Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 14 | 3 | 21-34

Article title

Comparing Perceptions: Westerners and Kenyans Facing Swahili Tangible Cultural Heritage. An Inquiry on Gede, Mnarani, and Jumba La Mtwana Ruins

Content

Title variants

PL
Porównanie sposobów percepcji: mieszkańcy Zachodu i Kenijczycy w obliczu materialnego dziedzictwa kulturowego Suahili. Badanie dotyczące ruin Gede, Mnarani i Jumba La Mtwana

Languages of publication

Abstracts

PL
Materialne dziedzictwo kulturowe na wybrzeżu kenijskim pomiędzy Malindi a Mombasą jest reprezentowane głównie przez ruiny osad miejskich z okresu od X do XVIII wieku, które miały kluczowe znaczenie dla kształtowania się kultury Suahili. Bardzo często w obrębie tych stanowisk archeologicznych tworzone są parki węży, a gady wystawione są w skrzynkach z pleksiglasu. Dzięki sugestiom zawartych w europejskich i amerykańskich przewodnikach, które gorąco polecają zwiedzanie tych ruin jako niezapomniane przeżycie, miejsca te są najczęściej odwiedzane przez turystów zagranicznych. Celem artykułu jest analiza postrzegania wartości tych przybrzeżnych ruin, zrozumienie, w jaki sposób obecni mieszkańcy podchodzą do przeszłości Suahili, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między tożsamością a kulturą materialną. Pierwszym źródłem tych analiz są przewodniki turystyczne, w których autor tego artykułu poszukiwał odpowiedzi na pytania: w jaki sposób ruiny przedstawiane są w międzynarodowych przewodnikach turystycznych oraz w lokalnych przewodnikach dla obywateli Kenii? Jakie różnice możemy zauważyć pomiędzy tymi przewodnikami? Ponadto podczas dłuższego pobytu na wybrzeżu kenijskim autor artykułu przeprowadził ankietę traktując ją jako narzędzie uzupełniające jego badania, aby lepiej zrozumieć postrzeganie wartości ruin wśród lokalnych społeczności. Wyniki tych ankiet pokazują, że tylko niewielka liczba lokalnych mieszkańców odwiedziła ruiny znajdujące się nieopodal ich miejsc zamieszkania oraz że nie są one postrzegane jako podstawowa cecha tożsamości ludzi wybrzeża, należących do ludu Mijikenda. Z tego względu pojawiają się kolejne interesujące pytania, które zostaną podjęte w artykule: dlaczego tradycyjni mieszkańcy wybrzeża Kenii słabo identyfikują się z kulturowym/historycznym dziedzictwem kamiennych miast? Czy lokalne społeczności promują nowe rodzaje więzi z ruinami i zabytkami obecnymi na terenach, które zamieszkują? Czy materialne dziedzictwo kulturowe jest wykorzystywane do wspierania nowych sposobów interpretacji przeszłości?
EN
The tangible heritage of the Kenyan coastal area between Malindi and Mombasa is mainly represented by ruins of urban settlements that date between the 10th and 18th centuries and are central to the formation of the Swahili culture. Very often, these archaeological sites feature contemporary snake parks, with reptiles displayed in Perspex boxes. As a result of suggestions in European and American guidebooks that strongly recommend visits as unforgettable, these sites are mostly visited by foreign tourists. The aim of this paper is to analyse the perception of value of these coastal ruins, to understand how the current inhabitants approach the Swahili past, and with a focus on the relationship between identity and tangible culture. The first sources for this research are tourist guidebooks: how are the ruins presented in the international guides for tourists and in local guides for Kenyan citizens? What differences can we notice? In addition, during a long stay on the coast, we carried out a survey using a questionnaire as a supplementary tool to better understand the perception of the value of ruins among the local communities. The provisional outcomes show that only a small number of local inhabitants have visited the ruins and that, in general, they are not perceived as a fundamental trait of coastal identity. Why do the Mijikenda, the traditional inhabitants of this area, weakly identify themselves with the cultural/historical heritage of the stone towns? Are local societies fostering new connections with ruins and monuments that are present in the territories they inhabit? Is tangible cultural heritage used to support new interpretations of the past?

Year

Volume

14

Issue

3

Pages

21-34

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

References

  • “Lamu Painters Festival.” Accessed August 30, 2022. http://www.lamupaintersfestival.org/art-lamu-2017/artists-2017/ngugi/peter-ngugi.php.
  • “The Ruins of Gede.” Zamani Project. Accessed August 30, 2022. https://zamaniproject.org/ exhibition_bmm/site-kenya-gede-ruins.html.
  • Abungu, George, and Lorna Abungu. Lamu. Kenya’s Enchanted Island. New York: Rizzoli, 2009.
  • Art Lamu 2017. Lamu: Lamupaintersfestival, 2017.
  • Bocale, Massimo, Gianni Maitan, Piera Borghetti, and Marialuisa Tramontan. Kenya. Un infinito safari tra culture ancestrali e i Big Five d’Africa. Florence: Polaris, 2005.
  • Capriotti, Giuseppe. “In a Savannah of Images. Artistic Production and Public Spaces along the Kenyan Coast.” In Urban Visuality, Mobility, Information and Technology of Images, edited by Aleksandra Lukaszewicz Alcaraz and Flavia Stara, 70–92. Szczecin: Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, 2020.
  • Council of Europe. “Convention on the Value of Cultural Heritage for Society (Faro Convention, 2005).” Culture and Cultural Heritage: Standards. Accessed August 30, 2022. https://www. coe.int/en/web/culture-and-heritage/faro-convention.
  • Hoorweg, Jan, Dick Foeken, and Robert A. Obudho, eds. Kenya Coast Handbook: Culture, Resources and Development in the East African Littoral. Münster: Lit, 2000.
  • Chami, Felix. Tanzania Coast in the First Millennium AD. An Archeology of the Iron-Working, Farming Communities. Studies in African Archelogy 7. Uppsala: Societas Archaeologica Upsaliensis, 1994.
  • Chami, Felix. Zanzibar and the Swahili Coast from c. 30.000 Years Ago. Dar es Salaam: E & D Vision Pub., 2009.
  • Kamalkhan, Kalandar. The Swahili Architecture of Lamu, Kenya. Oral Tradition and Space. London: Lambert Academic Publishing, 2010.
  • Kenya Tourism Guide 2009/2010. 5th ed. Nairobi: Postal Directories of Nairobi, 2009.
  • Kiriama, Herman O. The Swahili of the Kenya Coast. London: Eight-Publishers, 2005.
  • Kirkman, James. “Mnarani of Kilifi: The Mosques and Tombs.” Ars Orientalis 3 (1959): 95–112.
  • Kusimba, Chapurukha M. The Rise and Fall of the Swahili States. Walnut Creek: AltaMira Press, 1999.
  • Kusimba, Chapurukha M., Ryan Raaum, Sloan Williams, Janet Monet, Ibrahim Busolo, and Mohamed Mchula. “Decoding the Swahili: An Integrated Archaeological and Genetic Study of the Swahili of East Africa.” Studies in the African Past 9 (2011): 23–41.
  • Trillo, Richard. Kenya. Milan: Feltrinelli, 2013.
  • Vachon, Elise. Kenya Guide. New York: Open Road Publishing, 1997.
  • Zagato, Lauso. “The Notion of ‘Heritage Community’ in the Council of Europe’s Faro Convention. Its Impact on the European Legal Framework.” In Between Imagined Communities of Practice. Participation, Territory and the Making of Heritage, edited by Nicolas Adell, Regina F. Bendix, Chiara Bortolotto, and Markus Tauschek, 141–68. Göttingen: Göttingen University Press, 2015.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31233928

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rkult23143_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.