PL EN


2018 | 37 | 2 |
Article title

Kompetencyjne podejście do nauczania języków obcych przyszłych specjalistów na Białorusi

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The article deals with the problem of competence-based approach to education today and its underlying principles. Nowadays, the most accepted instructional framework in foreign language programs is communicative language teaching, whose main goal is to increase learners’ communicative competence. This theoretical term means being able to use the linguistic system effectively and appropriately in the target foreign language and culture. However, the implementation of a communicative methodology is not an easy task since it requires an understanding of the integrated nature of the theoretical concept of communicative competence. This article analyses and distinguishes the terms “competence” and “competency”, identifies and defines integral structure and contents of the communicative language competence, substantiates the choice of the key competences necessary for everyone, and function-oriented competences, which in their unity stipulate the successful adaptation and self-realization of a young specialist in the modern fast-changing world. In the article, particular attention is paid to the development of cross-cultural communicative competence. Taking the intercultural component as the point of departure, the authors present a variety of activities in the four language skills for teaching learners this competence.
PL
Artykuł zawiera krótki przegląd kompetencyjnie zorientowanego podejścia do nauczania języków obcych oraz jego podstawowych zasad. Komunikacyjne ukierunkowanie na nauczanie języków obcych jest podstawową zasadą współczesnych programów nauczania. W opracowaniu przedstawiono analizę i wyjaśnienie pojęć „fachowość” oraz „kompetencja”, ustalono integralną strukturę i treść językowej komunikacyjnej kompetencji, uzasadniono także wybór kluczowych kompetencji niezbędnych dla każdego oraz funkcjonalnie skierowanych kompetencji, które w swojej jedności zapewniają sukces przy adaptacji i samorealizacji młodego specjalisty we współczesnym dynamicznym świecie. Szczególną uwagę poświęcono rozwojowi międzykulturowej komunikacyjnej kompetencji realizowanej przez różne rodzaje aktywności.
Year
Volume
37
Issue
2
Physical description
Dates
published
2018
online
2018-11-21
Contributors
References
  • Bachman, L.F., 1990, Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.
  • Бордовская, Н.В., Реан, А.А., 2000, Педагогика. Санкт-Петербýрг: Питер.
  • Вятютнев, М.Н., 1977, Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах. «Русский язык за рубежом», № 6.
  • Гез, Н.И., 1985, Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований. «Иностранные языки школе», № 2.
  • Canale, M., Swain, M., 1980, Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. “Applied Linguistics”, vol. 1.
  • Canale, M., 1983, From communicative competence to communicative language pedagogy. In: J.C. Richard, R.W. Schmidt (eds.), Language and Communication. London: Longman.
  • Chomsky, N., 1965, Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Education – Lifelong Learning and the Knowledge Economy: Key Competencies for the Knowledge Society, 2002. In: Proceedings of the DeSeCo Symposium, Stuttgart, October 10–11.
  • Elkonin, B.D., 2001, Modern approach to competentionally-oriented education. Moscow: Intor.
  • Elkonin, B.D., 2014, Rural Environment. Education. Personality (REEP), Latvia, Jelgava: University of Agriculture. Institute of Education and Home Economics.
  • Hymes, D.H., 1972, On communicative competence. In: J.B. Pride, J. Holmes (eds.), Sociolinguistics. Selected Readings. Harmondsworth: Penguin.
  • Jonnaert, Ph., Barrette, J., Masciotra, D., 2005, Revising the Concept of Competence as an Organizing Principle for Programs of Study: From Competence to Competent Action. Geneva: International Bureau of Education, IBE/UNESCO.
  • Kasper, G., 2001, Pragmatics in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Кунанбаева, С.С., 2010, Теория и практика современного иноязычного образования. Алматы: «Эдельвейс», Казахский университет международных отношений и мировых языков.
  • Leech, G.N., 1983, Principles of Pragmatics. London: Longman.
  • Rychen, D.S., Salganik, L.H., 2001, Defining and Selecting Key Competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber.
  • Совет Европы: Симпозиум по теме «Ключевые компетенции для Европы»: Док. DECS / SC / Sec (96) 43. – Берн, 1996.
  • Tiļļa, I., 2005, System of Organization of Sociocultural Learning. Riga: RaKa.
  • Thomas, J., 1983, Cross-cultural pragmatic failure. “Applied Linguistics”, vol. 4 (2).
  • Usó-Juan, E., Martínez-Flor, A., 2006, Approaches to language learning and teaching: Towards acquiring communicative competence through the four skills. In: E. Usó-Juan, A. Martínez-Flor (eds.), Current Trends in the Development and Teaching of the Four Language Skills. Berlin–New York: Mouton de Gruyter.
  • Швейцер, А.Д., 1976, Современная социолингвистика. Теория, проблемы, методы. Москва: Наука.
  • Шишов, С.Е., 1999, Понятие компетенции в контексте качества образования. «Стандарты и мониторинг в образовании», № 2.
  • Weinert, F.E., 2001, Concept of competence: A conceptual clarification. In: D.S. Rychen, L.H. Salganik (eds.), Defining and Selecting Key Competencies, Göttingen: Hogrefe & Huber, pp. 70–101.
  • Zimnyaya, I.A., 2003, Key competences – new paradigm of education result. “The Higher Education Today”, vol. 5, pp. 34–42.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2018_37_2_115-125
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.