Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 41 | 3 | 195-209

Article title

E-Learning and Communication between Teachers and the Student with Asperger Syndrome in the Time of the COVID-19 Pandemic. A Research Report

Content

Title variants

PL
E-learning i komunikacja nauczyciela z uczniami z zespołem Aspergera w dobie pandemii COVID-19 w Polsce. Raport z badań

Languages of publication

Abstracts

PL
Wprowadzenie: Ontologicznie ujmując niniejsze opracowanie dotyczy znaczenia e-learningu dla pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jako takie ukazuje znaczenie mediów dla istotnego elementu życia społecznego jakim jest edukacja.  Cel badań: Celem badań było poznanie zmiany w poglądach nauczycieli dotyczących użyteczności edukacji zdalnej w pracy z uczniem z zespołem Aspergera. Metoda badań: Metodą badawczą był wywiad w formie wywiadu częściowo kierowanego. Przygotowano listę dyspozycji-co pozwalało na późniejsze dokonanie porównań treści wypowiedzi. Wyniki: Nauczyciele początkowo obawiali się tego, iż edukacja będzie niemożliwa a sami uczniowie nic nie zyskają. Tak myśleli na początku pracy w nowych, narzuconych im warunkach. Jednak ich własna mobilizacja dała pozytywne efekty. Okazało się, że przy zintegrowaniu działań wszystkich podmiotów edukacji-ich samych, rodziców i uczniów możliwe się stało nie tylko realizowanie programu nauczania ale i rozwijanie szeregu kompetencji w warunkach szeroko zakrojonego, wymuszonego życiem eksperymentu pedagogicznego. Wnioski: Nauczanie zdalne dało możliwość zminimalizowania edukacyjnych skutków zamykania szkół podczas epidemii. Było swego rodzaju sukcesem w realizacji szeroko zakrojonego eksperymentu dydaktycznego, którego wprowadzenie nosiło znamiona rozpoznania bojem jak to mówią w wojsku. Przeprowadzone badania wykazały zmiany ustosunkowań samych nauczycieli wobec edukacji zdalnej uczniów z zespołem Aspergera jak też wobec nich samych. Zweryfikowali własne poglądy. Przeszli od uprzedzeń do rozwijania kompetencji. Uzyskane wyniki wskazują na potencjał kreatywności nauczyciela rozwijany w warunkach swoistego „rozpoznania bojem”-siebie i rzeczywistości edukacji w dobie COVID-19. 
EN
Introduction: This study deals with the importance of e-learning for working with a student with special educational needs. As such, it shows the importance of the media for the important element of social life, which is education. Research Aim: The subject of the research were teachers' opinions on remote education of children with Asperger syndrome. Research Method: The research method was an interview in the form of a partially planned interview, for which a list of instructions was prepared. Results: The use of e-learning in the COVID-19 pandemic took the form of an extensive didactic and social experiment, not previously implemented in a crisis situation. It took place in a special way – quickly, without prior recognition – which brings to mind the strategy used in the military operations and the fight against its benefits and unavoidable losses, called “recognition”. A lot has changed in the work of teachers and their communication with students and their parents. E-learning of students with Asperger syndrome has brought a number of benefits – developing skills that were overlooked in the regular course of teaching with its emphasis on the rapid pace of the curriculum implementation. Conclusion: Education has offered opportunities to minimize the educational effects of school closures during the epidemic. It was a kind of success in the implementation of a wide-ranging didactic experiment, the introduction of which bore the hallmarks of combat recognition; in the language of the army.

Year

Volume

41

Issue

3

Pages

195-209

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Siedlce University of Natural Sciences and Humanities

References

  • Bandura, A. (1997). Self – efficacy. Haravard Mental Health Letter, 13(9), 4-6.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Pastorelli, C. (2001). Self – efficacy beliefs as shapers of children’s aspirations and career trajectories. Child Development, 72(1), 187–207.
  • Bashe, P. R., Kirby, B. L. (2001). The OASIS guide to Asperger syndrome, advice, support, insights and inspiration. Crown Publishers.
  • Bruch, H., Sumatra, G. (2006). Efektywne zarządzanie. Jak skutecznie podejmować decyzje,budować strukturę firmy i wykorzystywać czas. Wyd. WUJ.
  • Chomicki, M. (2020). Psychospołeczne aspekty pracy zdalnej. Wyniki badań przeprowadzonych w trakcie trwania pandemii COVID-19. Zeszyty Naukowe, 3, 31-44.
  • Cybulska, R., Dryjarska, J., Gotlin, K., Kłoda, M., Pomaska, K., Pyzikiewicz, A. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole. Wyd. ORE.
  • Dickinson, H., Yates, S. (2020). More than isolated: The experience of children and young people with disability and their families during the COVID-19 pandemic. Report on CYDA’s 2020 COVID-19 (Coronavirus) and children and young people with disability. Pobrane 20, Marca, 2022 z: https://www.cyda.org.au/images/pdf/covid_report_ compressed_1.pdf
  • Dolot, A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika. Ementor, 1(83), 35–43. https://doi.org/10.15219/em83.1456.
  • Griffin, R.W. (2005). Podstawy zarządzania organizacjami. Wyd. PWN.
  • Jasperneite, J. (2012). Was hinter Begriffen wie Industrie 4.0 steckt. Computer & Automation. [Dostęp: 27.01.2021].
  • Kagermann, H., Wahlster, W., Helbig, J. (eds) (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0: Final report of the Industrie 4.0 Working Group.
  • Kocejko, M. (2021). Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2).
  • Kosińska, E. (1999). Dyrektor w szkole: krótki poradnik psychologiczny. Wyd. Rubikon.
  • Majewska-Opiełka, I. (2004), Umysł lidera : jak kierować ludźmi u progu XXI wieku. Wyd. Medium.
  • Maruszewski, T. (1967). Mechanizmy radzenia sobie ze stresem a samoocena i poziom lęku. Przegląd Psychologiczny, 19(3), 345-357.
  • Maruszewski, T. (1981). Mechanizmy zwalczania stresu egzaminacyjnego i ich indywidualne wyznaczniki. Wyd. UAM.
  • Matusiak, K. B. (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Otto, A. (2015). Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios. [Dostęp: 27.01.2016].
  • Patel, K. (2020). Mental health implications of COVID-19 on children with disabilities. Asian Journal of Psychiatry, 54. https://doi.org/10.1016/ j.ajp.2020.10227
  • Penc, J. (1998). Zarządzanie dla przyszłości. Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). RAPORT - EDUKACJA ZDALNA W CZASACH COVID-19. Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Wyd. UW.
  • Pyżalski, J. (Red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii virusa-covid 19.Co robimy obecnie jako nauczyciele? Wyd. EduAkcja Sp. z o.o.
  • Reber, A. S. (2000). Słownik Psychologii. Wyd. Nauk. SCHOLAR.
  • Ruffie, J., Sournia, J. Ch. (1996). Historia epidemii .Od dżumy do aids. Wyd. WAB.
  • Schunk, D. H, Pajares, F. (2002). The development of academic self – efficacy. W A. Wigfield, J. Eccles (Red.), Development of achievement motivation (s. 15-31). Academic Press.
  • Zakrzewski, J. (1987). Poczucie skuteczności a samoregulacja zachowania. Przegląd Psychologiczny, 30(3), 661–737.
  • Schwab, K. (2016), The Fourth Industrial Revolution. [Dostęp: 27.01.2016].
  • Toseeb, U., Asbury, K., Code, A., Fox, L., Deniz, E. (2020). Supporting Families with Children with Special Educational Needs and Disabilities During COVID-19. https://doi.org/10.31234/osf.io/tm69k
  • UNICEF. (2020a). Children with disabilities. Ensuring their inclusion in COVID-19 response strategies and evidence generation. Pobrane 20, Styczeń, 2021 z: https://data.unicef.org/resources/ children-with-disabilities-ensuring-inclusion-in-covid-19-response/.
  • UNICEF. (2020b). COVID-19 response: Considerations for Children and Adults with Disabilities. Pobrane 20, Styczeń, 2021 z: https://sites.unicef.org/disabilities/files/COVID-19_response_ considerations_ for_ people_ with_disabilities_190320.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31804043

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2022_41_3_195-205
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.