Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 1 |

Article title

Misje pedagogiczne: innowacyjna, edukacyjna i społeczna interwencja w czasach Drugiej Republiki Hiszpańskiej (1931–1936)

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In this paper, we will talk about the origin and characteristics of the Pedagogical Missions during the Second Spanish Republic which was founded to help rural teachers with their training and to take progress to the remote areas of the Spanish country. We will appreciate how intellectuals and teachers voluntarily participated in these Missions with a philanthropic and political aim. Then, following Morales Gutierrez’s principles on social innovation, we will state that the Pedagogical Missions were an educational and social innovation in Spain before the Civil War (1936–1939). Finally, we will make a comparison between the different social intervention models in history – Charity, Beneficence, Social Justice, and Social Inclusion – and the Pedagogical Missions social intervention model which shared similar characteristics with all of them.
PL
W artykule zostały omówione geneza i charakter misji pedagogicznych z czasów Drugiej Republiki Hiszpańskiej, ustanowionych w celu niesienia pomocy wiejskim nauczycielom w procesie ich kształcenia oraz wprowadzania zmian w odległych obszarach kraju hiszpańskiego. Autorka przybliża, w jaki sposób intelektualiści i nauczyciele dobrowolnie uczestniczyli we wspomnianych misjach, realizując cele dobroczynne oraz polityczne. Następnie, zgodnie z poglądami M. Gutierreza na temat innowacji społecznych, stwierdzono, że misje pedagogiczne z okresu poprzedzającego w Hiszpanii wojnę domową (1936–1939) stanowiły przykład edukacyjnej i społecznej innowacji. Na koniec dokonano porównania między różnymi historycznymi modelami społecznej interwencji, takimi jak: wolontariat, dobroczynność, sprawiedliwość społeczna i integracja społeczna oraz model interwencji społecznej w ramach misji pedagogicznych, który prezentuje podobne cechy ze wszystkimi wymienionymi.

Year

Volume

1

Physical description

Dates

published
2017
online
2018-01-15

Contributors

References

  • Cossío M. (1934), Memoria del Patronato de Misiones pedagógicas, septiembre 1931 diciembre 1933. Madrid: Silverio Rodríguez Impresor.
  • Flórez Tristán F. (et al.) (2005), La escuela de la II República: exposición-guía didáctica. Madrid: Fundación de Investigaciones Educativas y Sindicales.
  • Llopis R. (1933), La revolución en la escuela. Madrid: Aguilar.
  • Morales Gutiérrez A.C. (2009), Innovación social: Un ámbito de interés para los servicios sociales. Zerbitzuan 45.
  • Moulaert F., Ailenei O. (2005), Social economy, third sector and solidarity relations: A conceptual synthesis from history to present. Urban Studies 42(11), DOI: https://doi.org/10.1080/00420980500279794.
  • Otero Urtaza E. (1982), Las Misiones Pedagógicas: una experiencia de educación popular. A Coruña: Ediciós do Castro.
  • Terrón Bañuelos A. (2000), La Higiene Escolar, un campo de conocimiento disputado. Revista Áreas 20.
  • Úcar Martínez X. (2004), De la Caridad a la Inclusión: modelos de acción e intervención socioed¬ucativa en el contexto europeo, http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/file.php/729/ Modelos_de_intervencion.pdf [access: 10.07.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_pe_2017_1_71
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.