Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 70 | 12 | 25-33

Article title

Cechy folkloru w muzyce religijnej tradycji rzymskokatolickiej na Białorusi

Content

Title variants

EN
Features of Folklore in the Religious Music of the Roman Catholic Tradition in Belarus

Languages of publication

Abstracts

EN
Religious folklore in Belarus exists on two levels: folklore sung directly in the homes and folklore sung in the church. “Home” folklore frequently permeates the church’s liturgical chants. The specificity of folklore performance in religious music can be traced through the text (the transformation of the literary text by dialectal and borrowed words), directly through the music (the adaptation of variation elements to the melody, folk ornamentations, very slow tempo, etc.), and through the manner of performance (breaking up the sung phrase, chest resonance singing, transposition of the key, etc.). The text of this article describes the specificity of the performance of religious works in Belarus, both liturgical and domestic. It distinguishes and describes the methods of performance, and shows their similarities based on the examples of specific pieces of music. The relationship between folklore and church art is shown not only by their general features, but also by their interrelationships. It manifests itself in the general properties of the genre, the means of expression, and the singing style, which consists of a synthesis of words and melodies, modal-melodic structures, phrasing dictated by breathing, a unity of time and rhythm, and elements of polyphony (heterophony).
PL
Folklor religijny na Białorusi istnieje na dwóch poziomach: folklor śpiewany bezpośrednio w domach i folklor śpiewany w kościele. Często folklor „domowy” przenika do kościelnych śpiewów liturgicznych. Specyfikę wykonawstwa folklorystycznego w muzyce religijnej można prześledzić poprzez tekst (transformacja tekstu literackiego słowami dialektalnymi i zapożyczonymi), bezpośrednio poprzez muzykę (adaptacja do melodii elementów wariacyjnych, ornamenty folklorystyczne, bardzo wolne tempo itp.) i sposób wykonania (przerwanie śpiewanej frazy, śpiewy w rezonansie klatki piersiowej, transpozycja tonacji itp.). W artykule opisano charakterystyczne cechy interpretacji utworów religijnych na Białorusi zarówno na poziomie liturgicznym, jak i domowym. Wyodrębniono w nim i opisano sposoby wykonania oraz pokazano ich podobieństwa na przykładzie konkretnych utworów muzycznych. Na pokrewieństwo sztuki folklorystycznej i kościelnej wskazują nie tylko ich ogólne cechy, ale również wzajemne powiązania. Przejawia się to w ogólnych właściwościach gatunkowych, środkach wyrazu, stylu śpiewania, na który składa się: synteza słowa i melodii, modalno-melodyczna struktura, frazowanie dyktowane oddechami, jedność metrum i rytmu, elementy polifonii (heterofonii).

Year

Volume

70

Issue

12

Pages

25-33

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Belarusian State University of Culture and Arts, Belarus

References

  • Gruber, Roman. Vseobshchaya istoriya muzyki. Izdatel'stvo Muzgiz, 1956 [Грубер, Роман. Всеобщая история музыки. Издательство Музгиз, 1956].
  • Gustova, Larisa. „Muzykal'no-foneticheskoye rodstvo tserkovnaga i fol'klornogo peniya v drevnebelorusskoy kul'ture (opyt komparativnogo analiza)”. Obreteniye obraza, 2009, ss. 161-178 [Густова, Лариса. „Музыкально-фонетическое родство церковнага и фольклорного пения в древнебелорусской культуре (опыт компаративного анализа)”. Обретение образа, 2009, cc. 161-178].
  • Hnatiuk, Aleksandra. Ukraïnsʹka dukhovna barokkova pisnya. Yzdatelʹstvo Pereval, 1994 [Гнатюк, Олександра. Украïнська духовна бароккова пісня. Издательство Перевал, 1994].
  • Rozenshild, Konstantin. Istoriya zarubezhnoy muzyki. Izdatel'stvo Muzyka, 1973 [Розеншильд, Константин. История зарубежной музыки. Издательство Музыка, 1973].
  • Stern, David. „Vidnosini duhownih pisien do liturgii u shidnih slovian XVII-XVIII stst.”. Slovensko-rusínsko-ukrajinské vzťahy od obrodenia po súčasnosť, ed. Ján Doruľa, Slavistický kabinet SAV, 2000, ss. 321-330 [Stern, David. „Відносини духовних пісень до літургії у східних слов’ян ХVII–XVIII стст”. Slovensko-rusínsko-ukrajinské vzťahy od obrodenia po súčasnosť, ed. Ján Doruľa, Slavistický kabinet SAV, 2000, ss 321-330].
  • Zosim, Olga. „Vostochnoslavyanskaya dukhovnaya pesennost': liturgicheskiy aspekt”. Kul'tura. Nauka. Tvorchestvo vypusk 5, 2011, ss. 424-432 [Зосим, Ольга. „Восточнославянская духовная песенность: литургический аспект”. Культура. Наука. Творчество, выпуск 5, 2011, cc. 424-432].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31341652

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rh227012_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.