Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 42 | 4 | 7-20

Article title

In Search of Skills to Overcome Life’s Obstacles in People Who Perform Supra-Personal Tasks

Content

Title variants

PL
W poszukiwaniu umiejętności pokonywania przeszkód życiowych u osób realizujących zadania ponadosobiste

Languages of publication

Abstracts

PL
Wprowadzenie: Człowiek w swoim życiu jest skazany na różne ograniczenia czy też przeszkody. Od tego, jak poradzi on sobie z tymi problemami, może zależeć jego dalsze życie – może zniszczyć lub też optymalizować swoją egzystencję. Cel badań: Celem badań było poznanie źródeł odporności na przeszkody w biografiach tych osób realizujących zadania ponadosobiste, które potrafiły pokonać przeszkody życiowe. Metoda badań: Zastosowano podejście paradygmatu jakościowego. Dane zostały pozyskane z pogłębionego wywiadu narracyjnego, dzięki temu można było zrozumieć elementy rzeczywistości badanych osób związane z odpornością na przeszkody. Wyniki: Przeprowadzone badania pokazują, że źródłami odporności na przeszkody u badanych osób okazały się takie czynniki, jak m.in. resilience, optymizm, samodzielność i przedsiębiorczość. Wnioski: Posiadanie umiejętności związanych z takimi czynnikami, jak m.in. resilience, optymizm, samodzielność czy przedsiębiorczość, może ułatwić pokonywanie przeszkód, umożliwić realizację celów, wzmacniając przy tym samoocenę i poczucie własnej wartości. Może powodować, że niemożliwe staje się możliwe.
EN
Introduction: In their lives, people have to cope with various limitations or obstacles. How they cope with such problems may determine their future and, thus, optimise or destroy their existence. Research Aim: The purpose of the research presented in this article was to identify the types of skills necessary to overcome life’s obstacles in the biographies of those individuals pursuing supra-personal tasks who were able to face life’s problems. Method: The qualitative paradigm approach was used. Data were extracted from an in-depth narrative interview, thus it was possible to understand the elements of the reality of the interviewed individuals related to their skills in overcoming life’s obstacles. Results: The conducted research shows that the skills of overcoming life’s obstacles identified in the participants were related to the existence of such traits as resilience, optimism, self-reliance and entrepreneurship. Conclusions: Possessing skills related to such qualities as resilience, optimism, self-reliance and entrepreneurship can make it easier for one to overcome obstacles and pursue one’s goals, while strengthening one’s self-esteem and self-confidence. It can cause the impossible to become possible.

Year

Volume

42

Issue

4

Pages

7-20

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Opolski

References

  • Bańka, A. (2007). Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości, kapitału oraz kariery. W A. Biela (Red.), Nauka pracy, doradztwo zawodowe (s. 52–64). Kancelaria Senatu.
  • Boczkowska, M. (2022). Resilience a strategie radzenia sobie ze stresem u nauczycieli szkół podstawowych. Studia z Teorii Wychowania, XIII(4 (41)), 173–191.
  • Borowska, T. (2003). Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. IBE.
  • Borucka, A., Ostaszewski, K. (2012). Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 11(3), 7–26.
  • Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Zysk i S-ka.
  • Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Domurat, A. (2006). O motywacji przedsiębiorczości i jej percepcji wśród przedsiębiorców. W E. Aranowska, M. Goszczyńska (Red.), Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności (s. 133–155). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Frankl, V. E. (1984). Homo patiens. Instytut Wydawniczy PAX.
  • Garmezy, N. (1985). Stress-Resistant Children: The Search for Protective Factors. In J. Stevenson (Ed.), Recent Research in Developmental Psychopatology (s. 213–234). Pergamon.
  • Gibbs, G. (2022). Analizowanie danych jakościowych. PWN.
  • Januszewska, E. (2000). Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich. Badania młodzieży w okresie adolescencji. W D. Kornas-Biela (Red.), Rodzina źródło życia i szkoła miłości (s. 313–344). Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Junik, W. (2011). Zjawisko rezyliencji – wybrane problemy metodologiczne. W W. Junik (Red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 47–66). Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
  • Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne. Impuls.
  • Kozielecki, J. (1975). Psychologiczna teoria decyzji. PWN.
  • Kozielecki, J. (2002). Transgresja i kultura. Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. PWN.
  • Łaguna, M., Trzebiński, J., Zięba, M. (2005). Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS. Podręcznik. Pracownia Testów PTP.
  • Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Książka i Wiedza.
  • Miles, M., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Trans Humana.
  • Miller, D. (1983). The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms. Management Science, 29(7), 770–791.
  • Mudrecka, I. (2013). Wykorzystanie koncepcji „resilience” w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji. Resocjalizacja Polska (5), 49–61.
  • Opora, R. (2009). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Instytut Psychiatrii i Neurologii.
  • Pilecka, W. (2009). Odporność psychiczna jako wyznacznik zdrowia. W H. Wrona-Polańska, J. Mastalski (Red.), Promocja zdrowia (s. 109–122). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Remiszewska, Z. (2022). Gotowość młodzieży akademickiej do podejmowania zadań ponadosobistych. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Rutter, M. (1987). Psychosocial Resilience and Protective Mechanisms. American Journal Orthopsychiatry, 57(3), 316–331.
  • Seligman, M. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Media Rodzina.
  • Stach, R. (2006). Optymizm. Badania nad optymizmem jako mechanizmem adaptacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Świrko-Pilipczuk, J. (2011). Samodzielność w filozoficznych poglądach i koncepcjach człowieka – implikacje. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Świrko-Pilipczuk, J. (2016). Samodzielność w świetle koncepcji osobowości autorskiej – perspektywa edukacyjna. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(76), 57–73.
  • Tracy, B. (2012). Maksimum osiągnięć. Praktyczna wiedza o mechanizmach osiągania sukcesów. Muza SA.
  • Urban, B. (2015). Agresja młodzieży i odrzucenia rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Werner, E. E. (1994). Overcoming the Odds. Developmental and Behavioral Pediatrics, 15(2), 131–136.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31804136

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2023_42_4_7-20
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.