Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 14 | 1 | 295-314

Article title

Emotions and Consumption: Media Representations in the Discourse of Some British and Polish News Websites

Authors

Content

Title variants

PL
Mediatyzacja emocji w dyskursie o konsumpcji – analityczne ramy badań zjawiska w okresie pandemii

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu było zweryfikowanie hipotez odnoszących się do dwóch dominujących dyskursów o współczesnej konsumpcji umieszczonych w polskich i angielskich mediach w okresie pandemii – dyskursu o konsumpcji jako społecznej praktyce, której wymiary należy ograniczać albo o konsumpcji jako ważnej aktywności na ścieżce rozwoju gospodarczego. Czy dziennikarze wskazują na konieczność zmiany dotychczasowych wzorców konsumowania, czemu sprzyja okres pandemii, bowiem skłania do oszczędzania, daje szanse zmniejszenia kosztów środowiskowych? Czy też zalecają szybki powrót do dotychczasowego poziomu konsumpcyjnych aktywności, stymulowania wzrostu konsumpcji, znoszenia ograniczeń związanych z Covid-19, by ograniczyć ryzyko recesji? W artykule wykorzystano technikę ramowania do analizy tekstów o konsumpcji z dwóch opiniotwórczych serwisów internetowych – polityka.pl i bbc.com. Analiza ramowa koncentruje się na badaniu praktyk związanych z kształtowaniem dyskursu publicznego i umożliwia realizację badań nad społecznym znaczeniem konsumpcji. Na podstawie przeprowadzonych badań ustalono, że dwa skrajne obrazy-ramy zjawiska konsumpcji 1) krytykowanej „hiperkonsumpcji i konieczności jej zmian” oraz 2) rama konsumpcji jako „stymulatora gospodarki” nie są dominującymi w medialnym dyskursie. Najczęściej pojawiające się wypowiedzi dziennikarskie odnosiły się do trzeciego dyskursu, który wskazywał na konsumpcję jako „codzienną, rutynową czynność”.
EN
The purpose of the study was to test the hypothesis referring to the dominant ways of portraying consumption on some Polish and British websites during a pandemic-either as a social practice with huge chances to consume less or as a significant factor which affects economic growth. On the one hand, the circumstances surrounding the coronavirus could provide an opportunity to “fast-forward” some of the changes required. On the other hand, journalists recommend a quick return to pre-COVID-19 consumption lives, a stimulation of consumption in order to save the national economy. The article uses a framing analysis to examine consumption-related texts from two most-read, opinion-forming Polish and British websites-polityka.pl and bbc.com. The framing analysis focuses on the practices involved in the shaping of public discourse; it responds to the need for research into the social significance of consumption. It turns out that the two frames of consumption as 1) overconsumption in terms of the need of change in consumer attitudes and behaviour and 2) a factor that affects economic growth are not the dominant ways of portraying this phenomenon during a pandemic. The everyday consumption frame was found to be used more often than the aforementioned frames.

Year

Volume

14

Issue

1

Pages

295-314

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • John Paul II Catholic University of Lublin

References

  • “‘Consideration Needed’ for Those Not Wearing Masks in Shops.” BBC, July 24, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-tayside-central-53530819.
  • “Charity’s Plea to Increase School Uniform Grant.” BBC, July 31, 2020. https://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-53594039.
  • “Coronavirus in South Africa: President Ramaphosa Says Outbreak Will Get Worse.” BBC, May 25, 2020. https://www.bbc.com/news/world-africa-52793349.
  • “Gucci Slashes ‘Stale’ Seasonal Fashion Shows.” BBC, May 26, 2020. https://www.bbc.com/news/ entertainment-arts-52805233.
  • “Intu Warns Shopping Centres May Close as Funding Talks Continue.” BBC, June 23, 2020. https://www.bbc.com/news/business-5313680.
  • “Lockdown is ‘Economic Catastrophe’, says William Hague.” BBC, June 16, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-politics-53061432.
  • “Reopening Shops during Leicester Lockdown ‘Pointless’.” BBC, July 24, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-england-leicestershire-53516633.
  • “Rethink: Pope Francis Warns Poor Have Become Part of Landscape.” BBC, June 22, 2020. https://www.bbc.com/news/world-53055220.
  • “SA Court Rules Lockdown Restrictions ‘Irrational’.” BBC, June 3, 2020. https://www.bbc.com/news/av/embed/p08ddl40/52904043.
  • “Scots Queue in the Rain as Shopping Returns.” BBC, June 29, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-53218647.
  • “Sunderland Domestic Abuse Survivors Start Furniture Scheme.” BBC, July 28, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-england-tyne-53555328.
  • “Supermarkets Ask Shoppers to Be ‘Considerate’ and Stop Stockpiling.” BBC, March 15, 2020. https://www.bbc.com/news/business-51883440.
  • “Tackling Obesity ‘Must Be Part of Recovery Plan’.” BBC, July 2, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-52881504.
  • “The Environment’s Big Moment?” BBC, May 30, 2020. https://www.bbc.com/news/av/uk-wales-52854219.
  • “US Hits Record High in Daily Cases.” BBC, June 26, 2020. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53191287.
  • ”Sainsbury’s to Try Out Virtual Queuing System.” BBC, July 28, 2020. https://www.bbc.com/news/technology-53569086.
  • Arkless, John. “Cardiff Shopping Arcades Plan Social Distancing Measures.” BBC, June 11, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-wales-52941575.
  • Baczyński, Jerzy. “Ciemna Wielkanoc.” Polityka, April 8, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1951768,1,ciemna-wielkanoc.read.
  • Bauman, Zygmunt. Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2009.
  • Baumgartner, Frank R., and Bryan D. Jones. Agendas and Instability in American Politics. Chicago: University of Chicago Press, 2009.
  • Bendyk, Edwin. “Czeka nas Wielka Transformacja. Jaki świat po pandemii?” Polityka, April 1, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/nauka/1951202,1,czeka-nas-wielka-transformacja-jaki-swiat-po-pandemii.read.
  • Biswas, Soutik. “Dark Truth Behind India’s Post-Lockdown Liquor Lines.” BBC, May 14, 2020. https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52640266.
  • Briggs, Helen. “Putting the Spotlight on the Global Wildlife Trade.” BBC, April 6, 2020. https://www.bbc.com/news/science-environment-52125309.
  • Bullock, Caroline. “The Foods We Are All Eating During Lockdown.” BBC, June 28, 2020. https://www.bbc.com/news/business-53137182.
  • Bunda, Martyna. “Solidarność w czasach zarazy. Pomagajmy i dajmy pomóc sobie.” Polityka, March 3, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1946300,1,solidarnosc-w-czasach-zarazy-pomagajmy-i-dajmy-pomoc-sobie.read.
  • Chong, Dennis, and James N. Druckman. “Framing Theory.” Annual Review of Political Science 10 (2007): 103–26.
  • Chutnik, Sylwia, and Grażyna Plebanek. “Budujemy nowy dom.” Polityka, May 12, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1956160,1,budujemy-nowy-dom.read.
  • Czarnecka, Katarzyna. “Jak przeżyć Wielkanoc w czasach zarazy.” Polityka, April 11, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1952312,1,jak-przezyc-wielkanoc-w-czasach-zarazy.read.
  • Dąbrowska, Anna, Agnieszka Zagner, and Zbigniew Pendel. “W sklepach nie ma Armagedonu.” Polityka, March 14, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1946612,1,w-sklepach-nie-ma-armagedonu.read.
  • Dąbrowska, Anna, and Adam Grzeszak. “Tarcza, czyli listek figowy.” Polityka, April 3, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1950908,1,tarcza-czyli-listek-figowy.read.
  • Fox, Richard Wightman, and Jackson Lears. The Culture of Consumption. New York: Pantheon Books, 1983.
  • Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość: “ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesność. Warsaw: PWN, 2003.
  • Gill, Victoria. “Covid Recovery Could ‘Tip the Balance’ for Nature.” BBC, May 21, 2020. https://www.bbc.com/news/science-environment-52754281.
  • Gordon, Ali. “What Will Shopping in NI Look Like?” BBC, June 12, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-52976223.
  • Grzeszak, Adam. “Kto zarobił na wirusie.” Polityka, May 15, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1955780,1,kto-zarobil-na-wirusie.read.
  • Grzeszak, Adam. “Mamy najgłębszą recesję od 1990 r., ale się podniesiemy.” Polityka, July 14, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1967690,1,mamy-najglebsza-recesje-od-1990-r-ale-sie-podniesiemy.read.
  • Grzeszak, Adam. “Zrób to sam!” Polityka, April 9, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1951616,1,zrob-to-sam.read.
  • Jhally, Sut. Codes of Advertising, Fetishism and the Political Economy of Meaning in the Consumer Society. London: Routledge, 1987.
  • Jordan, Dearbail. “Five Ways Shopping Will Be Different from Now On.” BBC, June 12, 2020. https://www.bbc.com/news/business-53005123.
  • Kjellberg, Hans. “Market Practices and Over-Consumption.” Consumption Markets & Culture 2, no. 11 (2008): 151–67.
  • Kochan, Marek. “‘Przyklejanie etykietek’, czyli o negatywnym określaniu przeciwnika.” Język a kultura 11 (1994): 85–89.
  • Krzemińska, Agnieszka. “Turystyka po zarazie.” Polityka, June 16, 2020. https://www.polityka.pl/fotoreportaze/1960288,1,turystyka-po-zarazie.read.
  • Lury, Celia. Consumer Culture. Cambridge: Polity Press, 1996.
  • Luther, Catherine, and Mark Miller. “Framing of the 2003 U.S.-Iraq War Demonstration: An Analysis of News and Partisan Texts.” Journalism & Mass Communication Quarterly 82, no. 1 (2005): 78–96.
  • McCombs, Maxwell. Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2008.
  • McCracken, Grant. Culture and Consumption II: Markets, Meaning, and Brand Management. Bloomington: Indiana University, 2005.
  • Messenger, Steffan. “Climate Change ‘Bigger Threat’ Than Covid-19.” BBC, July 7, 2020. https://www.bbc.com/news/uk-wales-53308828.
  • Olesik, Marta. “Nie jest jeszcze za późno, by zmienić kurs.” Polityka, April 4, 2020. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1951576,1,nie-jest-jeszcze-zbyt-pozno-by-zmienic-kurs.read.
  • Palczewski, Marek. “Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN.” Studia Medioznawcze 1, no. 44 (2011): 31–41.
  • Read, Simon. “Ocado Says Switch to Online Shopping Is Permanent.” BBC, July 14. 2020. https://www.bbc.com/news/business-53402767.
  • Rowlatt, Justin. “Could the Coronavirus Crisis Finally Finish Off Coal?” BBC, June 9, 2020. https://www.bbc.com/news/science-environment-52968716.
  • Rubinstein, Peter. “Why Grocery Shelves Won’t Be Empty for Long.” BBC, April 2, 2020. https://www.bbc.com/worklife/article/20200401-covid-19-why-we-wont-run-out-of-food-during-coronavirus.
  • Street, John. Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
  • Tankard, James W. “The Empirical Approach to the Study of Media Framing.” In Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World, edited by Stephen Reese, Oscar Gandy, and August Grant, 95–106. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
  • Walker, Andrew. “IMF Says Decline in Global Growth Worse Than Forecast.” BBC, June 24, 2020. https://www.bbc.com/news/business-53164304.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31233959

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rkult231401_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.