Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 51 | 4 | 125-144

Article title

Nowa polityka reprezentacji różnorodności w amerykańskim przemyśle audiowizualnym jako przykład negocjacji znaczeń

Authors

Content

Title variants

EN
The New Policy for Representing Diversity in the American Audiovisual Industry as an Example of the Negotiated Code

Languages of publication

Abstracts

EN
The audiovisual industry in the so-called “post-Weinstein era”, proposed a number of solutions concerning women in everyday working practice. What is more, those changes can be visible in the contemporary narratives about women, presented in terms of emancipation and inclusivity, but also as an effect of the monetization of feminist trends. It results in programmatic increase of the number of female characters in the roles of protagonists but also in less stereotypical creation and diverse representations within genres. In the article, I would like to focus on the analysis of discourses related to the new diversity policy in the audiovisual industry, focusing on the analysis of the film “Wonder Woman”, dir. Patty Jenkins, often referred to as the beginning of a new, subversive feminism. In this article I’ll be using mainly British cultural study proposition of encoding and decoding to determine the relationship of selected content to the hegemonic narrative, and finally to look at and draw conclusions about the effects of program changes so far.
PL
Przemysł audiowizualny w tzw. erze „post-Weinstein” zaproponował szereg rozwiązań, przekładający się na codzienną sytuację kobiet funkcjonujących w branży. Drugim obserwowalnym elementem jest kształt współczesnych narracji o kobietach, przedstawianych w kategoriach emancypacji, inkluzywności, ale będący też efektem monetyzacji feministycznych trendów. Wszystko to przekłada się na programowe zwiększenie obecności postaci kobiecych w rolach protagonistek, czy też uważniejsze, mniej stereotypowe ich tworzenie i różnorodne reprezentacje w ramach gatunków. Autorka zajmuje się badaniem dyskursów związanych z nową polityką różnorodności w branży audiowizualnej, skupiając się na analizie wybranego przykładu filmu – „Wonder Woman” w reż. Patty Jenkins, często określanego jako początek nowego, subersywnego feminizmu. W analizie wykorzystane zostaną ustalenia brytyjskich studiów kulturowych w zakresie kodowania i dekodowania, a celem będzie określenie stosunku wybranych treści do hegemonicznej narracji, zaś ostatecznie przyjrzenie się i wnioskowanie o dotychczasowych efektach programowych zmian.

Year

Volume

51

Issue

4

Pages

125-144

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

References

  • Abel H. (2022), Feminism and the Female Superhero: Gender in Wonder Woman, Spotlight Journal, 5.01.2022, https://www.spotlightjournal.org/issue-ii/feminism-and-the-female-superhero-gender-in-wonder-woman [dostęp: 16.06.2023].
  • Appardurai A. (2005), Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków: Universitas.
  • Cornish L. (2017), ‘Wonder Woman’ Director Patty Jenkins on the Feminist Superhero: “Being Badass Doesn’t Mean She’s Not Loving”, Glamour, 16.07.2017, https://www.glamour.com/story/wonder-woman-director-patty-jenkins-on-the-feminist-superhero [dostęp: 16.06.2023].
  • Czajka-Kominiarczuk K. (2021), Netflix postrachem prawicy: ma szerzyć wśród młodych „lewacką propagandę”. Naprawdę to robi?, Oko.press, 20.03.2021, https://oko.press/netflix-prawica-drzy-przed-lewacka-propaganda [dostęp: 26.06.2023].
  • Dłużewska E. (2017), „Wojenne dziewczyny”, morowe panny, „żołnierki wyklęte”. Czy poppatriotyzm potrzebuje bohaterek?, Wyborcza.pl, 27.03.2017, https://wyborcza.pl/7,101707,21554680,wojenne-dziewczyny-morowe-panny-zolnierki-wyklete-czy-pop-patriotyzm.html [dostęp: 26.06.2023].
  • Dobrzyński P. (2018), Netflix chce walczyć o Oscary. Do tego potrzebuje własnej sieci kin, SpidersWeb, https://rozrywka.spidersweb.pl/netflix-planuje-kupic-siec-kin [dostęp: 17.06.2023].
  • Fiske J. (1998), Brytyjskie badania kulturowe, [w:] R.C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Kielce: Szumacher, s. 260-300.
  • Girard R. (1987), Kozioł ofiarny, przeł. M. Goszczyńska, Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.
  • Gramsci A. (1991), Zeszyty filozoficzne, tłum. B. Sieroszewska, J. Szymanowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hall S. (1987), Kodowanie i dekodowanie, Przekazy i Opinie, nr 1-2, s. 58-71.
  • https://www.oscars.org/news/academy-establishes-representation-and-inclusion-standards-oscarsr-eligi bility?fbclid=IwAR286rNpau8eA_IZ4lXfUm8nHVnibaa6dvQKKwubjYkTVvK8WWHx31ig2fk [dostęp: 12.06.2023].
  • Krajewski M. (2022), Cancel Culture: unieważniając unieważnianie, Przegląd Socjologiczny, nr 1 (77), s. 185-206.
  • Li Y. (2020), Wonder Woman: A Poor Representation of Feminism, https://www.hundredriver.org/wonder-woman-a-poor-representation-of-feminism/ [dostęp: 26.06.2023].
  • Lopez K. (2019), Patty Jenkins Talks Films, Feminism, And ‘I Am The Night’, Forbes 22.01.2021, https://www.forbes.com/sites/kristenlopez/2019/01/22/patty-jenkins-talks-films-feminism-and-i-am-the-night/?sh=29a449746da4 [dostęp: 26.06.2023].
  • Mamata B. (2017), Wonder Woman is a Start, but Hollywood Needs More Female Action Heroes, The Guardian, 30.06.2017, https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jun/30/hollywood-action-woman-start-more-action-women [dostęp: 19.06.2023].
  • Masłowska D. (2017), Jak przejąć kontrolę nad światem nie wychodząc z domu, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Mętrak-Ruda N. (2020), Oscary po nowemu. Czy od tej pory szansę będą miały tylko filmy o czarnych gejach, OKO.press, 10.09.2020, https://oko.press/oscary-po-nowemu [dostęp: 26.06.2023].
  • Ossowska M. (2023), Historyczna gala Oscarów. Aktor swoją przemową doprowadził wszystkich do łez, https://film.wp.pl/historyczna-gala-oscarow-aktor-swoja-przemowa-doprowadzil-wszystkich-do-lez-6875873737050912a [dostęp: 16.06.2023].
  • Setoodeh R. (2017), ‘Wonder Woman’ Director Patty Jenkins on Equal Pay, Hollywood Sexism and James Camerons Nasty Words, Variety, 10.10.2017, https://variety.com/2017/film/features/patty-jenkins-wonder-woman-hollywood-sexism-equal-pay-james-cameron-1202583237/ [dostęp: 17.06.2023].
  • Sørensen I.E. (2021), Sex and Safety on Set: Intimacy Coordinators in Television Drama and Film in the VOD and Post-Weinstein Era, Feminist Media Studies, 22, nr 6, https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1886141 [dostęp: 19.06.2023].
  • Staszczyszyn B. (2017), Wyjście z cienia – kobiety w branży operatorskiej, Culture.pl, 8.03.2017, https://culture.pl/pl/artykul/wyjscie-z-cienia-kobiety-w-branzy-operatorskiej [dostęp: 27.09.2023].
  • Talarczyk M. (2018), Montażyst(k)a. Autor, montaż i płeć, Ekrany, nr 5 (45), http://ekrany.org.pl/ historia_kina/montazystka-autor-montaz-i-plec/ [dostęp: 27.09.2023].
  • The Critical Drinker, Why Modern Movies Suck – The Strong Female Character, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=xPE7-PRL0M8 [dostęp: 27.09.2023].
  • Van Dijk T. 2001, Critical Discourse Analysis, [w:] D. Schiffrin, D. Tannen i H.E. Hamilton, The Handbook of Discourse Analysis, Oxford: Blackwell Publishers Inc., s. 352-371.
  • Williams Z. (2017), Why Wonder Woman is a Masterpiece of Subversive Feminism, The Guardian, 5.06.2017, https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jun/05/why-wonder-woman-is-a-masterpiece-of-subversive-feminism [dostęp: 19.06.2023].
  • Wiśniewska A. (2018), Kobiety w Polsce robią mniej niż jedną szóstą filmów pełnometrażowych, Krytyka polityczna, 18.09.2018, https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/kino-kobiet-raport-2018/ [dostęp: 27.09.2023].
  • Żaglewski T. (2017), Kinowe uniwersum superbohaterów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
30147119

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rns2023_0041
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.