Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 38 | 1 |

Article title

Miejsce kreatywności w Krakowskiej Koncepcji Wychowania Muzycznego

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This article will present the achievements of the Cracow academics involved in the search for effective methods of teaching music in general education schools. The Cracow center was established on the initiative of professor Zofia Burowska in the mid-seventies of the 20th century. The researchers from the Higher Music Education Institutionand Pedagogical University at that time became members of the staff. The programme and methodological assumptions which were adopted are based on relational solmization method, derived from the English Tonic-Solfa method by John Curwen and the concept by Zoltán Kodály. an important role in the Cracow concept of Musical education is creativity, which, along with other forms of musical activity, supports the general and musical development of a child. The subject of the authors’ deliberating is also the issues concerning verification of the effectiveness of the concept, which occurred as a result of empirical research in primary schools. The collected research material provided many important insights relevant to the modification of the educational process. In summary, the problems which appear during the implementation of the concept in contemporary school will also be presented.
PL
W artykule zostanie przedstawiony dorobek krakowskich naukowców zaangażowanych w poszukiwanie skutecznych metod nauczania muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym. Ośrodek krakowski powstał z inicjatywy Zofii Burowskiej w połowie lat 70. XX wieku. Członkami zespołu zostali pracownicy akademiccy ówczesnej Wyższej Szkoły Muzycznej i Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Przyjęto założenia programowo-metodyczne, których podstawą jest metoda solmizacji relacyjnej, wywodząca się z angielskiej metody Tonic-solfa Johna Curwena oraz koncepcji Zoltána Kodálya. Istotną rolę w Krakowskiej Koncepcji Wychowania Muzycznego pełni kreatywność, która wraz z pozostałymi formami aktywności muzycznej wspomaga rozwój ogólny i muzyczny dziecka. Przedmiotem, rozważań autorek artykułu są również kwestie weryfikacji skuteczności koncepcji, która nastąpiła w wyniku przeprowadzenia badań empirycznych w szkołach podstawowych. Zebrany materiał badawczy dostarczył wielu spostrzeżeń istotnych dla zmodyfikowania procesu dydaktyczno-wychowawczego. W podsumowaniu zostaną ujęte również problemy, jakie występują w realizacji koncepcji we współczesnej szkole.

Year

Volume

38

Issue

1

Physical description

Dates

published
2019
online
2019-11-22

Contributors

References

  • Burowska Z., 1976, Współczesne systemy wychowania muzycznego, Warszawa, WSiP.
  • Burowska Z., 1980, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa, WSiP,.
  • Burowska Z. Głowacka E., 1998, Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Kraków Akademia Muzyczna w Krakowie.
  • Burowska Z., Kurcz J. Wilk A. red., 1993, Krakowska Koncepcja Wychowania Muzycznego w świetle przeprowadzonych badań, Kraków Akademia Muzyczna w Krakowie.
  • Burowska Z., Karpała B., Noworol B., Wilk A., 1989, So mi la Ćwiczenia muzyczne w klasach I-III. Książka pomocnicza dla nauczyciela, Warszawa, WSiP.
  • Burowska Z., Karpała B., Kurcz J., Wilk A., 1993, La, ti, do, Ćwiczenia muzyczne w klasach I-III. Książka pomocnicza dla nauczyciela, Warszawa, WSiP.
  • Gloton R., Clero C., 1976, Twórcza aktywność dziecka, tłum. I. Wojnar, Warszawa, WSiP. Kalarus A., 2009, W poszukiwaniu skutecznych koncepcji kształcenia muzycznego dzieci, redakcja Zdzisława Zacłona, Refleksje nad jakością pracy szkoły, Nowy Sącz, PWSZ.
  • Kalarus, A., Konkol, G. K., 2017, Music Education in Poland in the Historical Aspect and the Present Day. Hungarian Educational Research Journal, 7(3), 7-17,:DOI:10.14413/HERJ/7/3/2 [pozyskano z:
  • http://herj.lib.unideb.hu/file/3/5a1c094461643/szerzo/HERJ_2017_3_2.pdf].
  • Konkol G. K., 2014, Znaczenie muzyki w wychowaniu estetycznym dzieci i młodzieży. Polska koncepcja wychowania muzycznego, OSW Szkice Humanistyczne, t. XIV, nr 1–2.
  • Konkol G. K., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, „Wychowanie Muzyczne”, 2/2015.
  • Kurcz J., Zofia Burowska i Jej pedagogiczne credo, „Wychowanie Muzyczne”, 5/2014.
  • Kurcz J., 1978, Znaczenie twórczości muzycznej w przygotowaniu do percepcji, niepublikowana praca doktorska, Kraków, Uniwersytet Jagielloński.
  • Nęcka E., 2002, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.
  • Sternal M. red., 2015, Do kultury muzycznej droga najwłaściwsza. Zagadnienia twórczości, wykonawstwa i edukacji muzycznej, Kraków, Akademia Muzyczna w Krakowie.
  • Wilk A., 1996, Metody kształcenia muzycznego dzieci w wieku szkolnym, wyd. II, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.
  • Wilk A., 2004, Problemat kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej w świetle przeprowadzonych badań w latach 1992-1999, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2019_38_1_177-189
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.