Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 82 | 95-112

Article title

Dzieci i młodzież jako interesariusze rewitalizacji na przykładzie programu rewitalizacji Łodzi 2026+

Content

Title variants

EN
Children and Young People as Stakeholders in Revitalisation. The Example of the Revitalisation Programme of Lodz 2026+

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to answer the question about how children and youth as inhabitants and users of urban spacer are represented in a document setting a frame for the process of city renewal. Theoretical background for my investigation is the concept of childhood developed within the area of new interdisciplinary childhood studies. I apply a qualitative content analysis approach to work with the text of Revitalization Programme of the City of Łodz 2026+, which is an example of a document setting framework for a complex revitalization venture. The analysis shows that in the Local Revitalization Program children and youth are presented as passive community members, potential clients of helping institutions, and the “carriers” of social problems. The document refers to traditional, socialization-based concept of childhood perceived as a gradual process of becoming a fully-formed and valuable, i.e. adult, person. Children and youth are treated as future employees who need to become equipped with proper skills and competences necessary to participate in the labor market, and who are expected to contribute to the future success and development of the city. The document does not refer to current children’s needs and their wellbeing “here and now”.
PL
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jaki obraz dzieci i młodzieży jako mieszkańców i użytkowników rewitalizowanej przestrzeni miejskiej wyłania się z przykładowego dokumentu wyznaczającego ramy procesu miejskiej odnowy. Teoretyczne tło moich rozważań stanowi koncepcja dzieciństwa wypracowana w obszarze nowych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (new childhood studies). W odniesieniu do dokumentu pt. Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ zastosowałam jakościową analizę treści. Analiza zapisów dokumentu ukazuje dzieci i młodzież jako pasywnych członków społeczności, potencjalnych beneficjentów działań naprawczych, „nosicieli” problemów społecznych. Dokument wydaje się bazować na tradycyjnej, socjalizacyjnej wizji dzieciństwa, które polega na dorastaniu do roli osoby pełnej i znaczącej. Dzieci i młodzież postrzegani są głównie jako przyszli pracownicy, których trzeba wyposażyć we właściwe kompetencje, aby mogli zająć odpowiednie miejsce na rynku pracy i przyczynić się do sukcesu i rozwoju miasta. W dokumencie nie ma mowy o aktualnych potrzebach dzieci i ich jakości życia „tu i teraz”.

Year

Issue

82

Pages

95-112

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, ul. Rewolucji 1905 r. 41, 90-214 Łódź

References

  • Berg van den M. (2013), City Children and Genderfied Neighbourhoods: The New Generation as Urban Regeneration Strategy, „International Journal of Urban and Regional Research”, nr 37(2), s. 523–536 https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2012.01172.x
  • Brzozowska-Brywczyńska M. (2013), Partycypacja publiczna dzieci, „Analizy i opinie”, numer specjalny 4, marzec, Instytut Spraw Publicznych, s. 1–28.
  • Brzozowska-Brywczyńska M. (2014), Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie dziecięcej partycypacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 49, s. 11–27.
  • Ciarkowski B. (2016), Łódź, która nie powstała, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.
  • Corsaro W.A. (2015), The Sociology of Childhood. Fourth Edition, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore.
  • Gabriel N. (2017), The Sociology of Early Childhood. Critical Perspectives, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore https://doi.org/10.4135/9781473982918
  • Główny Urząd Statystyczny (GUS) 2019, Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2019, Warszawa.
  • Gryglewski P., Wróbel R., Ucińska A. (2009), Łódzkie budynki 1945–1970, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.
  • James A., James A. (2012), Key concepts in Childhood Studies. Second Edition, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore https://doi.org/10.4135/9781526435613
  • Jenks Ch. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 111–133.
  • Karta Lipska na rzecz zrównoważonego rozwoju miast europejskich (2007) http://www.sarp.org.pl/pliki/karta_lipska_pl.pdf (dostęp: 12.05.2022).
  • Ljubljana Agreement. Urban Agenda for the EU – the Next Generation (Porozumienie z Ljubljany) (2022) https://eurocities.eu/wp-content/uploads/2022/01/Ljubljana-Agreement.pdf (dostęp: 12.05.2022).
  • Mergel L., Pobłocki K., Wudarski M. (2013), Anty-bezradnik przestrzenny – prawo do miasta w działaniu, Biblioteka Res Publiki Nowej, Warszawa.
  • Nowa Agenda Miejska. Deklaracja z Quito w sprawie zrównoważonych miast i osiedli ludzkich dla wszystkich (2016), United Nations https://urbact.eu/sites/default/files/nua_polish_lr-final.pdf (dostęp: 30.06.2020).
  • Nowa Karta Lipska. Transformacyjna siła miast na rzecz wspólnego dobra (2020) http://www.miasta.pl/uploads/statute/content_file/233/Karta_Lipska_-_t_umaczenie_PL.pdf (dostęp: 15.05.2021).
  • Palska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu, [w:] H. Domański, K. Lutyńska, A.W. Rostocki (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 161–176.
  • Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2016) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/Uchwala_ws._przyjecia_Gminnego_Programu_Rewitalizacji_28.09.2016_pdf (dostęp: 18.07.2020).
  • Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2018) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/1980.pdf (dostęp: 18.07.2020).
  • Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2020) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/08_1122.pdf (dostęp: 20.04.2022).
  • Rogatka K. (2019), Rewitalizacja i gentryfikacja w wymiarze społecznym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Szczepaniak K. (2012), Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 83–112.
  • Tomanek K., Bryda G. (2015), Odkrywanie postaw dydaktyków zawartych w komentarzach studenckich, „Przegląd Socjologiczny”, t. LXIV/4, s. 51–82.
  • Zdanowicz-Kucharczyk K. (2015), Nowy paradygmat w socjologii dzieciństwa według A. James i A. Prout, [w:] D. Waloszek (red.), Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Nowy_paradygmat_w_socjologii_dzieci%C5%84stwa_wed%C5%82ug_A._James_i_A._Prout (dostęp: 15.05.2022).
  • http://centrumwiedzy.org/ (dostęp: 8.07.2020).
  • http://www.uml.lodz.pl/rewitalizacja/konsultacje_spoleczne_dotyczace_projektu_uchwaly_w_sprawie_wyznaczenia_obszaru_zdegradowanego_i_obszaru_rewitalizacji/ (dostęp: 5.07.2020).
  • https://childfriendlycities.org/what-is-a-child-friendly-city (dostęp: 16.08.2020).
  • https://www.childinthecity.org/2020/06/12/slovak-city-challenges-children-to-model-the-city-inminecraft/(dostęp: 10.07.2020).
  • https://www.unicef.pl/Miasto-przyjazne-dzieciom/Miasto-przyjazne-dzieciom (dostęp: 16.08.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2152816

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-600X_82_07
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.