Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 34 | 2 |

Article title

Kompetencja interkulturowa w perspektywie teoretycznej i badawczej

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Kompetencja interkulturowa to zespół zinternalizowanych umiejętności funkcjonowania w sytuacjach komunikacyjnych przebiegających w kontekście wielokulturowości. Kompetencja ta może być rozwijana w trzech obszarach: kognitywnym, afektywnym oraz pragmatyczno-komunikatywnym. Artykuł przedstawia propozycję sposobu diagnozy poziomu kompetencji interkulturowej we wszystkich wspomnianych zakresach.
EN
Intercultural competence is the knowledge of similarities and differences between lifestyles and beliefs characteristic of different cultures (nations) and the ability to apply this knowledge in practical communication. This competence can be developed in the following areas: cognitive (knowledge), affective (attitude), and the pragmatic and communication one (behavior). The article shows selected ways of diagnosing the level of this competence in each of these three areas.

Year

Volume

34

Issue

2

Physical description

Dates

published
2015
online
2015-09-25

Contributors

References

  • Aleksandrowicz-Pędich L. (2006). Rozwijanie kompetencji interkulturowej na studiach biznesowych. Propozycje programowe. Wyd. UwB, Białystok.
  • Ambrosewicz-Jacobs J. (2004). Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych. Stowarzyszenie Villa Decius, Kraków.
  • Bandura E. (2007). Nauczyciel jako mediator kulturowy. Wyd. Tertium, Kraków, s. 58–61.
  • Błuszkowski J. (2005). Stereotypy a tożsamość narodowa. Wyd. Elipsa, Warszawa.
  • Dobrowolska B. (2009). Kompetencje międzykulturowe uczniów jako funkcja rozumienia problematyki wielokulturowości i świadomość jej roli u nauczyciela. Z pogranicza praktyki i teoretycznej refleksji. W: E. Dąbrowa, U. Markowska-Manista (red.). Między kulturami. Edukacja w wielokulturowej rzeczywistości. Wyd. Naukowe ITE PIB, Radom-Warszawa, s. 62.
  • http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_infor_o_badan_zasob_imigr_pl_w_
  • 2008.pdf (dostęp: 11.11.2013).
  • Jastrzębska E. (2005). Edukacja interkulturowa przyszłych nauczycieli języka francuskiego. „Uniwersytet Zielonogórski” 3.
  • Lewowicki T. (2011). O doświadczeniach edukacji wielokulturowej oraz perspektywie edukacji i pedagogiki międzykulturowej. W: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Borut (red.). Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, pespektywy. Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn-Warszawa-Toruń.
  • Maison D. (1998). Testy niedokończonych zdań w badaniach marketingowych. W: K. Stemplewska-Żakowicz (red.). Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J. B. Rottera. Interpretacja jakościowa. PTP, Warszawa.
  • Mihułka K. (2012). Sposoby rozwijania kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego. „Języki Obce w Szkole” 2, s. 108.
  • Nikitorowicz J. (2010). Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Sopot, s. 9.
  • Nikitorowicz J. (2013). Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie tradycyjnej wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych. Wprowadzenie w realizowaną problematykę. W: J. Nikitorowicz, M. Sobecki, W. Danilewicz,
  • J. Muszyńska, D. Misiejuk, T. Bajkowski (red.). Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, s. 9.
  • Nowak Z. (2006). Kompetencja moralna jako kategoria teoretyczna i badawcza w pedagogice wczesnoszkolnej. Wyd. Naukowe AP, Kraków.
  • Nowakowska-Buryła I., Joński T. (2011). Przekaz kulturowy w programach multimedialnych do nauki języka angielskiego dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W: A. Tyl (red.). Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Nowicka M. Kompetencja międzykulturowa – czym jest, dlaczego powinno rozwijać się ją u pracowników i komu jest potrzebna?, http://www.hrnews.pl/news1.aspx?id=2680 (dostęp: 11.11.2013).
  • Pasieka A. (2013). Wielokulturowość po polsku. O polityce wielokulturowości jako mechanizmie umacniania Polskości. „Kultura i Społeczeństwo” 3.
  • Pfeiffer W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wagros, Poznań.
  • Reber A. S. (2002). Słownik psychologii. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Sobieraj I. (2012). Cel i główne założenia metodologiczne badań. W: I. Sobieraj (red.). Kompetencje informacyjno-komunikacyjne i międzykulturowe w gospodarce. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, s. 15.
  • Stasiakiewicz M. (2012). Testy projekcyjne. W: J. Strelau (red.). Psychologia. T. 1. GWP, Gdańsk.
  • Stemplewska-Żakowicz K, Paluchowski W. J. (2008). J. Strelau, D. Doliński (red.). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 2. GWP, Gdańsk, s. 23–63.
  • Stemplewska-Żakowicz K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP, Gdańsk.
  • Szczepaniak-Kozak A. (2007). Zastosowanie metody wolnych skojarzeń w badaniach różnic kulturowych. W: W. Chłopicki (red.). Komunikacja międzykulturowa: perspektywy badań interdyscyplinarnych. Wyd. Tertium, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2015_34_2_76
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.