Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 69 | 11 | 45-60

Article title

Oczekiwania młodzieży względem katechety w szkole średniej – raport z badań

Content

Title variants

EN
Young People's Expectations Towards a High School Catechist − Research Report

Languages of publication

Abstracts

EN
Religion teachers play a unique role in educating the young generation. In addition to the tasks assigned to all teachers in general, they are to support students in their spiritual development, conditioning their ability to understand themselves, build their own identity, and give meaning to their lives. Catechists face a difficult task, because young people, although they are very interested in religion and spirituality, also have many doubts, questions, and dilemmas in this sphere. The article aims to present the expectations of high school students towards catechists related to their personality traits, skills, psychosocial competencies, and their approach to pupils. Data obtained in a survey conducted with a group of 70 high school graduates show that young people need a catechist whom they can trust in the most important matter, which is the meaning of human life. Thus, they expect catechists to give a credible testimony of faith, have good substantive preparation, treat them subjectively like partners, and are ready to undertake an open dialogue with them.
PL
Nauczyciel religii pełni szczególną rolę w wychowaniu młodego pokolenia. Obok zadań przynależnych każdemu nauczycielowi jest on zobligowany do wspierania uczniów w rozwoju duchowym, warunkującym ich zdolność do rozumienia samego siebie, budowania własnej tożsamości i nadawania znaczenia swojemu życiu. Przed katechetą stoi trudne zadanie, bowiem młodzi ludzie, choć są bardzo zainteresowani religią i duchowością, mają też dużo wątpliwości, pytań i rozterek w tym zakresie. Celem artykułu jest ukazanie oczekiwań uczniów szkół średnich względem osoby katechety: jego cech osobowości, umiejętności, kompetencji psychospołecznych oraz podejścia do wychowanków. Na podstawie badań sondażowych, przeprowadzonych w grupie 70 absolwentów szkół średnich, ustalono, że młodzi ludzie potrzebują katechety, któremu będą mogli zaufać w sprawie najważniejszej, jaką jest sens ludzkiego życia. Dlatego oczekują od katechetów dawania wiarygodnego świadectwa wiary, dobrego przygotowania merytorycznego, a także podmiotowego i partnerskiego traktowania, wraz z gotowością do podejmowania otwartego dialogu z uczniami.

Year

Volume

69

Issue

11

Pages

45-60

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Maria Curie-Skłodowska University in Lublin

References

  • Baniak, Józef. „Katecheza szkolna w opiniach i ocenach młodzieży i rodziców”. Poznańskie Studia Teologiczne 9 (2000): 237–259.
  • Borda, Michał i Roman Solecki. „Duchowa sfera wychowania w życiu młodzieży”. Studia Redemtorystowskie 15 (2017): 555–570.
  • Erikson, Erik H. Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka, 2004.
  • Goliszek, Piotr T. „Communicating Faith Through Catechesis”. Studia Pastoralne 9 (2013): 69–70.
  • Goliszek, Piotr T. Katecheza a osoba. Wybrane zagadnienia z metodologii personalistycznej w katechezie. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.
  • Goliszek, Piotr T. „Nauczanie religii w polskich przedszkolach i szkołach publicznych”. Teka Komisji Prawniczej 13 (2020), 2: 177–195.
  • Goliszek, Piotr T. „Wychowanie do prawdy w osobowym świadectwie katechety”. W Katecheza w szkole współczesnej, red. Marian Zając, 183–201. Lublin: Polihymnia, 2010.
  • Jan Paweł II. „W imię przyszłości kultury. Przemówienie w siedzibie UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980”. W Jan Paweł II. Nauczanie papieskie, t. 3, cz. 1, przygot. do druku Eugeniusz Weron, Antoni Jaroch, red. Florian Kniotek, 731. Poznań–Warszawa: Pallottinum, 1985.
  • Jedynak, Witold. „Nauczanie religii w polskich szkołach – sukces czy porażka?”. Poznańskie Studia Teologiczne 32 (2018): 207–228.
  • Kiciński, Andrzej. „Formacja katechety na wzór Samuela”. W Miejsca katechezy. Rodzina, parafia, szkoła, red. Stanisław Kulpaczyński, 347–363. Lublin: Polihymnia, 2005.
  • Krąpiec, Albert. Odzyskać świat realny. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1993.
  • Łobocki, Mieczysław. ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1999.
  • Łobocki, Mieczysław. „Niektóre warunki skutecznego wychowania”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 10 (1995): 7–10.
  • Łobocki, Mieczysław. Teoria wychowania w zarysie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007.
  • Łobocki, Mieczysław. Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls, 2008.
  • Milerski, Bogusław i Tadeusz Gadacz, red. Religia. Encyklopedia PWN, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
  • Osial, Wojciech. „Misja wychowawcza lekcji religii w szkole”. Warszawskie Studia Teologiczne 25 (2012), 2: 269–280.
  • Tomasik, Piotr. „Nauczanie religii w szkole jako podstawa formacji chrześcijańskiej”. Studia Gdańskie 23 (2008): 179–190.
  • Zając, Marian. „(R)ewolucja myślenia o katechezie w szkole”. W Katecheza w szkole współczesnej, red. Marian Zając, 254. Lublin: Polihymnia, 2010.
  • Zając, Marian. „Wprowadzenie”. W XXV lat nauczania religii w polskiej szkole. Między nadzieją a rzeczywistością, red. Marian Zając, 9–10. Lublin: Wydawnictwo Natan, 2015.
  • Zellma, Anna. „Katecheta”. W Leksykon pedagogiki religii. Podstawy, koncepcje, perspektywy, red. Cyprian Rogowski, 255–258. Warszawa: Verbinum, 2007.
  • Zubrzycka-Maciąg, Teresa. „Uczeń jako podmiot/przedmiot oddziaływań pedagogicznych we współczesnej szkole”. Edukacja – Technika – Informatyka (2018), 3: 159–164.
  • Zubrzycka-Maciąg, Teresa. „Wychowanie moralne we współczesnej szkole”. W Edukacja – w stronę kluczowych wartości, red. Józef Górniewicz, 9–20. Olsztyn–Białystok: Centrum Badań Społecznych UWM, 2017.
  • Zubrzycka-Maciąg, Teresa i Piotr T. Goliszek. „The Personal Aspect of the Moral and Axiological Upbringing of Children and Adolescents”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 39 (2020), 2: 23–37.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31343213

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rt226911_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.