Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 18 | 19-29

Article title

Od emocjonalnej do relacyjnej historii wiedzy: pojęcia, zwroty, kierunki

Content

Title variants

EN
From Emotional to Relational History of Knowledge

Languages of publication

Abstracts

EN
The article is an introduction to the emotional history of knowledge that in recent years has been developed within French anthropology, sociology, and the history of science. The author reflects on Françoise Waquet’s work entitled Une histoire émotionnelle du savoir. XVIIe-XXIe siècle (The emotional history of knowledge. XVII–XXI century) published in 2019, and analyzes it in a broad context of the interdisciplinary reflection on the history of knowledge and science. The aim of this article is to reflect on Waquet’s most important arguments and to contrast them with other propositions emerging in the field of the history of science.
PL
Artykuł stanowi wprowadzenie do emocjonalnej historii wiedzy, która w ostatnich latach rozwinęła się we Francji w antropologii, socjologii i historii nauki. Autorka podejmuje refleksję nad opublikowaną w 2019 roku pracą Françoise Waquet Une histoire émotionnelle du savoir. XVIIe-XXIe siècle (Emocjonalna historia wiedzy. XVII–XXI wiek) i analizuje ją w szerokim kontekście interdyscyplinarnej refleksji nad historią wiedzy oraz nauki. Celem artykułu jest wskazanie na najważniejsze rozpoznania Waquet i zestawienie ich z innymi propozycjami pojawiającymi się w obszarze historii nauki.

Year

Volume

18

Pages

19-29

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Sorbonne Université / Uniwersytet Warszawski Institut für die Wissenschaften vom Menschen

References

  • Afeltowicz, Łukasz. „Aneks. Laboratorium myśli, czyli kilka uwag na temat technologii pracy naukowej”. W: Łukasz Afeltowicz, Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspek¬tywie współczesnych studiów nad nauką, 417–450. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.
  • Burke, Peter. Społeczna historia wiedzy. Tłum. Anna Kunicka. Warszawa: Aletheia, 2016.
  • Bourdieu, Pierre. Homo academicus. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984.
  • Collins, Randall. A Global Theory of Intellectual Life. Cambridge–London: Harvard University Press, 1998.
  • Jacob, Christian, red. Lieux de savoir: 1. Espaces et communautés, 2. Les mains de l’intellect. Paris: Éditions Albin Michel, 2007–2011.
  • Kuhn, Thomas. Struktura rewolucji naukowych. Tłum. Helena Ostromęcka. Warszawa: Aletheia, 2001.
  • Renn, Jürgen. The Evolution of Knowledge. Rethinking Science for the Anthropocene. Princeton: Princeton University Press, 2020.
  • Sobolewska, Agnieszka. Autoekonomie Juliana Ochorowicza. Codzienne praktyki piśmienne i badaw¬cze psychologa. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.
  • Waquet, Françoise. Une histoire émotionnelle du savoir. XVIIe-XXIe siècle. Paris: CNRS, 2019.
  • Waquet, Françoise. L’Ordre matériel du savoir. Comment les savants travaillent, XVIe-XXIe siècles. Paris: CNRS, 2015.
  • Waquet, Françoise. Dans les coulisses de la science. Petites mains et autres travailleurs invisibles. Paris: CNRS, 2022.
  • Waquet, Françoise. Parler comme un livre. L’oralité et le savoir (XVIe-XXe siècle). Paris: CNRS, 2003.
  • Waquet, Françoise. „Łacina – język powszechnej komunikacji”. W: Łacina jako język elit, red. Jerzy Axer, 461–477. Warszawa: OBTA: DiG, 2004.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2148835

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18276_au_2022_1_18-02
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.