PL EN


2015 | 34 | 2 |
Article title

Zadania tekstowe niestandardowe w matematycznej edukacji wczesnoszkolnej

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The aim of this article is to draw the teacher’s attention to the importance of the text-based, non-routine problem-solving tasks presented in some early-school mathematics textbooks. Non-routine math text exercises are deliberately of the wrong-wording and misleading-task type. The purpose of this is to engage and develop the student’s logical thinking and also problem solving skills, as they will have to analyze every aspect of its structure and apply the right correction in order to solve it. Unfortunately, today not every textbook offers an insight into or examples of non-routine tasks. Sadly, in some textbooks series these non-routine math text exercises are completely absent, meaning that very often only a limited number of students will ever come across them during their education years.
PL
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi nauczycieli na zadania tekstowe niestandardowe w początkowej edukacji matematycznej. Zadania tekstowe niestandardowe to zadania, które celowo zostały źle sformułowane. Stawiają one uczniów w sytuacjach problemowych, uświadamiają im, że aby rozwiązać zadanie tekstowe, należy uważnie przeanalizować je w aspekcie wszystkich elementów struktury i dokonać właściwej jego korekty. Rozwijają więc logiczne myślenie uczniów. Nie wszystkie współczesne podręczniki do nauczania matematyki sygnalizują zadania niestandardowe. Jeżeli nauczyciel wykorzystuje w pracy z uczniami jedynie zadania tekstowe z podręcznika, tylko niewielka grupa uczniów ma kontakt z tego typu zadaniami.
Year
Volume
34
Issue
2
Physical description
Dates
published
2015
online
2015-09-25
Contributors
References
  • Bielenica K. i in. (2013). Nowe Już w szkole, klasa 3. Cz. 2. Nowa Era, Warszawa.
  • Brzózka J. i in. (2012a). Razem w szkole. Klasa 2. Podręcznik z ćwiczeniami. Cz. 7. WSiP, Warszawa.
  • Brzózka J. i in. (2012b). Razem w szkole. Klasa 2. Z. 8. WSiP, Warszawa.
  • Brzózka J. i in. (2012c). Razem w szkole. Klasa 2. Podręcznik z ćwiczeniami. Cz. 9. WSiP, Warszawa.
  • Brzózka J. i in. (2012d). Razem w szkole. Klasa 3. Podręcznik z ćwiczeniami. Cz. 2. WSiP, Warszawa.
  • Demby A., Semadeni Z. (1999a). Matematyka 3. WSiP, Warszawa.
  • Demby A., Semadeni Z. (1999b). Matematyka 3. Książka dla nauczyciela. WSiP, Warszawa.
  • Gleichgewicht B. (1988). Arytmetyczne zadania tekstowe dla nauczycieli klas 1–4. WSiP, Warszawa.
  • Gulczyńska H., Sabbo K. (2011a). Kolorowa klasa. Klasa trzecia. Matematyka. Cz. 1. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o., Gdynia.
  • Gulczyńska H., Sabbo K. (2011b). Kolorowa klasa. Klasa trzecia. Matematyka. Cz. 2. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o., Gdynia.
  • Lankiewicz B., Semadeni Z. (1994a). Matematyka 2. WSiP, Warszawa.
  • Lankiewicz B., Semadeni Z. (1994b). Matematyka 2. Książka dla nauczyciela. WSiP, Warszawa.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2015_34_2_123
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.