Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 31 | 41-59

Article title

Dialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeń

Content

Title variants

Dialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeń

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Dominujący w nowoczesności podział praktyk edukacyjnych na dwa niezależne elementy: czynnik poznawczy i emocjonalny, doprowadził do nieadekwatnego pojmowania podmiotu i celu działań edukacyjnych. Stosowanie aparatu pojęciowego związanego z wymianą usług oraz kształtowaniem kompetencji kluczowych, spowodowało zredukowanie działań edukacyjnych do czynników ekonomicznych. Celem artykułu jest ukazanie znaczenia pojęcia oporu jako ogniwa łączącego element kognitywny i emocjonalny w nauczaniu. W tekście przyjęte jest założenie, iż osiągnięcie autonomii moralnej przez wychowanków uznaje się za cel działań edukacyjnych. Pierwsza część tekstu stanowi analizę pojęć samowiedzy, podmiotowości i oporu obecnych  w Fenomenologii ducha Georga Wilhelma Friedricha Hegla. W drugiej części rozważań pojęcia te odniesione zostają do problematyki współczesnej edukacji moralnej. Przedstawiona zostaje językowa koncepcja edukacji autorstwa Paula Standisha, podkreślająca rolę czynnika emocjonalnego w kształtowaniu autonomii moralnej wychowanków. Pojęcie oporu edukacyjnego okazuje się być koniecznym ogniwem łączącym dwie istotne perspektywy: samoświadomość wychowanka i dyskursowy świat, składający się ze społecznie uwarunkowanych aktów mowy.
EN
Splitting up of educational practice into a value-free cognitive component and a cognition-free emotive component which dominated in modern account of education, has led to the serious misunderstanding of the subject and purpose of educational activities. Using the conceptual apparatus related to the exchange of services and developing the key competences has resulted in reduction of educational activities to economic factors. The purpose of this paper is to demonstrate the importance of the concept of resistance as a link connecting the cognitive and the emotional elements in teaching. The assumption is that developing moral autonomy by the students is the ultimate goal of educational activities. The first part of the paper analyses the concepts of self-knowledge, subjectivity and resistance in terms of G. W. F. Hegel’s "Phenomenology of the Spirit". The second section refers these concepts to the contemporary moral education. The linguistic concept of education developed by Paul Standish is presented; the focus is on the author’s view on the role of emotional factors in shaping the moral autonomy of the students. The concept of educational resistance turns out to be a necessary link connecting two important perspectives: the self-consciousness of a student and a discursive world, consisting of socially conditioned acts of speech.

Contributors

  • Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa

References

  • Duff Antony, Punishment, Communication and Community, Oxford University Press, New York 2001.
  • Foucault Michael, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. Tadeusz Komendant, Aletheia, Warszawa 2011.
  • Hegel Georg Wilhelm Friedrich, Fenomenologia ducha, przeł. Adam Landman, PWN, Warszawa 1963.
  • Honneth Axel, Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, przeł. Jakub Duraj, Nomos, Kraków 2012.
  • Standish Paul, The Disenchantment of Education and the Re-enchantment of the World, „Journal of Philosophy of Education” 2016, t. 50, nr 1, s. 98–116.
  • Standish Paul, Teaching Exposed: Education in Denial, The Boyd Bode Lecture, Institute of Education, London 2014.
  • Steiner George, Nauki mistrzów, przeł. Jerzy Łoziński, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-6107_31_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.