Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 48 | 89-103

Article title

Intencjonalność dzieła sztuki w filozofii kultury Josepha Margolisa i w fenomenologicznej estetyce Romana Ingardena

Content

Title variants

EN
Intentionality of a Work of Art in Joseph Margolis’ Metaphysics of Culture and Roman Ingarden’s Phenomenological Aesthetics

Languages of publication

Abstracts

EN
Extremaly interesting contemporary proposal on the perception of the work of art through the prism of philosophy of culture, as it is presented by Joseph Margolis, points at the specific form of being of the artwork, on its’ ontology of an intentional being. Specifying Intentionality as the characteristics of cultural entities, based on their various forms of appearance and on their openess on interpretation and reidentification in different ways of embodiement. Margolis discusses on the grounds of analystic philosophy, and – when its’ possibilties expire – takes up a dialogue with phenomenological tradition, emerging from Franz Brentano and Edmund Husserl. It is interesting that there lack a reference to Roman Ingarden and his idea of the work of art as an intentional object, though the Margolis’ grasp on the Intentionality as the characteristics of the being of the work of art (and of other cultural entitietos) is close to Ingarden’s understanding of the work of art as an intentional object. Both of them posit the work of art on the third ontological level, neither on physical, nor on ideal, but on the cultural level, which exist factually.
PL
Niezwykle interesująca współczesna propozycja spojrzenia na dzieło sztuki przez pryzmat filozofii kultury, jak ją prezentuje Joseph Margolis, wskazuje na specyficzny sposób bycia dzieła, na jego ontologię jako bytu intencjonalnego. Dookreślając Intencjonalność jako cechę bytów kulturowych polegającą na ich różnorodnym przejawianiu się oraz na ich otwartości na interpretację i reinterpretację w różnych sposobach ucieleśnienia, Margolis prowadzi dyskusję zarówno na gruncie filozofii analitycznej, jak również, gdzie jej możliwości się kończą, podejmuje dialog z tradycyjną fenomenologiczną, wywodzącą się od Brentano i Edmunda Husserla. Interesujące, że brakuje wśród nich odwołań do Romana Ingardena i jego koncepcji dzieła sztuki jako bytu intencjonalnego, choć koncepcja Intencjonalności jako charakterystyki bytu dzieł sztuki (i innych bytów kulturowych) Margolisa i koncepcja dzieła sztuki jako bytu intencjonalnego Ingardena są istotnie zblieżne. Obie sytuują dzieła sztuki na trzecim poziomie bytu, poza fizycznym i idealnym, na poziomie kulturowym, który realnie istnieje.

Year

Volume

48

Pages

89-103

Physical description

Contributors

  • Akademia Sztuki w Szczecinie

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1621597

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18276_aie_2019_48-05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.