PL EN


2017 | 41 | 2 |
Article title

The Relation of Particles auch/też, także, również to their Domains in the Polish and German Languages

Content
Title variants
Languages of publication
DE
Abstracts
DE
The present paper aims to indicate the relation of focus particles także, też, również (auch) to their domains in the Polish sentence. The study is based on language examples taken from the National Corpus of Polish (NKJP). The investigation poses the question whether the basic patterns which were noticed in relation to the German focus particle auch can also be found as governing the use of również, także, and też. Such regularities, if shown and verified, can inspire further contrastive research in the area of foreign language learning. The findings of the present study shall be viewed as combining the semantic and pragmatic approach to language.
EN
The present paper aims to indicate the relation of focus particles także, też, również (auch) to their domains in the Polish sentence. The study is based on language examples taken from the National Corpus of Polish (NKJP). The investigation poses the question whether the basic patterns which were noticed in relation to the German focus particle auch can also be found as governing the use of również, także, and też. Such regularities, if shown and verified, can inspire further contrastive research in the area of foreign language learning. The findings of the present study shall be viewed as combining the semantic and pragmatic approach to language.
FR
Le numéro contient uniquement les résumés en anglais.
RU
Том не содержит аннотаций на английском языке.
Year
Volume
41
Issue
2
Physical description
Dates
published
2017
online
2018-01-02
Contributors
References
  • Bayer, J. 1996. Directionality and Logical Form. On the Scope of Focusing Particles and Wh-in-situ. Dordrecht: Kluwer.
  • Bogusławski, A. 1977. Problems of the Thematic-Rhematic Structure of Sentences. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Bogusławski, A. 1986. ALSO from ALL SO. ON a set of particles in service of efficient communication. Journal of Pragmatics, 10, S. 615-634.
  • Büring, D. 2006. Intonation und Informationsstruktur. In: H. Blühdorn, E. Breindl, U. H Waßner (Hrsg.), Text – Verstehen. Grammatik und darüber hinaus. Berlin/New York: de Gruyter, 144-163.
  • Chafe, W. L. 1976. Giveness, contrastive, definitive, subjects, topics, and point of view. In: C. Li (Hrsg.), Subject and topic. New York: Academic Press, 27-55.
  • Dimroth, Ch. 2004. Fokuspartikeln und Informationsgliederung im Deutschen. Tübingen: Stauffenberg.
  • Dimroth, Ch., Klein, W. 1996. Fokuspartikeln in Lernervarietäten. Ein Analyserahmen und einige Beispiele. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 104, 73-114.
  • Grochowski, M. 1983a. O partykułach restryktywnych (rozważania semantyczne). Filologia Polska, 23, 71-78.
  • Grochowski, M. 1983b. Wpływ partykuły nawet na strukturę tematyczno-rematyczną zdania. Z polskich studiów slawistycznych, seria VI, Językoznawstwo, 121-130.
  • Grochowski, M. 1986. Polskie partykuły. Składnia, semantyka, leksykografia. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
  • Grochowski, M. 2002. Właściwości linearne partykuł modalnych a struktura tematyczno-rematyczna wypowiedzenia. Z polskich studiów slawistycznych, seria 10, Językoznawstwo, Warszawa, 67-73.
  • Grochowski, M. 2006. O cechach syntaktycznych jednostek z ciągiem też. In: I. Bobrowski, I. Kowalik (Hrsg.), Od fonemu do tekstu. Prace dedykowane Profesorowi Romanowi Laskowskiemu. Kraków: Lexis, 195-202.
  • Grochowski, M., Kisiel, A., Żabowska, M. 2014. Słownik gniazdowy partykuł polskich. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
  • Heusinger, von., K. 1999. Intonation and Information Structure. Habilitationsschrift der Universität Konstanz. http://gerlin.phil-fak.uni-koeln.de/kvh/pub/pub99-98/Heusinger1999_Intonation.pdf
  • Höhle, B. 2015. Der Erwerb sprachlicher Markierungen von Informationsstruktur. In: S. Adam, D. Jacob, M. Schecker (Hrsg.), Informationsstrukturen in Kontrast. Frankfurt a. M.: Lang-Verlag (Cognitio 18), 191-212.
  • Jackendoff, R. S. 1972. Semantic Interpretation in Generative Grammar. Cambridge: MTI Press.
  • Jacobs, J. 1983. Fokus und Skalen. Zur Syntax und Semantik von Gradpartikeln im Deutschen. Tübingen: Niemeyer.
  • Jaremkiewicz-Kwiatkowska, A. 2016a. Interpretation von Fokuspartikelsätzen mit ‘auch’ und ‘nur’ – Ergebnisse einer Untersuchung mit polnischen DaF-Studenten. In: M. Wierzbicka, K. Nycz, A. Jaremkiewicz-Kwiatkowska (Hrsg.), Untersuchungen zu Informations- und Handlungsstrukturen, Bd. 2. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 42-62.
  • Jaremkiewicz-Kwiatkowska, A. 2016b. Interpretation von Fokuspartikelsätzen durch polnische DaF-Studenten. In: M. Wierzbicka, L. Wille (Hrsg.), Im Wirkungsfeld der kontrastiven und angewandten Linguistik, Bd. 7. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 92-108.
  • Kisiel, A. 2012. Polskie partykuły wyróżniające. Studium semantyczne. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy
  • König, E. 1991a. The Meaning of Focus Particles. A Comparative Perspective. London/New York: Routledge.
  • König, E. 1991b. Gradpartikeln. In: A. von Stechow, D. von Wunderlich (Hrsg.), Semantik: ein internationales Handbuch der zeitgenössischen Forschung. Berlin/New York: De Gruyter, 786-803.
  • Krifka, M. 2007. Basic notions of information structure. In: C. Fery, G. Fanselow, M. Krifka (Hrsg.), Working Papers of the SFB632, Interdisciplinary Studies on Information Structure (ISIS), 6. Potsdam: 13-56.
  • Mirowicz, A. 1948. O partykułach, ich zakresie i funkcji. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 8, 134-148.
  • Misz, H. 1981. Studia nad składnią współczesnej polszczyzny pisanej. Toruń: UMK.
  • Müller, A. 2012. Wie interpretieren Kinder nur? Experimentelle Untersuchungen zum Erwerb von Informationsstruktur. Dissertation Universität Potsdam. https://publishup.uni-potsdam.de/opus4-ubp/frontdoor/deliver/index/docId/5594/file/mueller_diss.pdf
  • Narodowy Korpus Języka Polskiego – http://www.nkjp.pl/poliqarp
  • Rooth, M. 1992. A Theory of Focus Interpretation. Natural Language Semantics, 1(1), 75-116.
  • Schecker, M., Rauh, R., Möller, Chr. 2015. Erstspracherwerb im Fokus - Fokus im Erstspracherwerb (am Beispiel von "auch"). In: S. Adam, D. Jacob, M. Schecker (Hrsg.), Informationsstrukturen in Kontrast. Frankfurt a. M.: Lang-Verlag (Cognitio 18), 213-225.
  • Sudhoff, S. 2010. Focus Particles in German: Syntax, Prosody, and Information Structure. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.
  • Sudhoff, S. 2012. Fokuspartikelinventare im Niederländischen und Deutschen. In: B. Rothstein (Hrsg.), Nicht-flektierende Wortarten. Berlin/Boston: De Gruyter, 203-223.
  • Wajszczuk, J. 2005. O metatekście. Warszawa: Katedra Lingwistyki Formalnej UW.
  • Wajszczuk, J. 2010. Functional class (so called „part of speech”) assignment as a kind of meaning-bound word syntactic information. Cognitive Studi/Études Cognitives, 10, 15-33.
  • Wierzbicka, A. 1971. Metatekst w tekście. In: M. R. Mayenowa (Hrsg.), O spójności tekstu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 105-121.
  • Żabowska, M. 2014. Partykułologia i partykułografia. Stan obecny i perspektywy. In: A. Moroz, P. Sobotka, M. Żabowska (Hrsg.), Maiuscula linguistica. Studia in honorem Professori Matthiae Grochowski sextuagesimo quito dedicata, Warszawa: BEL Studio, 103-119.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lsmll_2017_41_2_32
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.