Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 41 | 4 | 263-272

Article title

Lubelska szkoła pedagogiki specjalnej - tradycja i wyzwania współczesności (Jubileusz 50-lecia)

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The Lublin school of special education, celebrating its 50th anniversary, was established by Professor Zofia Sękowska, a distinguished employee of the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. The distinctive features of this modern and creative concept of special psychopedagogy are interdisciplinarity, deep humanism and anthropocentrism. These features are reflected both in the methodology of scientific research, solving complex research and diagnostic problems, developing concepts, and methods of influencing special education in the area of education, therapy, rehabilitation, and social rehabilitation. Scientific research carried out at the Department of Special Psychopedagogy and Special Sociopedagogy of UMCS is a continuation and creative development of the living and current traditions of the Lublin school of special education, emphasizing the inextricable relationship and the key importance of psychological, pedagogical, and sociological problems in the theory and practice of special education.
PL
Obchodząca jubileusz 50-lecia istnienia lubelska szkoła pedagogiki specjalnej została stworzona przez Profesor Zofię Sękowską, zasłużonego pracownika UMCS w Lublinie. Charakterystycznymi cechami tej nowoczesnej i twórczej koncepcji psychopedagogiki specjalnej są interdyscyplinarność, głęboki humanizm i antropocentryzm. Te cechy mają swój wyraz zarówno w metodologii badań naukowych, rozwiązywaniu złożonych problemów badawczych i diagnostycznych, opracowywaniu koncepcji, oraz metod oddziaływania pedagogiki specjalnej w płaszczyźnie edukacji, terapii, rehabilitacji i resocjalizacji. Badania naukowe realizowane w Katedrze Psychopedagogiki Specjalnej i Socjopedagogiki Specjalnej UMCS stanowią kontynuację i twórcze rozwinięcie żywych i aktualnych tradycji lubelskiej szkoły pedagogiki specjalnej, akcentującej nierozerwalny związek i kluczowe znaczenie psychologicznych, pedagogicznych i socjologicznych problemów w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej.

Year

Volume

41

Issue

4

Pages

263-272

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii

References

  • Palak, Z. (2012). Lubelska szkoła pedagogiki specjalnej wobec aktualnych wyzwań teorii i praktyki. W: Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak (Red.), Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej (s. 13-20). Wydawnictwo UMCS, Lublin
  • Sękowska, Z. (1979). Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej. W A. Hulek (Red.), Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego (s. 35-42). PAN Komitet Nauk Pedagogicznych. Studia Pedagogiczne XL.
  • Sękowska, Z. (1994). Główne kierunki badań naukowych w Zakładzie Psychopedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XVI, s. 121-132.
  • Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo WSPS, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31804025

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2022_41_4_263-272
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.