Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 31 | 2 | 71-83

Article title

The Impact of EU Liberalization Regulations on the Market Audiovisual Media Services Market

Authors

Content

Title variants

PL
Wpływ unijnych regulacji liberalizacyjnych na rynek usług audiowizualnych

Languages of publication

Abstracts

PL
W ostatnich latach rynek usług audiowizualnych ulegał istotnym zmianom w porównaniu z początkową fazą liberalizacji. Oczywiście jeśli spojrzymy na dotychczasowe etapy dotyczące regulacji usług, również i ona uległa istotnym zmianom, ale ocena skuteczności liberalizacji może być inna. Wynika to po prostu z postępu technicznego, np. z pojawienia się usług internetowych oraz z tego, że na rynek weszły nowe rodzaje usług i podmiotów, których regulacja wymaga pod wieloma względami działania Unii Europejskiej. Po pierwsze, istota tego faktu polega na tym, że aby uzyskać konwergencję w dziedzinie mediów, rozszerzono teraz zakres regulacji w porównaniu do wczesnej fazy liberalizacji. Po drugie, więksi dostawcy usług spoza Europy konkurują obecnie o europejskich konsumentów, co stanowi wyzwanie zarówno z punktu widzenia regulacji, jak i interesów Unii. Po trzecie, należy wskazać, że Brexit, który miał miejsce w pierwszej połowie 2020 r., przeformułował mapę europejskiego rynku usług audiowizualnych i doprowadził do relokacji kilku usługodawców do państw członkowskich Unii. Aby zrozumieć wyżej wskazane zjawiska, w niniejszym opracowaniu przeprowadzono analizę liberalizacji małego wycinka europejskiego rynku telekomunikacyjnego.
EN
In the last years, the audiovisual media services market has changed significantly from its initial stage of liberalization. Of course, if we look at the steps as far as the regulation of services is concerned, it has also undergone significant changes, but the assessment of the effectiveness of liberalization may be different. This is simply because with the development of technology, such as the emergence of online services, various new sorts of services and players have entered the market, the regulation of which requires EU action in several respects. Firstly, the significance of this lies in the fact that, in order to achieve media convergence, the scope of regulation has now expanded compared to the early stage of liberalization. Secondly, large service providers outside of Europe are now competing for European consumers, that poses a challenge to both the regulation and the interests of the EU. Thirdly, it has to be mentioned that the Brexit, occurred in early 2020, re-arranged the map of the European audiovisual services market and relocated several service providers to an EU Member State. This study – in order to understand the phenomena outlined above – seeks to analyse the liberalization of a small slice of the European telecommunications market.

Year

Volume

31

Issue

2

Pages

71-83

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • University of Debrecen

References

  • Bordás P., A postai liberalizáció zsákutcája?, “Európai Jog” 2020, vol. 1.
  • Bordás P., Az elektronikus hírközlés hálójában. A hírközlési közszolgáltatás liberalizációja egy változó európai környezetben, “Európai Jog” 2019, vol. 2.
  • Lapsánszky A., A hírközlés közszolgáltatási – közigazgatási rendszerének fejlődése és szerkezeti reformja, Budapest 2009.
  • Pápai Z., A verseny kérdése a szélessávú ologopolpiacon, “Verseny és szabályozás” 2010, vol. 4(1).
  • Ene L., Pay AV services in Europe: The state of play, June 2019, https://rm.coe.int/pay-av-services-in-europe/168094b6bd (access: 21.11.2021).
  • Grece C., Trends in the VOD market in EU28, January 2021, https://rm.coe.int/trends-in-the-vod-market-in-eu28-final-version/1680a1511a (access: 21.11.2021).
  • KEA European Affairs, The Economy of Culture in Europe. 2011 Study Creative UK: The Audiovisual Sector & Economic Success, http://www.keanet.eu/en/ecoculturepage.html (access: 13.7.2021).
  • EMIS, Europe – Europe – Broadcasting & Cable TV – Market Segmentation, August 2020.
  • European Audiovisual Observatory, 2019.
  • Commission Directive 88/301/EEC of 16 May 1988 on competition in the markets in telecommunications terminal equipment (OJ L 131/73, 27.5.1988).
  • Commission Directive 90/388/EEC of 28 June 1990 on competition in the markets for telecommunications services (OJ L 192/10, 24.7.1990).
  • Commission Directive 2002/77/EC of 16 September 2002 on competition in the markets for electronic communications networks and services (OJ L 249/21, 17.9.2002).
  • Directive 2002/21/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on a common regulatory framework for electronic communications networks and services (OJ L 108/33, 24.4.2002).
  • Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities (OJ L 332/27, 18.12.2007).
  • Directive 2010/13/EU of the European Parliament and of the Council of 10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services Directive) (OJ L 95/1, 15.4.2010).
  • Directive (EU) 2018/1972 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2018 establishing the European Electronic Communications Code (EECC) (OJ L 321/36, 17.12.2018).
  • Directive (EU) 2019/770 of the European Parliament and of the Council of 20 May 2019 on certain aspects concerning contracts for the supply of digital content and digital services (DSD) (OJ L 136/1, 22.5.2019).
  • Green Paper on the online distribution of audiovisual works in the European Union: opportunities and challenges for the digital single market, COM/2011/0427 final.
  • Case T-238/18: Action brought on 12 April 2018 – Netflix International and Netflix v Commission (OJ C 231/28, 2.7.2018).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31348258

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_sil_2022_31_2_71-83
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.