Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 41 | 4 | 23-38

Article title

Polskie czasopisma naukowe o profilu historyczno-oświatowym w XX i na początku XXI wieku

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Introduction: During the interwar period, the first attempts were made to create the historical-educational journals. It was not until after World War II that the intentions were realized. Currently, there are three of educational-historical journal on the publishing market. Research Aim: The aim of the consideration is to show the history of the origin and development of Polish historical-educational periodicals and to bring closer the issues raised in them. An important role in building the position of these periodicals on the publishing market was played by editors and people who formed editorial committees. Method: The research covers the creation and functioning of periodicals with historical and educational profile, published in Poland in the twentieth century. The method of critical analysis of the content of the magazines was applied and the literature on the subject was reviewed. Evidence-based Facts: The Polish science periodicals with a historical and educational profile are valued by specialists thanks to the commitment of the editors and attention to the high substantive level of the published texts. They also enjoy the interest of researchers. Summary: The journals established after World War II are still functioning today. They enable those involved in the history of education and upbringing to publish the results of their own investigations, and the articles posted provide inspiration for further scientific research. It would be worthwhile to disseminate knowledge about the above-mentioned journals among teachers to a greater extent than before.
PL
Wprowadzenie: W okresie dwudziestolecia międzywojennego podjęto pierwsze próby tworzenia czasopism o profilu historyczno-oświatowym. Dopiero po II wojnie światowej udało się zrealizować zamierzenia. Obecnie na rynku wydawniczym funkcjonują trzy takie czasopisma. Cel badań: Celem rozważań jest ukazanie historii powstania i rozwoju polskich czasopism historyczno-oświatowych oraz przybliżenie poruszanej w nich problematyki. Ważną rolę w budowaniu pozycji tych periodyków na rynku wydawniczym odegrali redaktorzy i osoby tworzące komitety redakcyjne. Metoda badań: Problematyka badań obejmuje powstanie i funkcjonowanie czasopism o profilu historyczno-oświatowym, ukazujących się w Polsce w XX wieku. Zastosowano metodę krytycznej analizy treści czasopism oraz dokonano przeglądu poświęconej im literatury. Stan wiedzy: Polskie czasopisma naukowe o profilu historyczno-oświatowym cieszą się dużym uznaniem specjalistów dzięki zaangażowaniu redakcji i dbałości o wysoki poziom merytoryczny zamieszczanych tekstów. Cieszą się też zainteresowaniem badaczy. Podsumowanie: Czasopisma utworzone po II wojnie światowej funkcjonują do dzisiaj. Umożliwiają osobom zajmującym się problematyką historii oświaty i wychowania publikację wyników własnych dociekań, a zamieszczane artykuły stanowią inspirację do dalszych badań naukowych. Warto byłoby w szerszym niż dotychczas stopniu rozpropagować wiedzę na temat wyżej wymienionych czasopism w środowisku nauczycieli.

Year

Volume

41

Issue

4

Pages

23-38

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej

References

  • Barycz, H. (1939). Rys działalności Komisji do Badania Dziejów Wychowania i Szkolnictwa w Polsce (1919-1929), „Chowanna”, 4 (10), 145-154. http://doi.org/10.1234
  • Czarnecka, I., Poznański, K. (2007) (oprac.). Wstęp. Bibliografia „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” za 60 lat działalności wydawniczej (1947-2007), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 4, 5. http://doi.org/10.17460
  • Gołębiewska, A. (2006). „Biuletyn Historii Wychowania” za lata 1994-2004: przegląd zawartości, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” , 45, 318-322.
  • Gumuła, T. (2005). Czterdzieści pięć lat „Przeglądu Historyczno-Oświatowego”. W T. Gumuła, S. Majewski (Red.), Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność. Teoria i praktyka (s. 79-86). Wyd. AŚ.
  • Gumuła, T. (2017). Profesor Marian Walczak – redaktor naczelny „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” w latach 1988-2016, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 77-87. http://doi.org/10.17460
  • Hellwig, J. (1998). „Minerwa Polska” (1927-1929) – jako pismo poświęcone historii wychowania, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 223-228. http://doi.org/10.17460
  • Hoszowska, M. (2015). Lwowski Oddział Komisji do Badania Dziejów Wychowania i Szkolnictwa w Polsce (1920-1929),”Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 4 (60), 7-35. http://doi.org/10.4467/0023589X
  • Hulewicz, J. (1947). Stanisław Łempicki (25.V.1886-2.XII.1947), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 123-137. http://doi.org/10.17460
  • Hulewicz, J. (1948). Stanisław Łempicki (25.V.1886-2.XII.1947). Wyd. M. Kot.
  • Kafel, M. (1966). Prasoznawstwo. Wstęp do problematyki. PWN.
  • Korczyńska-Derkacz, M. (1987). Problematyka badań nad czasopiśmiennictwem naukowym, „Roczniki Biblioteczne” 2 (31), 28-303.
  • Kurdybacha, Ł. (1966). Pracowania Dziejów Oświaty PAN, „Nauka Polska”, 3 (63), 32-40.
  • Łanowski, J. (1984). Jan Hulewicz, „Pamiętnik Literacki”, 1, 375-382.
  • Maślanka, J. (1976). Encyklopedia wiedzy o prasie. Wyd. Ossolineum.
  • Mauersberg, S. (1981). „Przegląd Historyczno-Oświatowy”. R. 19 (1976) – 20 (1977): recenzja, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 24, 249-254.
  • Mauersberg, S. (1998). Profesor Marian Walczak. W 75 rocznicę urodzin, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 145. http://doi.org/10.17460
  • Miąso, J. (2000). Pracownia Dziejów Oświaty Polskiej Akademii Nauk (1953-1974), „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 40, 111-165.
  • Mrozowska, K. (1999). Ryszard Wroczyński jako redaktor „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” 1959-1987. Garść wspomnień.W A. Przecławska, W. Theiss (Red.), Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego (s. 37-43). Wyd. Żak.
  • Nowacki, T. (1989). Trzydziestolecie „Przeglądu Historyczno-Oświatowego”, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 2, 135-139. http://doi.org/10.17460
  • Nowacki, T. (1999). Ryszard Wroczyński – wspomnienie. W A. Przecławska, W. Theiss (Red.), Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek (s. 32-36). Wyd. Żak.
  • Nowak, P. (2000). Wybrane problemy efektywności polskich czasopism naukowych z dziedziny humanistyki. Wyd. Motivex.
  • Od Redakcji (1927), „Minerwa Polska”, 1, 3-5.
  • Od Redakcji (1947), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 3-4. http://doi.org/10.17460
  • Od Redakcji (1959), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 4. http://doi.org/10.17460
  • Od Redakcji (1958), „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 1, 3.
  • Przedmowa (1949), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 5. http://doi.org/10.17460
  • Redakcja (1994), „Biuletyn Historii Wychowania”, 1, 1.
  • Szulakiewicz, W. (2004). „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (1958-2003). Studium z historii czasopisma, Wyd. UMK.
  • Szulakiewicz, W. (2005). Rozprawy z Dziejów Oświaty (158-2002) – pismo historyczno-oświatowe. W T. Gumuła, S. Majewski (Red.), Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność. Teoria i praktyka (s. 71-78). Wyd. AŚ.
  • Szulakiewicz, W. (2006). „Minerwa Polska” – czasopismo naukowe poświęcone historii oświaty i wychowania. W R. Grzybowski, T. Maliszewski (Red.), W służbie historii nauki, kultury i edukacji (s. 92-104).Wyd. UG.
  • Szulakiewicz, W. (2010). Czasopisma historyczno-oświatowe źródłem informacji o polskiej historii wychowania. W I. Michalska, G. Michalski (Red.), Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji (s. 19-34). Wyd. UŁ.
  • Szulakiewicz, W. (2012). Stanisław Łempicki (1886-1947). Twórca lwowskiej szkoły historii wychowania. Wyd. UMK.
  • Wspomnienia (1949), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 3. http://doi.org/10.17460
  • Zaleska, H. (1977). Studia z dziejów oświaty i kultury umysłowej w Polsce XVIII-XX w. Księga ofiarowana Janowi Hulewiczowi. Wyd. Ossolineum.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31804005

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2022_41_4_23-38
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.