Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 39 | 3 |

Article title

Refleksje pedagoga nad potrzebą dostrzeżenia etycznych uwarunkowań zmian koniecznych w postawach nauczycielskich w XXI wieku. Część II (Ekologia, zdrowie i sprawiedliwość wartościami nowej edukacji europejskiej)

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In the article the author continues (this is the second part of the problem addressed by the author) the reflection on ethically perceived and considered contemporary premises for the necessary changes in the educational attitudes of teachers in Poland, with reference to the European social, cultural and educational space. Among these premises, the author undertook reflections on the ecological and health conditions of teaching work and drew attention to the special place of justice and truth in the educational impact on children and youth, which he gave to the importance of the force organizing the subjective and social life in the diverse space of common Europe.
PL
W treści artykułu autor kontynuuje (jest to część druga podjętego przez autora problemu) refleksję nad etycznie dostrzeganymi i rozważanymi współczesnymi przesłankami dla koniecznych zmian w postawach edukacyjnych nauczycielek i nauczycieli w Polsce, z odniesieniem do europejskiej przestrzeni społeczno-kulturowej i edukacyjnej. Pośród tych przesłanek autor podjął rozważania nad ekologicznymi i zdrowotnymi uwarunkowaniami pracy nauczycielskiej oraz zwrócił uwagę na szczególne miejsce sprawiedliwości i prawdy w oddziaływaniach wychowawczych na dzieci i młodzież, czemu nadał znaczenie siły porządkującej życie podmiotowe oraz społeczne w zróżnicowanej przestrzeni wspólnej Europy.

Year

Volume

39

Issue

3

Physical description

Dates

published
2020
online
2020-10-13

Contributors

  • Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego w Skierniewicach, Wydział Ekonomii i Administracji, Instytut Nauk Społecznych, ul. Batorego 64 C, 96-100 Skierniewice

References

  • Baranowski, G. (2014). Sprawiedliwość i cnota sprawiedliwości jako podstawa etyki prawniczej. Rocznik Tomistyczny, Naukowe Towarzystwo Tomistyczne, 3, 129–138.
  • Barczyk-Nessel, A. (2011). Kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku. W: E. Augustyniak (red.). Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się (s. 175–182). Kraków: Wyd. Naukowe AGH.
  • Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym. Kraków: Impuls.
  • Borkowska, S. (1999). Sprawiedliwość i płaca sprawiedliwa. W: S. Borkowska (red.). Wynagrodzenie godziwe (s. 19–36). Warszawa: Wyd. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
  • Bugajski, M. (2010). Kultura tabloidów a język. Oblicza Komunikacji, 3, 65–73.
  • Howaniec, M. (2001). Kształtowanie świadomości ekologicznej młodzieży – teoria a praktyka. W: A. Misiołek (red.). Środowisko i rozwój (s. 145–157). Bytom: Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji w Bytomiu.
  • Kamińska, U. (1995). Edukacja ekologiczna jako nowy obszar zainteresowań pedagogiki społecznej. W: A. Radziewicz-Winnicki (red.). Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej w Polsce (s. 346–360). Katowice: Wyd. Śląsk.
  • Kisiel-Dorohinicka, C. (2013). Współczesność między postępem a kryzysem. Perspektywy Kultury. Mit współczesności, 9 (2), 19–35.
  • Kluz, M. ks. (2011). Rola cnót kardynalnych w wychowaniu moralnym człowieka. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 31, 132–145.
  • Kołodziej, B. (2018). Śląskie poszukiwania równowagi. Zieleń woj. śląskiego na tle innych województw. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 4 (41), 273–285.
  • Kozielecka, M. (2005). Edukacja w społeczeństwie informacyjnym. Edukacja Humanistyczna. Półrocznik myśli społeczno-pedagogicznej, 1–2 (12–13), 63–71.
  • Kranz-Szurek M. (2012). Kultura lokalna a globalizacja kulturowa – próba oceny zjawiska. Roczniki Nauk Społecznych, 4 (40), 2, 11–35.
  • Le Bon G. (1930). Psychologia tłumu (przekł. B. Kaprocki; przedmowa S. Grabski). Lwów: Księgarnia Wydawnicza L. Igla.
  • Lisica J. ks. (2014). Dynamizm aretologicznego ukierunkowania wychowania moralnego w świetle cnoty cierpliwości hypomone. Studia Humanistica Gedanensia, 3, 45–64.
  • Madej-Babula M. (2012). Przedszkole środowiskiem kształtowania postaw prozdrowotnych dziecka. W: B. Surma (red.). Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. (s. 285–312). Kraków: WAM.
  • Nowakowska-Siuta, R. (2014). Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań perspektywy rozwoju. Kraków: Impuls.
  • Nowicki, M. (2014). Wielkie wyzwania dla ludzkości w XXI wieku. Aura, 9, 4–7.
  • Rojek, P. (2008). Kulturowe sprzeczności komunizmu. Kultura i Polityka: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, 2/3, 170–186.
  • Szmyd, J. (2017). Nowoczesny konsumpcjonizm – zmiana kondycji ludzkiej i jakości życia. Wyzwania społeczne i pedagogiczne. Kultura – Przemiany – Edukacja, V, 13–36.
  • Wąsiński, A. (2018). Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Edukacja. Pedagogika rodziny. Łódź: Wyd. UŁ.
  • Wąsiński, A. (2016). Rodzicielstwo adopcyjne – pomiędzy wzniosłą ideą miłości bliźniego, rutyną w działaniach systemowych a niebezpiecznymi praktykami w przestrzeni współczesnych mediów sieciowych. W: B. Płonka-Syroka, M. Dąsal, W. Wójcik (red.). Doradztwo – poradnictwo – wsparcie (s. 385–402). Warszawa,
  • Bellerive-sur-Allier: DIG.
  • Wciseł, W., Wyrostkiewicz, M. (2013). Integracja w globalnej wiosce. Media o cudzoziemcach w Polsce i Unii Europejskiej. Lublin: Stowarzyszenie Solidarności Globalnej.
  • Wesołowska, A. (2016). Fenomenologia a duchowy wymiar życia. IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, XXVIII/1, 175–190.
  • Wolny, B. (2009). Edukacja przedszkolna skierowana ku wartościom – zasady opracowania autorskiego programu dla dzieci przedszkolnych „W świecie wartości”. Nauczyciel i Szkoła, 1–2 (42–43), 161–171.
  • Wójcik, M. (2012). Komunikacja werbalna i pozawerbalna. W: M. Czapka, M. Wójcik (red.). Teoretyczne i metodyczne aspekty pracy socjalnej w środowisku (s. 161–168).
  • Mysłowice: Wyd. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.
  • Wójcik, M. (1997). Ontologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania duchowego na przykładzie katolickiej etyki wychowawczej (tradycje – potrzeby – możliwości). W: M.S.
  • Szczepański, I. Wagner, B. Pawlica (red.). System edukacyjny w procesie przemian w latach 1989–1996 (s. 219–226). Częstochowa: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
  • Wójcik, M. (2017). Znaczenie nauczania społecznego księdza kardynała Augusta Hlonda dla kształtowania sylwetek zawodowych współczesnych pedagogów. W: W. Królikowski SJ, G. Paprotna (red.). Kardynał August Hlond prymas Polski na nowo odczytany (s. 263–276). Kraków: WAM.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2020_39_3_187-201
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.