Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 68 | 10 | 61-71

Article title

Sprawność czytania w praktyce nauczania języka polskiego jako obcego (na przykładzie języka biznesowego)

Authors

Content

Title variants

EN
Practical Reading Skills in Teaching Polish as a Foreign Language (Based on Polish for Business Purposes)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule została poruszona kwestia rozwijania sprawności czytania w materiałach do nauczania polskiego języka biznesowego. Przeprowadzone analizy bardzo wyraźnie pokazują, że teksty zawarte w podręcznikach stanowią głównie bazę do nauczania gramatyki. Ponadto brakuje koncentracji na sprawności czytania jako umiejętności językowej samej w sobie. Nauczaniu języków specjalistycznych przyświeca idea podejścia komunikacyjnego (tę tendencję można dostrzec w nowszych podręcznikach do nauki języka biznesowego). Prowadzi to do konkluzji, że w praktyce glottodydaktycznej nauczanie języka biznesu nie różni się znacząco od nauczania języka ogólnego, w obu przypadkach stosowane są te same metody dydaktyczne.
EN
This article is an attempt to analyse the teaching materials and aids dedicated to learning Polish for Specific Purposes (Business Polish), with particular reference to the methods and means for reading literacy. The first part briefly discusses the strategies used for teaching generic language. The second part presents the results of the analyses and goes through the strategies used for teaching language for Specific Purposes.

Year

Volume

68

Issue

10

Pages

61-71

Physical description

Dates

published
2020-12-22

Contributors

author
  • Medical University of Warsaw, Poland

References

  • Butcher, Anna, i Anna Dunin-Dudkowska. Polski język biznesu dla cudzoziemców. Wydawnictwo UMCS, 1998.
  • Dunin-Dudkowska, Anna, i Anna Trębska-Kerntopf. Ekonomia – to nie boli. Polski język ekonomiczny dla cudzoziemców. Wydawnictwo UMCS, 2006.
  • Cieślak, Małgorzata, i Bożena Ostromęcka-Frączak. ABC ekonomii dla cudzoziemców. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
  • Cudak, Romuald, i Jolanta Tambor. „Czy istnieje polski język biznesu?”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, vol. 7-8, 1996, ss. 109-120.
  • Chodkiewicz, Halina. „Szczególne miejsce czytania w nauce języka obcego”. Języki Obce w Szkole, nr 4, 2016, ss. 79-85.
  • Czarnecka, Urszula, i Małgorzata Gaszyńska. „Teksty literackie w procesie nauczania rozumienia”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, vol. 4, 1992, ss. 5-11.
  • Gajewska, Elżbieta, i Magdalena Sowa. LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Werset, 2014.
  • Jasińska, Agnieszka, Aneta Szymkiewicz i Małgorzata Małolepsza. Polski w pracy. Kollege für polonische Sprache und Kultur, 2010.
  • Kowalska, Marzena. O biznesie po polsku. Wprowadzenie do języka biznesu. Universitas. 2013.
  • Ligara, Bronisława, i Wojciech Szupelak. Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze. Księgarnia Akademicka, 2012.
  • Lipińska, Ewa, i Anna Seretny. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Universitas, 2005.
  • Magajewska, Mirosława. „Wykorzystanie tekstu specjalistycznego w pracy na poziomie średnim (B2)”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, vol. 17, 2010, ss. 457-465.
  • Polski w pracy, www.dev.slowotok.civ.pl. Dostęp 9.02.2020.
  • Smuk, Maciej. „Rozwijanie kompetencji tekstowej w specjalistycznych odmianach języka (na przykładzie francuskiego języka medycznego)”. Języki Obce w Szkole, nr 2, 2007, ss. 55-65.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rh206810-5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.