PL EN


2018 | 37 | 2 |
Article title

Przygotowanie nauczycieli szkoły podstawowej na poziomie uniwersyteckim: aspekt teoretyczno-praktyczny

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The article describes the features of formation of professional and pedagogical skills of primary school teachers in terms of a higher educational institution. The author gives definitions that reveal the nature of the meaning of the teacher’s pedagogical skills. The elements of professional skills (humanistic orientation, professional competence, pedagogical skills, teaching technique) are analyzed. It is noted that humanistic orientation is one of the most important components of teaching skills in elementary schools. In the article, different values of humanistic orientations were mentioned as well. The peculiarities of the formation in the context of a systematic approach in terms of the educational process of the institution are outlined and the criteria for the formation of the professional skills are named (expediency, performance, effectiveness, optimality and creativity). There were defined key competences that determine the readiness of future students for pedagogical activities, that is, communicative competence, perceptual competence, creativity and optimism, emotional stability and mobility. Additionally, there were demonstrated different concepts of meaning “teaching skills”. Different probabilities and resources of professional training for future teachers (including several levels of studying) were showed in the article. The need to create professional readiness of students as integrative quality and an important factor for future effective educational activities is stressed. The article focuses on professional mobility as an indicator of the efficiency of formation of the professional readiness of students.
PL
W artykule rozpatrzono właściwości kształtowania nawyków zawodowo-pedagogicznych nauczycieli klas podstawowych w szkole wyższej. Autorka proponuje określenia, które ujawniają istotę pedagogicznej działalności nauczyciela, w szczególności: działalności zawodowej, wyszkolenia zawodowego, nawyków pedagogicznych. Ponadto przeanalizowano elementy mistrzostwa zawodowego nauczyciela szkoły podstawowej, takie jak: humanistyczna orientacja, kompetencja zawodowa, nawyki pedagogiczne, metodyka nauczania. Zaznaczono, że humanistyczne kierunki stanowią jeden z najważniejszych składników pedagogicznego mistrzostwa nauczyciela szkoły podstawowej. Autorka wyodrębniła składowe wartości orientacji nauczyciela (poczucie własnej godności, środki pedagogicznego wpływu, osoba ucznia, humanistyczna strategia działalności), określiła też właściwości kształtowania kompetencji zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w kontekście systemowego procesu edukacyjnego uczelni. Podkreślone zostały kluczowe kompetencje, które określają gotowość przyszłych studentów do realizacji działalności pedagogicznej (komunikatywność, percepcja, kreatywność, optymizm, odporność emocjonalna, mobilność).
Year
Volume
37
Issue
2
Physical description
Dates
published
2018
online
2018-11-21
Contributors
References
  • Абдулина, А.А., 1990, Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. Москва: Просвещение.
  • Бойченко, О.І., Сухомлинський, В.O., 2014, Про професійний саморозвиток майбутніх учителів початкової школи. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського: Педагогічні науки, T. 1, № 47 (114), pp. 32–34.
  • Гончаренко, С.У., 1997, Український педагогічний словник. Київ: Лібід.
  • Зязюн, І.А., 2001, Наука і мистецтво педагогічної дії. «Професійна освіта: педагогіка і психологія», T. 3, pp. 357–380.
  • Зязюн, І.А., Сагач, Г.М., 1997, Краса педагогічної дії. Київ: Вища школа.
  • Каирова, А.И. (ред.), 1988, Педагогическая энциклопедия. Москва: Советская энциклопедия, Т. 3.
  • Корень, А., Зміст загальнопедагогічної підготовки майбутнього вчителя як наукова проблема, http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2013_30_15 [access: 15.02.2017].
  • Кулюткина, Ю.Н., Сухобская, Г.С., 1981, Моделирование педагогических ситуаций. Москва: Просвещение.
  • European Adult Learning Glossary, Level 1, https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/adultglossary1_en.pdf [access: 15.02.2017].
  • Онушкин, В.Г., Огарев, Е.И., 1995, Образование взрослых. Междисциплинарный словарь терминологии. Санкт-Петербýрг–Воронеж.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2018_37_2_105-113
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.