Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 51 | 3 | 21-32

Article title

Uniwersytet 4.0 – mit cyfrowej akademii? Refleksja historyczno-komunikologiczna

Content

Title variants

EN
University 4.0 - the Myth of the Digital Academy? A Historical and Communicological Reflection

Languages of publication

Abstracts

EN
The social change necessitated by the ICT revolution and the gradual shrinking of the world in line with the global village paradigm has had an impact on both the perception and functioning of the university as a public institution. The contemporary university, despite the norms and procedures developed in previous decades and even centuries, has to adapt in a leapfrogging manner to the requirements of both the digital society and the digital economy while retaining its existing identity and the unique role it plays in the social structure. The aim of this article is, on the one hand, to present the transformations experienced by the academy in the perspective of social change and, on the other hand, to present our own research on the evaluation of the digitisation of university processes from the perspective of the postcovid experience. The study involved 433 students and 133 academic teachers employed both on a full-time basis and cooperating with the university on civil law contracts.
PL
Zmiana społeczna wymuszona rewolucją teleinformatyczną oraz stopniowe skurczenie świata zgodnie z paradygmatem globalnej wioski wywarło wpływ zarówno na postrzeganie, jak i funkcjonowanie uniwersytetu jako instytucji publicznej. Współczesna uczelnia, pomimo wypracowanych w poprzednich dekadach a nawet stuleciach norm i procedur, musi w sposób skokowy dostosować się do wymagań tak społeczeństwa cyfrowego, jak i cyfrowej ekonomii z zachowaniem dotychczasowej tożsamości i unikatowej roli, jaką pełni w strukturze społecznej. Celem niniejszego artykułu jest z jednej strony prezentacja przemian, jakie doświadczyła akademia w perspektywie zmiany społecznej, z drugiej – prezentacja badań własnych dotyczących oceny cyfryzacji procesów zachodzących na uczelniach z perspektywy doświadczenia postcovidowego. W badaniu udział wzięło 433 studentów oraz 133 nauczycieli akademickich zatrudnionych zarówno na etacie, jak i współpracujących z uczelnią na umowy cywilnoprawne.

Year

Volume

51

Issue

3

Pages

21-32

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • University of Rzeszów
  • Jagiellonian University In Kraków

References

  • Aguillo I., Bar-Ilan J., Levene M. i Ortega J. (2010), Comparing University Rankings, Scientometrics, nr 85, s. 243-256.
  • Balzer W.K. (2010), Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes, New York: CRC Press.
  • Czerpaniak-Walczak M. (2013), Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Gilyazova O.S. i Zamoshchanskaya A. N. (2019), The Retrospect and Prospect of the Modern University Models: Russian Example, Journal of History Culture and Art Research, nr 8(4), s. 177-185; doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2308.
  • Hryniewicz J., Jałowiecki B. i Mync A. (1992), Ucieczka mózgów ze szkolnictwa wyższego i nauki. Raport z badań, Studia Regionalne i Lokalne, nr 8(41). Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego i Lokalnego.
  • Huk T. (2021), From Education 1.0 to Education 4.0 – Challenges for the Contemporary School, The New Educational Review, https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/tner/202104/ tner6603.pdf [dostęp: 03.10.2022].
  • Jaspers Karl (2017), Idea uniwersytetu, tłum. W. Kunicki, Wstęp T. Gadacz, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  • Kinal J. (2021), From Education 1.0 to Education 4.0 : Teacher Training Models from the 19th Century to the Present Day, History of Education and Children’s Literature: HECL, nr XVI, 2, s. 555-565.
  • Moscardini A., Strachan R. i Vlasova T. (2020), The Role of Universities in Modern Society, Studies in Higher Education, nr 47(2), s. 1-19.
  • Parasmal Y.R. (2009), Application of Lean Thinking in Higher Education, Strategum Consulting, India.
  • Schwab K. (2018), Czwarta rewolucja przemysłowa, Warszawa: Studio Emka.
  • Sweeney D. (2018), Shaping University Research and Knowledge Exchang, WonkHE, April 16, https://wonkhe.com/blogs/research-england-shaping-university-research-and-knowledge-exchange/ [dostęp: 03.10.2022].
  • Szwabowski O. (2014), Uniwersytet – fabryka – maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
  • Wittrock B. (2014), Nowoczesny uniwersytet w perspektywie historycznej – rozważania o trzech transformacjach, Nauka, nr 2, s. 7-18.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
30147098

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rns2023_0026
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.