Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 61 | 25-41

Article title

Znaczenie konsumpcji w życiu studentów. Analiza porównawcza opinii studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej

Authors

Content

Title variants

Znaczenie konsumpcji w życiu studentów. Analiza porównawcza opinii studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza wyników badań przeprowadzonych wśród studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej. Jest to fragment większego projektu badawczego, który obejmował zagadnienia dotyczące świadomości ekonomicznej młodego pokolenia. Stosunek do zakupów i konsumpcji w ogólności jest jednym z elementów świadomości ekonomicznej. Zaprezentowane zostaną konkluzje dotyczące postaw konsumenckich studentów, które wbrew obiegowym opiniom – jak wykazały badania – są dosyć racjonalne. Młode pokolenie podchodzi do kwestii konsumpcji z namysłem, dostosowując zakres, częstotliwość i sposoby zaspokajania swoich różnorakich potrzeb do środków i możliwości, jakimi dysponuje.
EN
The subject of this article is an analysis of the results of research which were conducted among students from the Visegrad Countries. This is part of a larger research project which explored issues related to the economic awareness of the young generation. The attitude to shopping and to consumption in general is one of the elements that create the economic awareness. The author will present the conclusions about students’ consumer attitudes. These attitudes – contrary to popular opinion – as the results of this research has shown are quite rational. The young generation has a rational attitude to consumption and adjusts the scope, frequency, and ways of meeting their various needs to the resources and capabilities which they have.

Year

Issue

61

Pages

25-41

Physical description

Dates

published
2017-06-30

Contributors

author

References

  • Baudrillard J. (2006), Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Sic!, Warszawa.
  • Bauman Z. (2000), Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa.
  • Bylok F. (2013), Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
  • Bywalec Cz. (2002), Terminologia i klasyfikacja sfery konsumpcji, [w:] Cz. Bywalec, L. Rudnicki, Konsumpcja, PWE, Warszawa.
  • Bywalec Cz. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. (2015), Kompetencje konsumentów: innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
  • East R., Wright M., Vanhuele M. (2014), Zachowania konsumentów, Wolters Kluwer S.A., Warszawa.
  • Falkowski A., Tyszka T. (2006), Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Janoś-Kresło M. (2006), Cechy konsumentów i gospodarstw domowych jako podmiotów konsumpcji, [w:] M. Janoś-Kresło, B. Mróz (red.), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  • Mróz B. (2009), Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, [w:] B. Mróz (red.), Oblicza konsumpcjonizmu, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  • Szczepański J. (1981), Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa.
  • Włodarczyk K. (2013), Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Wróblewska J., Goszczyńska M. (2010), Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych, [w:] M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja, Difin, Warszawa.
  • Zalega T. (2012), Konsumpcja: determinanty, teorie, modele, PWE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-600X_61_02
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.