Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1 | 333 |

Article title

Główne linie podziału między Komisją Europejską a Polską w zakresie polityki energetycznej

Content

Title variants

Główne linie podziału między Komisją Europejską a Polską w zakresie polityki energetycznej

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Ze względu na dominującą rolę węgla w strukturze wytwarzania energii oraz dużą zależność od importu gazu z Federacji Rosyjskiej, a także na upolitycznienie relacji gospodarczych z tym krajem, Polska jest narażona w sposób szczególny na niekorzystny wpływ niektórych działań i inicjatyw z zakresu polityki energetycznej, proponowanych przez Komisję Europejską. W artykule wykazano, że dotyczą one głównie rynku gazu i ochrony klimatu i obejmują w pierwszej kolejności dążenie do wzrostu dostaw rosyjskiego gazu do Unii Europejskiej oraz do ograniczenia emisji CO2 przez producentów energii. Przedstawiono wzajemne sprzężenia zachodzące między tymi działaniami i inicjatywami a gospodarczymi i politycznymi interesami Polski. Sformułowane wnioski obejmują możliwe negatywne skutki tych sprzężeń oraz propozycje ukierunkowania polityki energetycznej naszego kraju, które pozwolą na ograniczenie lub uniknięcie tych skutków.
EN
Due to the dominant role of coal in the structure of energy production and the high dependence on gas imports from the Russian Federation and together with politicization of economic relations with this country, Poland is particularly exposed to the unfavorable influence of some European Commission’s policies and initiatives in regards to energy policy. The paper has shown that they mainly concern the gas market and climate protection and include, first of all, the drive to increase the supply of Russian gas to the European Union and to reduce CO2 emissions by energy producers. The reciprocal links between these policies and initiatives and the economic and political interests of Poland have been presented. The conclusions drawn from this paper may include the possible negative effects of these links and proposals how to direct our country’s energy policy in order to limit or avoid these effects.

Year

Volume

1

Issue

333

Physical description

Dates

published
2018-02-27

Contributors

  • University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Institute of International Economics, Department of Business and International Trade

References

  • 5 mitów polskiej elektroenergetyki (2014), PwC, ING, Warszawa–Katowice.
  • A Framework strategy for resilient Energy Union with a forward‑looking climate change policy (2015), COM (2015) 80 final, Brussels.
  • Basboga M. (2016), Gazprom to propose EU antitrust settlement, www.naturalgasworld.com [dostęp: 27.10.2016].
  • EU Energy in figures: Statistical pocketbook (2015), Office of the European Union, Luxembourg.
  • Healy S., Gores S. (2016), Trends and projections in the EU ETS in 2016. The EU Emissions Trading Systems in numbers. EEA Report, European Environment Agency, Luxembourg.
  • Levy‑Abegnoli J. (2015), EU parliament approves market stability reserve for emissions trading, www.theparliamentmagazine.eu [dostęp: 13.07.2015].
  • Lohmann H. (2017), OPAL‑OLG Düsseldorf setzt Vollzug des OPAL‑Vergleichsvertrages aus, www.energate‑messenger.de [dostęp: 2.01.2017].
  • Maciążek P. (2017a), Rok 2016 przypieczętował niemiecko‑rosyjski sojusz gazowy, www.energetyka24.com [dostęp: 2.01.2017].
  • Maciążek P. (2017b), Wojna o OPAL: Rosjanie gromadzą wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE, które zignorowała Polska, www.energetyka24.com [dostęp: 1.02.2017].
  • Mielczarski W. (2017), Zima w Niemczech. Kto dostarczy energię kiedy staną wiatraki?, www.cire.pl [dostęp: 11.02.2017].
  • Motowidlak T. (2010), Efekty wdrażania polityki energetycznej Unii Europejskiej w zakresie rynku energii elektrycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Motowidlak U. (2016), Znaczenie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym dla rozwoju gospodarki niskoemisyjnej Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Regulation on guidelines for trans‑European energy infrastructure (2013), nr. 347/2013, Brussels.
  • Rosicki R., Rosicki G. (2012), Znaczenie gazociągu Nord Stream dla Polski, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, nr 6, s. 139–156.
  • Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej wobec propozycji KE dot. tzw. pakietu zimowego (2017), KIG, Warszawa.
  • Stanowisko Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej dot. pakietu na rzecz czystej energii dla wszystkich Europejczyków (2016), PKEE, Warszawa.
  • Suhr M., Klein G. (2015), Best available techniques (BAT). Reference document for the production of pulp, paper and board, European Commission, Luxembourg.
  • Yafimava K. (2017), The Opal exemption decision: Past, present and future, The Oxford Institute for Energy Studies, University of Oxford, Oxford.
  • Zaleski P. (2017a), Polska odpowiedź na OPAL: konieczna skarga do Trybunału Sprawiedliwości UE, www.energetyka24.com [dostęp: 7.01.2017].
  • Zaleski P. (2017b), Polska została „ukarana” za efektywność realizacji polityki klimatycznej, www.energetyka24.com [dostęp: 3.01.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-6018_333_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.