Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 40 | 1 |

Article title

Obraz matki i obraz ojca w percepcji młodzieży przebywającej w placówkach opiekuńczo- -wychowawczych typu socjalizacyjnego

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Introduction: When the family ceases to fulfill its roles, does not foster the development of its members, and all the attempts to make the family functional and integral are not effective, it becomes necessary to place the child in a foster care environment. The image of parents present in an orphanage pupil’s consciousness has a crucial meaning for his/her personal development since it plays an important role in regulating the individual’s relations with the world, as well as it influences the ways of how the work with the family should be conducted.Purpose of research: The purpose of the undertaken research is to diagnose the image of mother and father in the perception of young people growing up in an orphanage.Method: The research was based on the diagnostic survey method. In the research participated 67 orphanage pupils from the Lublin voivodship and 66 adolescents living in their own complete families.Results: The ways social orphans perceive parents are less positive than those typical for adolescents living in their own families. Moreover, the ways young people perceive the parental attitudes of the father, as well as their own attitudes towards him, including the extent to which they accept him, are significantly less positive in the group of adolescents remaining in residential care.Conclusions: There is a need for a professional diagnosis of the family image of an orphanage pupils, ensuring properly oriented educational and therapeutic work with  child and the family.
PL
Wprowadzenie: Gdy rodzina przestaje wypełniać swe funkcje, nie sprzyja rozwojowi swoich członków, a wszelkie możliwe działania na rzecz integralności rodziny okażą się bezskuteczne, konieczne staje się umieszczenie dziecka w środowisku zastępczym. Dla rozwoju wychowanka domu dziecka ogromne znaczenie ma obraz rodziców jaki istnieje w jego świadomości, gdyż odgrywa on istotną rolę w regulacji stosunków jednostki ze światem, a także ukierunkowuje pracę z rodziną.Cel badań: Celem podjętych badań jest diagnoza obrazu matki i ojca w percepcji młodzieży wychowującej się w domu dziecka.Metoda badań: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Wzięło w nich udział 67 wychowanków domów dziecka z województwa lubelskiego oraz 66 osób wychowujących się w pełnych rodzinach własnych.Wyniki: Obraz rodziców u sierot społecznych jest mniej korzystny niż u młodzieży wychowującej się w domu rodzinnym. Ponadto ocena postaw rodzicielskich ojca, jego akceptacja oraz postawy wobec niego są istotnie mniej korzystne w grupie młodzieży z domów dziecka.Wnioski: Istnieje potrzeba profesjonalnej diagnozy obrazu rodziny wychowanka domu dziecka, zapewniająca właściwe ukierunkowanie pracy wychowawczej i terapeutycznej z dzieckiem i z rodziną.

Year

Volume

40

Issue

1

Physical description

Dates

published
2021
online
2021-04-16

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie –Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki

References

  • Baran B. (1981). Rola więzi społeczno – emocjonalnej w kształtowaniu osobowości dziecka. Warszawa – Poznań: PWN.
  • Czeredrecka B. (1999). Klimat i atmosfera życia w domu dziecka, a zaburzenia rozwoju i zachowania sierot społecznych. W: G. Gajewska, M. Haine (red.). Sieroctwo społeczne i jego kompensacja (s. 113-119). Zielona Góra: WSP
  • Doliński A., 1999, Tworzenie i akceptacja wzorów zachowań przez dzieci z domów dziecka i pełnych rodzin. W: G. Gajewska, M. Haine (red.) Sieroctwo społeczne i jego kompensacja (s. 157-161). Zielona Góra, WSP.
  • Doliński D., Strelau J. (2012). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 2. Gdańsk: GWP.
  • Firlit E. (1984) Rodzina w świadomości młodzieży z domu dziecka. Problemy Rodziny, 3, 16-24.
  • Gomułka E. (2002). Reintegracja rodzin wychowanków. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 1, 26-27.
  • Jaworowska A., Matczak A. (2008) Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
  • Jaworska – Maj H., 1987, Wychowankowie domów dziecka o swojej rodzinie. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 10.
  • Jurga M. (1975). Z badań nad rozwojem osobowości dorastających wychowanek Państwowych Domów Dziecka. Psychologia Wychowawcza, 5.
  • Kozak S., 1986, Sieroctwo społeczne. Psychologiczna analiza zaburzeń w zachowaniu się wychowanków domów dziecka. Warszawa: PWN.
  • Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Król A. (1992). Sytuacja emocjonalna wychowanków domów dziecka. Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 5- 6, 245-248.
  • Matyjas B. (1995). Rodzice wychowanków domu dziecka. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 2, 32.
  • Obijalski M. (2008). Modele pracy z wychowankiem. W: M. Krawiec (red.). W stronę zmian… Specyficzne modele opieki i pracy z wychowankiem. Łódź, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, 39-68.
  • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (DZ.U.2019 poz.1111 z późniejszymi zmianami).
  • Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. W: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania. Seria I, Tom 5 [pozyskano z: eduentuzjasci.pl/image/.../NDN_Rozwoj_dziecka_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf]
  • Plopa M. (2019). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Poraj G. (1985). Wychowankowie domów dziecka o swoich rodzinach. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 6.
  • Regulska A. (2016). Odejście od instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym? Zmiany w funkcjonowaniu placówek opiekuńczo – wychowawczych w latach 2000-2014. Społeczeństwo i Rodzina, 4, 85-99.
  • Rembowski J. (1986). Postawy uczuciowe dzieci wobec dorosłych członków rodziny. W: M. Ziemska (red.). Rodzina i dziecko. (s. 127-142) Warszawa: PWN
  • Skwara D. (1977). Zależność między poziomem aktywności społecznej dzieci a ich percepcją więzi emocjonalnej w rodzinie. Psychologia Wychowawcza, 5.
  • Socha W. (1984). Stosunek wychowanków domów dziecka do swych rodziców. Problemy Rodziny, 3, 11-15.
  • Turos M. (1990). Wychowankowie domu dziecka o rodzinie. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 5-6, 187-192.
  • Zaborowski Z. (1994). Współczesne problemy psychologii społecznej i psychologii osobowości. Warszawa: Profi.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_1_157-174
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.