Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 20 | 105-114

Article title

Polsko-niemiecka transgraniczna komunikacja specjalistyczna w ratownictwie medycznym – założenia projektu

Authors

Content

Title variants

EN
Polish-German cross-border technical communication in the medical rescue service – Assumptions of the project

Languages of publication

Abstracts

EN
In the age of progressive globalization which blurs physical borders between the neighbouring states, the cultural interchange constitutes an integral part of international relations. The cultural content and values are representative for a given nation. The similarities of the cultural identity bring nations closer, while the opposites arouse their interest or are rejected. In order we could recognize cultural values that differ from the attitudes we accept, a director interactive cross-cultural education becomes indispensable, primarily intended to familiarize people with the cultural distinctness of members of a different cultural milieu, and to modify their negative attitudes toward the content that is other to them. Alongside a variety of activities aimed at cultural exchange and education, of particular importance is language being a vehicle of any conveyed information. If this information concerns human health and life, the cross-cultural education becomes an indispensable part of the international agreement and constitutes a basis of the care of the patients’ safety. The article discuses the activities undertaken within the project Interreg VA, aimed, among others, at a cross-cultural education in the Polish-German cross-border area.
PL
W dobie postępującej globalizacji, zacierającej fizyczne granice pomiędzy państwami sąsiadującymi, wymiana kulturowa stanowi integralną część relacji międzynarodowych. Treści i wartości kulturowe są reprezentatywne dla danej nacji. Podobieństwa tożsamości kulturowej zbliżają, przeciwieństwa wzbudzają ciekawość lub zostają odrzucone. By wartości kulturowe odmienne dla naszej akceptacji postaw mogły zostać przez nas uznane, niezbędna staje się bezpośrednia lub interakcyjna edukacja międzykulturowa, której zadaniem jest przede wszystkim oswojenie z odrębnością kulturową przedstawicieli innego środowiska kulturowego oraz modyfikacja negatywnych postaw wobec treści dla nas innych. Obok różnorodnych aktywności mających na celu wymianę i edukację kulturową, bardzo ważne miejsce zajmuje język będący nośnikiem wszelkich informacji. Jeśli dotyczą one zdrowia i życia ludzkiego, edukacja międzykulturowa staje się niezbędną częścią porozumienia międzynarodowego i stanowi podstawę dbałości o bezpieczeństwo pacjentów. W artykule przedstawiono działania podjęte w ramach projektu Interreg VA, mające na celu m.in. edukację międzykulturową w polsko-niemieckim obszarze transgranicznym.

Year

Volume

20

Pages

105-114

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Uniwersytet Szczeciński, Szczecin

References

  • Aalto, Nancy, Ewald Reuter. Aspects of intercultural dialogue. Köln: Saxa Verlag, 2006.
  • Barmeyer, Christoph, Petia Genkova, Jörg Scheffer. Interkulturelle Kommunikation und Kulturwissenschaft. Passau: Verlag Karl Stutz, 2011.
  • Bodziany, Marek. Komunikacja międzykulturowa w wielonarodowych jednostkach wojskowych. Wrocław: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki 2013.
  • Bolten, Jürgen, Claus Ehrhardt. Interkulturelle Kommunikation. Sternenfels: Wissenschaft & Praxis, 2003.
  • Hiller, Gundula Gwenn. „Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz – ein Bildungsauftrag der deutschen Hochschulen?”. W: Perspektiven interkultureller Kompetenz, red. Wilfried Dreyer, Ulrich Hößler, 238–254. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2011.
  • Houben, Ghislain, Lenie Kwan, Koen Vanhoof. “A knowledge-based SWOT-analysis system as an instrument for strategic planning in small and medium sized enterprises”. W: Decision support systems 26. Department of Applied Economics, Limburg University, Universitaire Campus, Diepenbeek, Belgium, 1999, 125–135. Dostęp 24.08.2019. http://intra.tesaf.unipd.it/pettenella/Corsi/ReaserchMethodology/Documents/SWOT_Analysis_Houben_et_al.pdf.
  • Łada, Agnieszka. „Wspólny kierunek, różne perspektywy. Polskie i niemieckie spojrzenia na wzajemne relacje oraz porządek światowy”. W: Barometr Polska–Niemcy 2019. Badanie opinii publicznej Instytutu Spraw Publicznych (ISP), Fundacji Konrada Adenauera (KAS) i Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM, 2019. Dostęp 24.08.2019. http://fwpn.org.pl/assets/Aktualnosci/2019/2019_05_28_Barometr2019/wspolny-kierunek-rozneperspektywy-polskie-i-niemieckie-spojrzenia-na-wzajemne-relacje-oraz-porzadek-swiatowybarometr-polska-niemcy-2019_pl_1559211115.pdf.
  • Reynolds, Sana, Valentine Deborah. Komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2009.
  • Straub, Jürgen, Arne Weidemann, Doris Weidemann. Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kompetenz. Stuttgart: Metzler, 2007.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2010828

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18276_sj_2021_20-08
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.