Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 41 | 3 | 179-194

Article title

Wychowanie w ujęciu Profesora Mieczysława Łobockiego oraz kierunki zainteresowań badawczych pracowników Katedry Teorii Wychowania UMCS – jubileusz pięćdziesięciolecia

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Introduction: Educating children and young people is an investment in the future of societies and the world. According to Professor Mieczysław Łobocki, the first head of the Department of Educational Theory at the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, education should be aimed at supporting pupils in their development, respecting their personal dignity, addressing their emotions and needs, and ensuring their right to freedom and taking responsibility for their actions. Research Aim: This is a review article showing how Professor Mieczysław Łobocki’s theory of education is developed on the 50th anniversary of the Department of Educationa Theory in the research work of its current employees. Evidence-based Facts: The keynote of professor Łobocki’s idea of upbringing is his deep conviction that every pupil, just like every adult, is a human being with all their rights. Employees of the Department of Educational Theory try to develop this idea by undertaking research related to the educational process. Summary: Despite the various directions of research undertaken in the Department, the most important thing is not to lose sight of the key value, which is respect for the personal dignity of children and young people.
PL
Wprowadzenie: Wychowanie dzieci i młodzieży to inwestycja w przyszłość społeczeństw i świata. Zgodnie z poglądami Profesora Mieczysława Łobockiego, pierwszego kierownika Zakładu Teorii Wychowania UMCS w Lublinie, celem wychowania powinno być wspieranie wychowanków w rozwoju z poszanowaniem ich godności osobistej, liczeniem się z ich emocjami i potrzebami, a także zapewnieniem im prawa do poczucia wolności oraz brania odpowiedzialności za swoje postępowanie. Cel badań: Artykuł ma charakter przeglądowy. Jego celem jest ukazanie, w jaki sposób idea wychowania głoszona przez Profesora Mieczysława Łobockiego jest rozwijana, po 50 latach działalności Katedry Teorii Wychowania, w pracach badawczych jej obecnych pracowników. Stan badań: Myślą przewodnią idei wychowania Profesora Łobockiego jest jego głębokie przekonanie, że każdy wychowanek, tak samo jak każdy dorosły człowiek, zasługuje na miano osoby ludzkiej z wszystkimi przysługującymi jej prawami. Tę myśl starają się rozwijać pracownicy Katedry Teorii Wychowania, podejmując badania związane z procesem wychowania. Podsumowanie: Mimo różnych kierunków prac badawczych podejmowanych w Katedrze najważniejsze jest to, by nie stracić z oczu wartości nadrzędnej, jaką jest poszanowanie godności osobistej dzieci i młodzieży.

Year

Volume

41

Issue

3

Pages

179-194

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

References

  • Barabas M. (2021a). Parentyfikacja w rodzinach doświadczających przemocy. Lubelski Rocznik Pedagogiczny Vol 40, No 3(2021), 219-233.
  • Barabas M., (2021b). Kompetencje nauczyciela w zakresie profilaktyki w szkole. W A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk (Red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej (s. 239-250). Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Barabas, M. (2016). Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXV (1), 197-210.
  • Dudak, A. (2012). Opieka naprzemienna jako nowa forma funkcjonowania rodziny po rozwodzie. W M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (Red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna (s. 285-295). Wyd. TN KUL.
  • Dudak, A. (2017). Obraz ojca w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Pedagogika Społeczna, 2(64), 117-134.
  • Dudak, A. (2021). Wybrane formy wsparcia mężczyzn realizujących się w roli zaangażowanych ojców. W M. Piorunek, J. Nawój-Połoczańska, A. Skowrońska-Pućka (Red.), Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego (s. 119-132). Wyd. UAM.
  • Grabowiec, A., Wosik-Kawala, D. (2013). Techniki projekcyjne w pracy pedagoga. W V. Korim, R. Uździcki (Red.), Szkoła w perspektywie jej realnych przeobrażeń, Zarządzanie-Kompetencje-Kreatywność (s. 176-186). Wyd. Adam Marszałek.
  • Kalinowska-Witek, B. (2009). Rola doradcy zawodu w planowaniu kariery zawodowej. Studium Vilnese A, 6, 84-88.
  • Kalinowska-Witek, B. (2010). Oczekiwania młodzieży wobec doradcy zawodu. W W. Duda, G. Wieczorek, D. Kukla (Red.), Tendencje i wyzwania poradnictwa zawodowego (s. 207-216). Wyd. Akademii im. J. Długosza.
  • Kalinowska-Witek, B. (2011). Diagnoza i terapia ucznia dyslektycznego. W D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (Red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela (s. 13-26). Wyd. Impuls.
  • Klimek, L. (2011). Wychowawca „dobry” i wychowawca „zły” w opinii wychowanków. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 2, 17-21.
  • Klimek, L. (2021). Obraz matki i obraz ojca w percepcji młodzieży przebywającej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXX, 157-174.
  • Klimkowska, K. (2010). Funkcjonowanie społeczne młodzieży akademickiej. Wyd. UMCS.
  • Klimkowska, K. (2016). Wspieranie młodzieży akademickiej w dojrzewaniu do dorosłości. Kultura i Wartości,18, 69-86.
  • Klimkowska, K. (2018). Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 85-98.
  • Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyd. UMCS.
  • Lewandowska-Kidoń, T., Wosik-Kawala, D. (2015). Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wyd. Impuls. Wydanie II Uzupełnione i poprawione.
  • Łobocki, M. (1975). Współudział uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Wyd. WSiP.
  • Łobocki, M. (1992a). Warunki skuteczności wychowania w świetle psychologii humanistycznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 97-101.
  • Łobocki, M. (1992b). O celach i zadaniach wychowania w dobie dzisiejszej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 276-277.
  • Łobocki, M. (1994). Wychowanie w świetle psychologii humanistycznej. W M. Łobocki (Red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie. (s. 13-24). Wyd. UMCS.
  • Łobocki, M. (1995). Niektóre warunki skutecznego wychowania. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 7–10.
  • Łobocki, M. (1998). Czynniki warunkujące skuteczność pracy wychowawczej. W M. Łobocki (Red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą (15-29). Wyd. UMCS.
  • Łobocki, M. (1999). ABC wychowania. Wyd. UMCS. Wydanie II.
  • Łobocki, M. (2004a). Altruizm a wychowanie. Wyd. UMCS.
  • Łobocki, M. (2004b). Wybrane problemy wychowania nadal aktualne. Wyd. UMCS.
  • Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Wyd. Impuls.
  • Łobocki, M. (2008). Wychowanie moralne w zarysie. Wyd. Impuls.
  • Łobocki, M. (2009). W trosce o wychowanie w szkole. Wyd. Impuls.
  • Majchrowska, E., Zubrzycka-Maciąg, T. (2016). Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w Edukacji. Rozwiązania, 2, 24-29.
  • Okrasa, M. (2010). Zakład Teorii Wychowania. W J. Kirenko, M. Samujło, W. Bobrowicz, (Red.), Instytut Pedagogiki UMCS wczoraj i dziś. Wyd. UMCS.
  • Wojciechowska-Charlak, B. (2007). Publikacje prof. dr hab. Mieczysława Łobockiego i inne Jego osiągnięcia naukowe w latach 1957–2007. Wyd. Print.
  • Wojciechowska-Charlak, B., Zubrzycka-Maciąg, T. (Red.). (2013). Profesor Mieczysław Łobocki. Pedagog, teoretyk wychowania, humanista. Wyd. UMCS.
  • Wołk, K. (2018). Wychowawczo-opiekuńcza funkcja świetlicy szkolnej – wyzwania i zagrożenia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39 (2), 169-179.
  • Wołk, K. (2019). Odpowiedzialne rodzicielstwo w kontekście zmiany społecznej. Roczniki Pedagogiczne,11(4), 109-121.
  • Wosik-Kawala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Wyd. UMCS.
  • Wosik-Kawala, D. (2013). Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyd. UMCS.
  • Wosik-Kawala, D. (2016). Wychowanie ku wartościom w edukacji szkolnej. Studium Vilnense A, 13, 194-197.
  • Wosik-Kawala, D. (2018a). Uwarunkowania skuteczności wychowania – implikacje pedagogiczne. Studium Vilnense A, 15, 38-42.
  • Wosik-Kawala, D. (2018b). Uwarunkowania skuteczności wychowania w środowisku szkolnym. Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Sectio J, XXXI, 3, 9-21.
  • Wosik-Kawala, D. (Red.). (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Wyd. UMCS. Wydanie II.
  • Wosik-Kawala, D., Sarzyńska-Mazurek, E. (2017). Wartość pracy w percepcji młodzieży stojącej u progu kariery zawodowej. Wyd. UMCS.
  • Wosik-Kawala, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (2011b). Znaczenie wartości w wychowaniu. W J. Kirenko, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (Red.), Wychowanie wobec wyzwań współczesności (s. 29-46). Wyd. UMCS.
  • Wosik-Kawala, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (Red.). (2011a). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Wyd. Impuls.
  • Wrótniak, J. (2018a). Poczucie samotności uczniów szkoły wiejskiej. Edukacja-Technika-Informatyka, 3 (25), 281-286.
  • Wrótniak, J. (2018b). Poczucie samotności młodzieży w dobie portali społecznościowych. Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, 8, 51-59.
  • Wrótniak, J. (2020a). Doświadczanie samotności przez młodych dorosłych. Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, 5, 68-79.
  • Wrótniak, J. (2020b). Samotność młodych ludzi w opinii studentów. Horyzonty Wychowania. W trosce o człowieka, T. 19, 52, 93-104.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2015). Szacunek – wartość zaniechana w pedagogice. W W. Furmanek, A. Długosz (Red.), Wartości w pedagogice. Urzeczywistnianie wartości (115-130).Wyd. UR.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2016). Uwarunkowania efektywności oddziaływań wychowawczych nauczyciela. W T. Zubrzycka-Maciąg (Red.), Wychowanie w praktyce szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych (s. 11-21). Wyd. Difin.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2017). Wychowanie moralne we współczesnej szkole. W J. Górniewicz (Red.), Edukacja – w stronę kluczowych wartości (s. 9-20).Wyd. Centrum Badań Społecznych UWM.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2018a). Z teorii i praktyki wychowania moralnego w szkole. Roczniki Teologiczne, Tom LXV, 11, 149-162.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2018b). Uczeń jako podmiot/przedmiot oddziaływań pedagogicznych we współczesnej szkole. Edukacja-Technika-Informatyka, 3(25), 159-164.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2019a). Dylematy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w urzeczywistnianiu wartości moralnych. Edukacja-Technika-Informatyka, 2(28), 57-62.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2019c). Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(104), 144-153.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2020). Rola rodziców w rozwijaniu podmiotowości dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 70-80.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2021). Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy wychowawczej nauczyciela. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 38-48.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2011). Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym. Wyd. UMCS.
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2013). Rozwijanie asertywności u uczniów. W D. Wosik-Kawala, T.
  • Zubrzycka-Maciąg (Red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela (s. 143-164).Wyd. Impuls.
  • Zubrzycka-Maciąg, T.(2019b). Rola nauczyciela w rozwijaniu podmiotowości uczniów. Edukacja-Technika-Informatyka, 3(29), 146-151.
  • Zubrzycka-Maciąg, T., Wojciechowska-Charlak, B. (2016). Życie i poglądy pedagogiczne Profesora Mieczysława Łobockiego. Roczniki Teologiczne, Tom LXIII, z. 11, 177-189.
  • Zubrzycka-Maciąg, T., Wosik-Kawala, D. (2015). Wychowanie w szkole – wskazówki dla nauczycieli. Wyd. UMCS. Wydanie trzecie.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31804058

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2022_41_3_179-194
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.