Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 30 | 199-218

Article title

Psychologiczny pomiar religijności uczniów poznańskiej szkoły niepublicznej oraz młodzieżowej wspólnoty parafialnej w okresie pandemii Covid-19

Authors

Content

Title variants

EN
Psychological measurement of religiosity of students of a Poznan (Poznań) non-public school and a youth parish community during the Covid-19 pandemic period

Languages of publication

Abstracts

EN
The topic of this article is religiousness of adolescents from Poznan (Poznań) archdiocese. It is based on a survey research, carried out in elementary community school and in St. John XXIII parish in Komorniki near Poznan (Poznań). Students of the facility, mainly girls, were examined with three tests measuring religiousness in the following aspects: emotions towards God, personal relationship with God and the consistency of religious beliefs of the adolescents. The theoretical part of the article discusses the issues of the specificity of adolescence, including the development of religiosity at this stage of development.
DE
Dieser Artikel befasst sich mit der Religiosität junger Menschen in der Erzdiözese Poznań. Er stützt sich auf eine Umfrage, die in den achten Klassen einer Gemeinschaftsgrundschule und unter den Mitgliedern einer Jugendgruppe in der Pfarrei St. Johannes XXIII. in Komorniki durchgeführt wurde. Die Jugendlichen, hauptsächlich Mädchen, wurden mit drei Tests befragt, die die Religiosität in folgenden Bereichen messen: Gefühle gegenüber Gott, persönliche Beziehung zu Gott und Konsistenz der religiösen Überzeugungen der Jugendlichen. Im theoretischen Teil des Artikels werden Fragen zur Besonderheit der Adoleszenz erörtert, einschließlich der Entwicklung der Religiosität in diesem Entwicklungsstadium.
PL
Tematem artykułu jest religijność młodzieży z Archidiecezji Poznańskiej. Wykorzystano w nim badania sondażowe, przeprowadzone w ósmych klasach społecznej szkoły podstawowej oraz pośród członków grupy młodzieżowej działającej przy parafii św. Jana XXIII w Komornikach. Młodzież, głównie dziewczęta, została przebadana trzema testami mierzącymi religijność w aspektach: emocji wobec Boga, personalnej relacji do Boga oraz spójności przekonań religijnych adolescentów. W części teoretycznej artykułu omówione zostały zagadnienia specyfiki adolescencji, w tym rozwoju religijności na tym etapie rozwojowym.

Contributors

author
  • Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, Instytut Nauk Teologicznych, Katedra Teologii Praktycznej

References

  • „Adolescere”. W: Słownik łacińsko-polski. Glosbe. Dostęp 21.10.2022. https://pl.glosbe.com/la/pl.
  • Archidiecezja Poznańska. „Nowa parafia w archidiecezji poznańskiej”. Dostęp 31.12.2022. https://web.archive.org/web/20170902003747/http://www.archpoznan.pl/content/view/3724/107/.
  • Chaim, Władysław. „Skala Spójności Przekonań Religijnych”. W: Psychologiczny pomiar religijności, red. Marek Jarosz, 89–99. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2011.
  • Fowler, James. Faith development and pastoral care. Theology and Pastoral Care. Philadelphia: Fortress Press, 1987.
  • Fowler, James. Stages of faith. The psychology of human development and the quest for meeting. New York: HarperOne, 1995.
  • Grzymała-Moszczyńska, Halina. Psychologia religii. Kraków: Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1991.
  • Jarosz, Marek. „Skala Personalnej Relacji do Boga”. W: Psychologiczny pomiar religijności, red. Marek Jarosz, 113–129. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL, 2011.
  • Konferencja Episkopatu Polski. Podstawa programowa katechezy. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.
  • Królikowska, Anna. Pojęcia religijne młodzieży. Badania empiryczne detonacyjnego i konotacyjnego rozumienia pojęć. Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczno-Filozoficzna „Ignatianum”, 2008. Dostęp 31.12.2022. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/pojeciareligijne_krolikowska_1.pdf.
  • Kulesz, Zbigniew. „Religijność w perspektywie psychologicznej”. Studia Elbląskie 14 (2013): 185–197. Dostęp 22.11.2022. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Elblaskie/Studia_Elblaskie-r2013-t14/Studia_Elblaskie-r2013-t14-s185-197.pdf.
  • Mattis, Sara, Thomas Ollendick. Lęk i fobie nastolatków. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
  • Obuchowska, Irena. „Adolescencja”. W: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowiek, red. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, 163–201. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
  • „Parafia św. Jana XXIII”. Dostęp 31.12.2022. https://www.jan23.pl/.
  • Piaget, Jean. Jak sobie dziecko wyobraża świat. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
  • Piaget, Jean. Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
  • Popowski, Remigiusz. Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu. Warszawa: Vocatio, 1995.
  • Schmidt, Magdalena. „Historia szkoły”. Dostęp 27.12.2022. https://spolecznajedynka.pl/o-szkole/misja-i-wartosci/historia-szkoly.
  • „Społeczne Towarzystwo Oświatowe”. Dostęp 27.12.2022. https://sto.org.pl.
  • Święs, Kazimierz. „Religijno-moralny portret młodzieży polskiej”. Roczniki Teologiczne 66 (2018): 43–61. Dostęp 31.12.2022. DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rt.2018.65.6-4.
  • Vasta, Ross, Marshall Haith, Scott Miller, Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995.
  • Walesa, Czesław. Rozwój religijności człowieka. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.
  • Zarzycka, Beata, Rafał Bartczuk. „Polska adaptacja Skali Emocji do Boga (EtG) Hubera”. W: Psychologiczny pomiar religijności, red. Marek Jarosz, 263–291. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
30098244

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18276_skk_2023_30-10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.