Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 13(49) | 1 | 35-48

Article title

Przebaczenie sobie jako cel wychowania

Content

Title variants

EN
Self-forgiveness as an Educational Objective

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przebaczenie sobie stanowi jedną z najbardziej kontrowersyjnych decyzji, nie tylko ze względu na fakt samodzielnego uwalniania się od konsekwencji moralnie złych wyborów dokonywanych przez jednostkę, ale także z uwagi na łączenie go z ukrytym, udzielanym sobie, przyzwoleniem na wykonywanie podobnych aktów w przyszłości. Równocześnie w literaturze psychologicznej ukazywane są pozytywne aspekty przebaczenia sobie. Niniejsze analizy poświęcone są moralnej wartości przebaczenia sobie i w konsekwencji prawomocności włączania go jako celu w proces wychowania. W kolejnych punktach najpierw decyzja o przebaczeniu sobie porównywana jest do aktów samouniewinnienia, samousprawiedliwienia i samoułaskawienia, następnie analizowany jest czyn, w odniesieniu do którego jednostka ma prawo podjąć decyzję o przebaczeniu sobie, wreszcie podejmowana jest refleksja nad procesem przebaczenia sobie oraz jego warunkami.
EN
Forgiving oneself is considered to be one of the most controversial decisions. Not only because this is when we release ourselves from the consequences of our morally wrong choices, but also because it seems to suggest that we give ourselves an implicit consent to perform similar acts in the future. Nevertheless, psychological literature points to positive aspects of self-forgiveness. This study focuses on the moral value of self-forgiveness, and consequently, the legitimacy of including it as one of the objectives in the education process. Firstly, the decision to forgive oneself is compared to acts of self-acquittal, self-justification, and self-pardon. Secondly, an analysis ensues of the act to which the right of self-forgiveness can be applied. Finally, the process of self-forgiveness is discussed along with the conditions it requires.

Year

Volume

Issue

1

Pages

35-48

Physical description

Dates

published
2021-04-21

Contributors

  • Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland

References

  • Arendt, H. (1958). The Human Condition. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Cornish, M.A., Wade, N.G. (2015). A Therapeutic Model of Self-Forgiveness with Intervention Strategies for Counselors. Journal of Counseling & Development, 93(1), 96-104.
  • Dillon, R.S. (2001). Self-Forgiveness and Self-Respect. Ethics, 112(1), 53-83.
  • Enright, R.D., the Human Development Study Group (1996). Counseling Within the Forgiveness Triad: On Forgiving, Receiving Forgiveness, and Self-Forgiveness. Counseling and Values, 40(2), 107-126.
  • Fiala, A. (2010). Justice, Forgiveness, and Care: A Pragmatic Balance. Ethical Perspectives, 17(4), 580-602.
  • Gamlund, E. (2014). Ethical Aspects of Self-Forgiveness. SATS, Northern European Journal of Philosophy, 15(2), 237-256.
  • Griswold, Ch.L. (2014). Forgiveness. A philosophical exploration. New York: Cambridge University Press.
  • Grochala, S. (2016). Przebaczenie sobie w kontekście rozwoju osobistego w wieku senioralnym. Paedagogia Christiana, 38, 203-220.
  • Hall, J.H., Fincham, F.D. (2005). Self–Forgiveness: The Stepchild of Forgiveness Research. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(5), 621-637.
  • Holmgren, M.R. (1993). Forgiveness and The Intrinsic Value of Persons. American Philosophical Quarterly, 30(4), 341-352.
  • Holmgren, M.R. (1998). Self-Forgiveness and Responsible Moral Agency. The Journal of Value Inquiry, 32, 75-91.
  • Horowski, J. (2018). What conditions education for forgiveness in terms of the neo-Thomistic philosophy of education. Journal of Religious Education, 66(1), 23-36.
  • Horowski, J. (2019). Education for Forgiveness in the Context of Developing Prudence. Ethics and Education, 14(3), 316-332.
  • Milam, P.E. (2017). How Is Self-forgiveness Possible? Pacific Philosophical Quarterly, 98(1), 49-69.
  • Murphy, J. (1982). Forgiveness and resentment. Midwest Studies in Philosophy, 7(1), 503-516.
  • Osei-Tutu, A., Cowden, R.G., Kwakye-Nuako, Ch.O., Gadze, J., Oppong, S., Worthington, E.L. (2020). Self-Forgiveness Among Incarcerated Individuals in Ghana: Relations With Shame- and Guilt-Proneness. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 1-13.
  • Szablowinski, Z. (2012). Self-Forgiveness and Forgiveness. The Heythrop Journal, 53(4), 678-689.
  • Szostek, A. (2016). Czy możliwe jest przebaczenie w relacjach międzynarodowych? Paedagogia Christiana, 37, 121-137.
  • Wach, T.J. (2016). Krzywda i przebaczenie w resocjalizacji i innych działaniach pomocowych. Paedagogia Christiana, 38, 221-241.
  • Wohl, M.J.A., Thompson, A. (2011). A dark side to self-forgiveness: Forgiving the self and its association with chronic unhealthy behaviour. British Journal of Social Psychology, 50(2), 354-364.
  • Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn. W: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne (s. 43-335). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rped21131_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.