description
Dates
published
2013
online
2015-07-09
Contributors
References
  • Antonovsky A. (1997). Salutogenese zur Entmystifizierung der Gesundheit. DGVT, Tübingen.
  • Bilz L., Melzer W. (2008). Schule, psychische Gesundheit und soziale Ungleichheit, W: M. Richter, K. Hurrelmann, A. Klocke, W. Melzer, W. /U. Ravens‑Sieberer (red.) Gesundheit,
  • Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten. Juventa, Weinheim, s. 160–189 .
  • Bundesministerium für Gesundheit (red.) (2008): Strategie der Bundesregierung zur Förderung der Kindergesundheit. http://www.bmg.bund.de/fileadmin/redaktion/pdf_misc/
  • psychische‑Gesundheit_01.pdf HBSC (2012a): HBSC‑Team
  • Deutschland. Faktenblatt zur Studie Health Behaviour in.
  • School‑aged Children 2009/10. http://hbsc‑germany.
  • de/wp‑content/uploads/2012/02/Faktenblatt_Subjektiver‑Gesundheitszustand_final.pdf
  • HBSC (2012b): HBSC‑Team Deutschland. Faktenblatt zur Studie Health Behaviour in School‑aged Children 2009/10. http://hbsc‑
  • germany.de/wp‑content/uploads/2012/02/Faktenblatt_Lebenszufriedenheit_final.pdf
  • HBSC (2011c): HBSC‑Team Deutschland. Faktenblatt zur Studie Health Behaviour in School‑aged Children 2009/10. http://hbsc‑
  • germany.de/wp‑content/uploads/2011/12/Faktenblatt_
  • Schulische‑Belastungen_final.pdf 17
  • Hurrelmann K. u.a. (red.) (2010). Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Hans Huber, Bern.
  • Hurrelmann K., Klocke A. u.a (2003). WHO –Jugendgesundheitssurvey. Konzepte und ausgewählte Ergebnisse für die Bundesrepublik Deutschland. Juventa, Weinheim.
  • Johannsen U. (2007). Die gesundheitsfördernde Schule. Gesundheitsförderung durch Organisations-
  • und Schulentwicklung. Dr. Müller, Saarbrücken.
  • KiGGS Studie (2006). Kinder‑und Jugendgesundheitssurvey‑Studie.
  • Robert‑Koch Institut, Berlin.
  • Lampert T. / Hagen C. / Heizmann B. (2010). Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Gesundheitliche Ungleichheit bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland, Berlin.
  • Maurer B. (2010). Subjektorientierte Filmbildung in der Hauptschule. Kopäd, München.
  • Maywald J. (2004). Die Weichen werden früh gestellt. Gesundheitsprobleme und Gesundheitsförderung in den ersten Lebensjahren. W: R. Geene / A. Halkow (red.). Armut und Gesundheit.
  • Strategien der Gesundheitsförderung. Mabuse, Frankfurt am Main, s. 90–93.
  • Ottova V. / Richter M. (2008). Gesundheit, Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten: ein Resümee. W: M. Richter / K. Hurrelmann / A. Klocke / W. Melzer / U. Ravens‑
  • Sieberer (red.) Gesundheit, Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten. Ergebnisse der zweiten internationalen
  • Vergleichsstudie im Auftrag der Weltgesundheitsorganisation WHO. Juventa, Weinheim, s. 255–272.
  • Paulus P. (red.) (2010). Bildungsförderung durch Gesundheit. Bestandsaufnahme und Perspektiven für eine gute gesunde Schule. Juventa, München.
  • SchulG NRW (2011). Schulgesetz NRW. http://tresselt.de/download/SchG2011.pdf
  • DHS (2011). Essstörungen. http://www.dhs.de/datenfakten/essstoerungen.html
  • Raithel J. / Dollinger B. /Hörmann G. (2005). Einführung in die Pädagogik. VS, Wiesbaden.
  • Richter M. (2008). Soziale Determinanten der Gesundheit im Spannungsfeld zwischen Ungleichheit und jugendlichen Lebenswelten. W: M. Richter / K. Hurrelmann / A. Klocke / W. Melzer / U. Ravens‑Sieberer (red.). Gesundheit, Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten.
  • Juventa, Weinheim, s. 9–37.
  • Statistisches Bundesamt (2012a). Familien mit minderjährigen Kindern nach Familienform. https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Bevoelkerung/HaushalteFamilien /Tabellen/Familienformen.html
  • Statistisches Bundesamt (2012b). Lebensbedingungen, Armutsgefährdung. Gemeinschaftsstatistik
  • über Einkommen und Lebensbedingungen. https://www.destatis.
  • de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/EinkommenKonsumLebensbedingungen/LebensbedingungenArmutsgefaehrdung/Tabellen/ArmutsgefQuoteTyp_SILC.html W. Weng (2012). Filmprojekte. Manuskript.
  • WHO 1993. Europäisches Netzwerk Gesundheitsfördernder Schulen. WHO, Kopenhagen Wicki
  • W. / Bürgisser T. (red.) (2008). Praxishandbuch gesunde Schule. Gesundheitsförderung verstehen, planen und umsetzen. Haupt, Bern.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2013_32_0_214
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.