PL EN


2018 | 37 | 3 |
Article title

Neuropedagogika i edukacja alternatywna w oświacie XXI wieku

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W artykule podjęto próbę nakreślenia podobieństw i różnic między neuropedagogiką a edukacją alternatywną jako koncepcjami, które stanowią współczesną odpowiedź na niepowodzenia obecnego systemu oświaty. Chwalone przez jednych, są intensywnie krytykowane przez innych. Dla jednych są rozwiązaniem idealnym, które wspiera rozwój dzieci, dla których nie ma miejsca w tradycyjnej szkole, dla innych – sposobem na dostatnie życie i źródłem dochodu. Niezależnie od oceny, warto przyjrzeć się bliżej ich źródłom, proponowanym oryginalnym rozwiązaniom oraz wpływowi na tradycyjny system oświaty.
EN
The article attempts to outline the similarities and differences between neuropedagogy and alternative education – as concepts, which are the modern answer to the failure of the current education system. Praised by some, they are heavily criticized by others. For some, they are the ideal solution, which supports the development of children, for which there is no place in a traditional school, for others – a way of living the good life and a source of income. Regardless of the evaluation, it is worth taking a closer look at their sources, the proposed original solutions and the impact on the traditional system of education.
Year
Volume
37
Issue
3
Physical description
Dates
published
2018
online
2019-04-19
Contributors
References
  • Ansari D., 2008, Effects of development and enculturation on number representation in the brain. „Nature Reviews Neuroscience”, 9, 278–291.
  • Brinkmann B. (red.), 1974, Teorie der Schule – Sculmodelle, Kronberg.
  • Carew T.J., Magsamen S.H., 2010, Neuroscience and education: an ideal partnership for producing evidence-based solutions to Guide 21(st) Century Learning. „Neuron”, 67(5), 685–688.
  • Husén T., Postlethwaite N., 1985, Encyclopedia of Education. Oxford.
  • Fischer, K.W., Daniel D.B., Immordino-Yang M.H., Stern E., Battro A. Koizumi H. (red.), 2007, Why mind, brain, and education? Why now?. „Mind, Brain, and Education”, 1(1), 1–2.
  • Kupisiewicz Cz., 2006, Podstawy dydaktyki. Warszawa.
  • Kupisiewicz Cz., 2010, Szkice z dziejów dydaktyki. Białystok.
  • Kupisiewicz Cz., 2013, Szkoła alternatywna – definicje, rodzaje, ocena, perspektywy rozwoju. W: Melosik Z., Śiwerski B. (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków.
  • Milerski P., Śliwerski B., 2000), Leksykon PWN „Pedagogika”. Warszawa.
  • Niemierko B., 2007, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa.
  • Paloma F.G., Fragnito V., 2013, The neuro didactic mind and body between pedagogy and neurosciences. „Research on Education and Media”, 2, 107–121.
  • Petlák E., 2012, Neuropedagogika i neurodydaktyka – tendencje XXI wieku. „Chowanna”, 2, 59–66.
  • Ruff R.M., Iverson G.L., Barth J.T., Bush S.S., Broshek D.K., The NAN Policy and Planning Committee, 2008, Recommendations for diagnosing a mild traumatic brain injury: A National Academy of Neuropsychology education paper [pozyskano z: http://nanonline.org/docs/ResearchandPublications/Recommendations%20for%20Diagnosing%20a%20MTBI%20-%20nan%20education%20paper.pdf] (dostęp: 13.03.2017)
  • Samuels B.M., 2009. Candifferencesbetweeneducation and neuroscience be overcome by mind, brain, and education?. „Mind, Brain, and Education”, 3(1), 45–53.
  • Suárez-Orozco M., Sattin-Bajaj C. (red.), 2010, Educating the whole child for the whole world. New York.
  • Siegel D. J., 2001, La menterelazionale. Neurobiologia dell’esperienza interpersonale. Milano, Raffaello Cortina.
  • Sonnier I.L., Goldsmith J., 1985, The Role of brain lateralization in learning and behavior modification. „Methods and Techniques of Holistic Education”, 11–16.
  • Stein Z., Fischer K.W., 2011, Directions for mind, brain, and education: Methods, models, and morality. „Educational Philosophy and Theory”, 43, 56–66.
  • Tokuhama-Espinosa T., 2010, Mind, brain, and education science. A comprehensive guide to the new brain-based teaching. W. W. Norton & Company, Nowy Jork.
  • Tokuhama-Espinosa T., 2011, A brief history of the science of learning: Part 2 (1970s-present) [pozyskano z : http://education.jhu.edu/PD/newhorizons/Journals/Winter2011/Tokuhama5] (dostęp: 13.03.2017).
  • Trníková J., Petlák E., 2012, Neuroscience as a basis for innovations in education. „Acta Technologica Dubnicae”, vol. 2, s. 43–51.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2018_37_3_151-160
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.