Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 12 | 3 | 35-55

Article title

Metafory wizualne pandemii COVID-19 w memach internetowych

Content

Title variants

EN
Visual Metaphors of the COVID-19 Pandemic in Inter¬net Memes

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zasadniczym celem artykułu jest charakterystyka metafor wizualnych o pandemii COVID-19 w memach internetowych. Struktura artykułu jest następująca: w pierwszej części omawiam zagadnienia teoretyczne dotyczące memów i metafor wizualnych, które są istotne dla dalszych analiz własnych; druga część jest poświęcona metodologii i analizom szczegółowym wybranych przykładów memowych metafor wizualnych pandemii. Poruszone zostały cztery zagadnienia: jakie są dwa terminy metafory - domena źródłowa i docelowa; który termin jest domeną docelową metafory, a który domeną źródłową; jakie cechy domeny źródłowej są mapowane do domeny docelowej; jakie elementy metafor pierwotnych (primary metaphor) można odszukać w wizualizacjach. Ostatnia część zawiera kilka uwag końcowych o charakterze podsumowującym.
EN
The main goal of the article is to description of visual metaphors about the pandemic COVID-19 in Internet memes. The structure of the paper is a follows: in the first section, I consider the two basic theoretic components of this paper, i.e memes and visual metaphors which are relevant for further own analysis, then in the second section I present the methodology and detailed analyzes of ten selected examples of visual metaphors of a pandemic. Four issues are addressed: What are the two terms of the metaphor - source and target domain; Which term is the target domain of the metaphor, which is the source domain; What characters of the source domain are mapped to the target domain; What elements of primary mataphors can be found in the visualizations. The last part contains some concluding remarks.

Year

Volume

12

Issue

3

Pages

35-55

Physical description

Dates

published
2021-09-30

Contributors

  • John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Social Science

References

  • Carroll, Noel. „Visual metaphor”. W: Aspects of Metaphor, red. Jaakko Hintikka, 189–223. Dordrecht: Kluwer, 1994.
  • Carroll, Noel. „A note on film metaphor”. W: Theorizing the Movie Image, red. Noel Carroll, 212–223. Cambridge: Cambridge University Press,1996.
  • Drozdowski, Rafał, i in. Życie codzienne wczasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań. Poznań: Wydział Socjologii UAM, 2020.
  • Eerden, Bart. „Anger in Asterix: The metaphorical representation of anger in comics and animate films”, w Multimodal metaphor, red. Charles Forceville, Eduardo Urios-Aparisi, 243–264. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2009.
  • Fiut, Ignacy S. „Filozoficzne konsekwencje memetyki”. Racjonalista, dostęp 25.04.2020, http:// www. racjonalista.pl/ kk.php/t,4712.
  • Forceville, Charles. „Metaphors in pictures and multimodal representations”. W: The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought, red. Raymond W. Jr. Gibbs, 462–482. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
  • Grady, Joseph. „A typology of motivation for conceptual metaphor: correlation vs. resemblance”. W: Metaphor in Cognitive Linguistics, red. Raymond W. Gibbs, Gerard Steen, 79–100. John Benjamins Publishing Company, 1999.
  • Grady, Joseph. „Primary metaphors as input to conceptual integration”. Journal of Pragmatics, nr 37 (2005): 1595–1614.
  • Hull, David. „Taking Memetics Seriously. Memetics Will Be What We Make It”. W: Darwinizing Culture: The Status of Memetics as a Science, red. Robert Aunger, 43–168. Oxford: University Press, 2000). DOI:10.1093/acprof:oso/9780192632449.001.0001.
  • Jezierska, Zuzanna. „Poznawcze i emocjonalne charakterystyki memów tworzonych w początkowym etapie pandemii koronawirusa w roku 2020”. Fabrica Societatis, nr 3 (2020): 190–200, dostęp 24.05.2021, www.fabricasocietatis.uni.wroc.pl. DOI: 10.34616/129172.
  • Kennedy, John M. „Metaphor in pictures”. Perception, nr 11(5) (1982): 589–605.
  • Kennedy, John M., Christopher D. Green i John Vervaeke. „Metaphoric Thought and Devices in Pictures”. Metaphor and Symbolic Activity, nr 8(3) (1993): 243–255.
  • Koller, Veronica. „Brand images: Multimodal metaphor in corporate branding messages”. W: Multimodal metaphor, red. Charles Forceville i Eduardo Urios-Aparisi, 45–71. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2009.
  • Konstantineas, Charalambos, i Georg Vlachos. „Internet Memes: Humour in Late Modernity and Encroachment upon the Mainstream”, INTER-DISCIPLINARY.NET. A Global Network for Dynamic Research and Publishing, dostęp 20.04.2021, http://www.inter-disciplinary.net/critical-issues/wpcontent/uploads/2012/06/vlachosvispaper.pdf.
  • Krąpiec, Mieczysław A. „Analogia”. W: Wprowadzenie do filozofii. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1992.
  • Libura, Agnieszka. Wyobraźnia w języku. Leksykalne korelaty schematów wyobrażeniowych, Wrocław: Centrum – Peryferie – Siły, 2000.
  • Nowak, Jakub. „Memy internetowe. teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej”. W: Współczesne media. Język mediów, red. Iwona Hofman i Danuta Kępa-Figura, 227–238. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.
  • Phillips, Barbara J. „Understanding visual metaphor in advertising”. W: Presuasive Imagery. A Consumer Response Pespective, red. Linda M. Scott, Rajeev Batra, 297–310 Mahwah, NJ/London: Lawrence Erlbaum, 2003.
  • Shifman, Limor. „Memes in a Digital World. Reconciling with a Conceptual Troublemaker”, Journal of Computer-Mediated Communication, nr 18 (2013): 362–377.
  • Shinohara, Kazuko, i Yoshihiro Matsunaka. „Pictorial metaphors of emotion in Japanese comics”, w Multimodal metaphor, red. Charles Forceville, Eduardo Urios-Aparisi, 265–296, Berlin/ New York: Mouton de Gruyter, 2009.
  • Walkiewicz, Adam. „Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej”, Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny nr 12(2012): 50-69.
  • Whittock, Trevor. Metaphor and film. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 1990.
  • Wiggin, Amy A., i Christine M. Miller. „Uncle Sam Wants You! Exploring Verbal-Visual Juxtapositions in Television Advertising”, w Presuasive Imagery. A Consumer Response Perspective, red. Linda M. Scott and Rajeev Batra,267-295. Mahwah, NJ/London: Lawrence Erlbaum, 2003.
  • Velasco, Marisol, i Pedro Fuertes. „Towards a critical cognitive-pragmatic approach to gender metaphors in Advertising English”, Journal of Pragmatics, nr 38(11) (2006): 1982-2002.
  • Velasco, Marisol, i Pedro Fuertes. „Olfactory and olfactory-mixed metaphors in print ads of perfumes”, Annual Review of Cognitive Linguistics, nr 4 (2006): 217-252
  • Ventola, Eija, Charles Cassiliy, i Martin Kaltenbacher. Perspectives on Multimodality. Amsterdam: Benjamins, 2004.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rkult21123-2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.