Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 41 | 3 | 129-146

Article title

Rodzice dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec Kręgów Wsparcia jako modelu pracy środowiskowej wspierającego inkluzję społeczną – raport z badań fokusowych

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Introduction: Circles of Support are an example of activities that support the social inclusion of people with intellectual disabilities and their “secure future” in the local environment. An important element influencing their success is, among other things, to know the expectations and activities of parents of adults with intellectual disabilities related to the preparation of their daughters and sons for an independent life in an inclusive local environment. Research Aim: The aim of the study was to find out how parents of adults with intellectual disabilities evaluate activities that prepare them for a “secure future” and what expectations they have of Circles of Support as solutions to support independent living in the local environment. Method: An interpretative phenomenological analysis was used to explore the opinions, plans for the future, and hopes and fears about participation in Circles of Support expressed by mothers and fathers. The study was conducted using focus interviews with eighteen parents of adults with intellectual disabilities. Results: Analysis of the material identified three overarching themes. The overarching themes included: (1) the importance of Circles of Support for people with intellectual disabilities and their families, (2) concerns and hopes related to Circles of Support and (3) needs and ideas related to developing the idea of Circles of Support. Conclusion: The results can be used by professionals working in institutions supporting people with intellectual disabilities to improve cooperation with their families, to better respond to their needs, and develop the idea of building Circles of Support.
PL
Wprowadzenie: Kręgi Wsparcia są przykładem działań wspierających inkluzję społeczną osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich „bezpieczną przyszłość” w środowisku lokalnym. Ważnym elementem wpływającym na ich sukces jest m.in. poznanie oczekiwań i działań rodziców dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną związanych z przygotowaniem ich córek oraz synów do niezależnego życia we włączającym środowisku lokalnym. Cel badań: Celem badania było poznanie, jak rodzice osób z niepełnosprawnością intelektualną oceniają działania przygotowujące do „bezpiecznej przyszłości” oraz jakie mają oczekiwania wobec Kręgów Wsparcia jako rozwiązań wspierających niezależne życie w środowisku lokalnym. Metoda badań: Do zbadania opinii, planów na przyszłość oraz nadziei i obaw związanych z uczestnictwem w Kręgach Wsparcia wyrażanych przez matki i ojców została wykorzystana interpretacyjna analiza fenomenologiczna. Badanie przeprowadzono z użyciem wywiadów fokusowych z osiemnastoma rodzicami dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyniki: Analiza materiału pozwoliła na wyodrębnienie trzech tematów nadrzędnych. Nadrzędne tematy obejmowały: (1) znaczenie Kręgów Wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin, (2) obawy i nadzieje związane z Kręgami Wsparcia oraz (3) potrzeby i pomysły związane z rozwijaniem idei Kręgów Wsparcia. Wnioski: Wyniki mogą być wykorzystane przez profesjonalistów pracujących w instytucjach wspierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną, aby poprawić współpracę z rodzinami tych osób, lepiej odpowiadać na ich potrzeby oraz rozwijać ideę budowania Kręgów Wsparcia.

Year

Volume

41

Issue

3

Pages

129-146

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

  • Araten-Bergman, T. , Bigby, Ch. (2022). Forming and supporting circles of support for people with intellectual disabilities – a comparative case analysis. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 47 (2), 177-189. https://doi.org/10.3109/13668250.2021.1961049
  • Barbour, R. (2011). Badania fokusowe. PWN.
  • Bigby, C., Araten-Bergman, T. (2018). Models for forming and supporting circles of support for people with intellectual disabilities. Living with Disability Research Centre, La Trobe University.
  • Etmanski, A., Collins, J., Cammack, V. (2019). Bezpieczeństwo i ochrona. Sześć kroków do udanego życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Materiały projektowe. FIO.
  • Husserl, E. (1989). Nastawienie nauk przyrodniczych i humanistycznych. Naturalizm, dualizm i psychologia psychofizyczna. W: Z. Krasnodębski (Red.), Fenomenologia i socjologia (s. 53-74). PWN.
  • Krause, A., Żyta, A., Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Akapit.
  • Lee, C. E., Burke, M. M. (2020). Future planning among families of individuals with intellectual and developmental disabilities : A systematic review. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 17 (2), 94-107. https://doi.org/10.1111/jppi.12324
  • Lockman Turner, E., Bubash, S., Fialka-Feldman, M., Hayes, A. (2022). Circles of Support and Self-Direction: An Interview Highlighting a Journey of Friendship and Managing Services. Inclusive Practices, 1 (2), 75-78. https://doi.org/10.1177/27324745221074408
  • Louw, J. S., Kirkpatrick, B., & Leader, G. (2020). Enhancing social inclusion of young adults with intellectual disabilities: A systematic review of original empirical studies. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33(5), 793– 807. https://doi.org/10.1111/jar.12678.
  • Macadam, A., Savitch, N. (2015). Staying connected with circles of support. Journal of Dementia Care, 23(1), 32–34.
  • Morgan, D., L. (1996). Focus Groups. Annual Review of Sociology, 22, s. 129-152.
  • Neubauer, B. E., Witkop, C. T., Varpio, L. (2019). How phenomenology can help learn from the experiences of others. Perspectives on Medical Education, 8(2), s. 90-97. https://doi.org/10.1007/s40037-019-0509-2
  • Nowe Kręgi. Kręgi Wsparcia – Przyszłość zaczyna się dziś. Pobrane 21, Sierpnia, 2022 z: https://kregiwsparcia.pl/upowszechnianie-nowekregi
  • O projekcie. Bezpieczna przyszłość osób z niepełnosprawnością intelektualną – testowanie modelu. Pobrane 21, Sierpnia, 2022 z: https://kregiwsparcia.pl/o-projekcie
  • Ostrowska, A. (2015). Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013. Wyd. IFiS PAN.
  • Ostrowska, A. (2016). Integracja osób niepełnosprawnych. Wymiar instytucjonalny i interakcyjny. W: M. Anasz, J. Wojtyńska, H. Drachal (Red.), Rehabilitacja – Wsparcie – Inkluzja. W kierunku polityki wobec niepełnosprawności (s. 227-232). Polskie Forum Niepełnosprawnych.
  • Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361‒369.
  • Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, PWN.
  • Taggart, L., Truesdale-Kennedy, M., Ryan, A., McConkey, R. (2012). Examining the support needs of ageing family carers in developing future plans for a relative with an intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities. 16 (3), s. 217-234. https://doi.org/10.1177/1744629512456465.
  • Wistow, G., Perkins, M., Knapp, M., Bauer, A., Bonin, E.-M. (2016). Circles of support and personalisation: exploring the economic case. Journal of Intellectual Disabilities. 20 (2), s. 194-207. https://doi.org/ 10.1177/1744629516637997
  • Żyta, A. (2020). Inkluzja społeczna dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną a samostanowienie – Kręgi Wsparcia jako propozycja działań. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (Red.), Problematyczność inkluzji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnościami i o szczególnych potrzebach (s. 113-121). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31804053

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2022_41_3_129-146
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.