Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 41 | 1 | 173-187

Article title

Wykorzystanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy z wychowankami rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Introduction: The aim of this part of paper is presenting the current official data on foster care. Research Aim: Presenting the possibilities of using the solution-focused approach in the work of a specialist with children in family and institutional foster care. Evidence-based Facts: Characteristics of foster care charges. Presenting the theoretical foundations of the trend, the therapeutic interactions and techniques used in the solution-focused approach will be discussed from the practical perspective of a psychologist and pedagogue. Summary: The author will present her own reflections from work in foster care, indicating the difficulties and chances of applying the discussed approach in working with children and young people outside their biological family.
PL
Wprowadzenie: Przedstawienie aktualnych oficjalnych danych dotyczących pieczy zastępczej, tj. formy instytucjonalnej i rodzinnej pieczy zastępczej, zasady umieszczania podopiecznych oraz zadania pedagoga i psychologa w pieczy zastępczej. Cel badań: Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy specjalisty z wychowankami rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej. Stan wiedzy: Charakterystyka wychowanków pieczy zastępczej. Zaprezentowanie podstaw teoretycznych nurtu, omówienie oddziaływań terapeutycznych i technik wykorzystywanych w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach z praktycznej perspektywy psychologa i pedagoga. Podsumowanie: Autorka przedstawi refleksje własne wynikające z pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz w rodzinnej pieczy zastępczej, ze wskazaniem trudności i szans stosowania omawianego podejścia w pracy z dziećmi i młodzieżą przebywającymi poza rodziną biologiczną.

Year

Volume

41

Issue

1

Pages

173-187

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie

References

  • Baron, B. (2012). Wybrane aspekty współczesnego rodzicielstwa zastępczego. Prace Naukowe WWSZiP, 3, 103–112.
  • Biedroń, M. (2002). Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich. W M. Biedroń. M. Prokosz (Red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej (s. 49–59). Adam Marszałek.
  • Bitner, M., Iwanowski, D., Luberadzka-Gruca, J., Kulig, B., Kwaśniewska-Sadkowska, A., Skalec, A., Wojtasińska, E. (2018). Raport. Postępy deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej. Agencja Wydawnicza „PAJ Press”.
  • Ćwikła, J. (2016). Problematyka wychowania dziecka z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS) w świetle wypowiedzi rodziców zastępczych. Ateneum Przegląd Familiologiczny, 1, 145–167.
  • Dąbrowska-Jabłońska, I. (2012). Terapia trudności w uczeniu się. W I. Dąbrowska-Jabłońska (Red.). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej (s. 87–109). Impuls.
  • Furman, B. (2010). Program „Dam Radę”. Centrum Terapii Krótkoterminowej.
  • GUS [Główny Urząd Statystyczny] (2020). Pomoc społeczna i opieka and dzieckiem i rodziną w 2019 r. Pobrane 15 kwietnia 2021 roku z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/pomoc-spoleczna-i-opieka-nad-dzieckiem-i-rodzina-w-2019-roku,10,11.html
  • Jabłońska, K. (2014). Jak dorosnąć do dorosłości? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 15–20.
  • Kazimierska, I., Lachowicz, I., Piotrowska, L. (2014). Formułowanie celów rozwojowych według metodologii SMART. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  • Kołodziejczak, L. (2016). Reaktywne zaburzenia więzi (RAD) u dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wychowanie w Rodzinie, 1, 469–482.
  • Kosman, T. (2013). Założenia Terapii Skoncentrowanej Na Rozwiązaniach (TSR). Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 1, 9–26.
  • NIK [Najwyższa Izba Kontroli] (2020). Opieka nad dziećmi w pogotowiach opiekuńczych rodzinnych. Pobrane 15 kwietnia 2021 z: https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/043/
  • Sawicka, K. (2012). Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowanie. W I. Dąbrowska-Jabłońska (Red.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej (s. 49–65). Impuls.
  • Szczepkowski, J. (2010). Praca socjalna – Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach. Wyd. Edukacyjne Akapit.
  • Świtek, T. (2014). Solution Focused Brief Therapy – na przekór przyzwyczajeniom i schematom. Spotkanie z Insoo Kim Berg z BFTC w Milwaukee, Centrum Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Pobrane 15, Kwietnia, 2021 z: http://centrumpsrwd.nazwa.pl/instalator/wordpress/wp-content/uploads/2014/07/sfbtartykul.pdf
  • Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887.
  • Wosik-Kawala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Wyd. UMCS.
  • Zalewska, O. (2015). Poczucie własnej wartości i skłonność do martwienia się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych [Niepublikowana praca licencjacka]. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
  • Zieja, E. (2012). Opieka i wychowanie – problemy, trudności wychowawcze dzieci i młodzieży przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Prace Naukowe WWSZiP, 3, 115–125.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31804125

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2022_41_1_173-187
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.