Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 12(48) | 2 | 35-49

Article title

Autentyczność i pasja nauczyciela jako uwarunkowania rozwoju ucznia. Pedeutologiczne inspiracje płynące z biografii Anny Nagórskiej (1882-1963)

Content

Title variants

EN
Teacher’s Genuineness and Passion as Determinants of Student Development. Inspiration Drawn from the Biography of Anna Nagórska (1882-1963). From the Perspective of the Study of the Teacher’s Profession

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule została podjęta kwestia wspomagania rozwoju ucznia w perspektywie tkwiących w nauczycielu uwarunkowań, jakimi są jego autentyczność, życiowe pasje oraz pasja życia i rozwoju. W oparciu na wątkach biograficznych Anny Nagórskiej – nauczycielki, poetki i animatorki kultury, dokonano próby rekonstrukcji konkretnej „dobrej praktyki” pracy nauczyciela. Aby nie poprzestać jedynie na refleksji historycznej, w tekście pojawiają się pytania (i próby odpowiedzi na nie) o możliwości i skuteczność stosowania podobnych praktyk we współczesnej szkole.
EN
This paper discusses the issue of supporting student development from the perspective of teachers’ traits, including genuineness, lifelong interests, and passion for life and development. Based on the threads taken from the biography of Anna Nagórska – teacher, poet, and organiser of cultural events – the author attempts to reconstruct specific “good practices” in the teachers’ work. In order to extend the discussion beyond historical deliberations, the paper also includes questions (and attempts to provide answers) on the possibility and effectiveness of applying similar practices in contemporary schools.

Year

Volume

Issue

2

Pages

35-49

Physical description

Dates

published
2020-08-18

Contributors

  • The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Social Science

References

  • Branicki, W. (2016). Autentyczność osobowa a medialność. Warszawa: NOMOS.
  • Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Pasja jako źródło i efekt emancypacji. W: M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 53-68). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Dąbrowski, K. (1988). Pasja rozwoju. Warszawa: SOW ZSP „Alma-Press”.
  • Jasińska, K. (1996). Autentyczność a bycie moralnie dobrym. W: H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego (s. 195-203). Toruń: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
  • Jaworska, S. (oprac.) (2008). Żyje w naszej pamięci i sercach. Tarnów–Radna Góra: Zgromadzenie sióstr św. Józefa.
  • Kazio-Kłyszowa, H. (2010). Na obrzeżach i w centrum świata. Opowieść o Annie Nagórskiej. Lublin: Gaudium.
  • Kozielecki, J. (1987). Edukacja poza nudą i lękiem. Odra 10, s. 13-16.
  • Mounier, E. (1998). Osoba – osobowość – jednostka. W: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Tom III. Księga druga (s. 128-132). Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.
  • Sęk, H. (1994). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania. W: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej (s. 325-343). Poznań–Toruń: Edytor.
  • Stróżewski, W. (2013). Logos, wartość, miłość. Kraków: Znak.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rped20122-4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.