Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 2 | 35 | 103-131

Article title

„Auto Motor i Sport”: analiza miesięcznika motoryzacyjnego w latach 2018–2020

Content

Title variants

EN
„Auto Motor i Sport”: analysis of the automotive magazine in 2018–2020

Languages of publication

Abstracts

EN
This article opens the planned series of publications on the contemporary automotive press market in Poland. In this initiating study, the focus was on the analysis of the popular general-automotive monthly, “Auto Motor i Sport”. The main purpose of the work was to characterize and attempt to classify the periodical. The following research questions were posed: whether and how the analyzed periodical performs the functions assigned to this type of press? how is its mock-up designed? what content is published on its pages and thus what distinguishes the content of this title from others? How were car tests presented in the selected periodical? what kind and what brands of vehicles were tested? which of the proposed groups can the analyzed periodical be classified into? In order to answer these questions, the research used primarily the method of analyzing the content of the press, but also the method of analyzing and criticizing the literature, as well as the historical and statistical methods. The analysis was based on 36 issues published in 2018–2020 (12 issues per year).
PL
Niniejszy artykuł otwiera planowany cykl publikacji na temat współczesnego rynku prasy motoryzacyjnej w Polsce. W tym inicjującym opracowaniu, skupiono się na analizie popularnego miesięcznika o ogólnomotoryzacyjnym charakterze, „Auto Motor i Sport”. Zasadniczym celem pracy było scharakteryzowanie oraz próba klasyfikacji wymienionego periodyku. Postawiono następujące pytania badawcze: czy i w jaki sposób analizowany periodyk realizuje funkcje przypisane tego rodzaju prasie? jak zaprojektowana jest jego makieta? jakie treści publikowane są na jego łamach i tym samym, co wyróżnia zawartość tego tytułu na tle innych? W jaki sposób przedstawiano testy samochodów na łamach wybranego periodyku? jakiego rodzaju i jakie marki pojazdów testowano? do jakiej z proponowanych grup zaklasyfikować można analizowany periodyk? Aby odpowiedzieć na tak postawione pytania, w badaniach skorzystano przede wszystkim z metody analizy zawartości prasy, ale także z metody analizy i krytyki piśmiennictwa, metody historycznej oraz statystycznej. Podstawą analizy było 36 numerów wydanych w latach 2018–2020 (po 12 numerów na rok).

Year

Volume

2

Issue

35

Pages

103-131

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Katedra Informatologii i Bibliologii, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

References

  • „Auto Motor i Sport” (2018), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
  • „Auto Motor i Sport” (2019), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
  • „Auto Motor i Sport” (2020), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
  • Bańdo, Adam (2015). Polskie czasopisma motoryzacyjne do 1989 roku. Gospodarka-Rynek-Edukacja [online], 16, s. 5–14. Pobrany 13.08.2022, z: http://ojs.edukacja.wroc.pl/index.php/GRE/article/view/113/118
  • Bańdo, Adam (2019). The rise and evolution of Polish automotive magazines until 1989. Rocznik historii prasy polskiej [online], 4(12), s. 6–18. Pobrany 13.08.2022, z: https://journals.pan.pl/Content/113713/PDF/RHPP%204-2019%201-A.Bando.pdf?handler=pdf
  • Czasopismo motoryzacyjne. W: Wikipedia. Wolna encyklopedia [online]. Pobrany 10.08.2022, z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasopismo_motoryzacyjne
  • Dąbrowska-Cendrowska, Olga (2009). Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  • Filas, Ryszard (1999). Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989–1999). Zeszyty Prasoznawcze [online], 1–2(42), s. 31–55. Pobrany 13.02.2021, z: http://www.obp.pl/past/files/RF-10-lat-przemian.pdf
  • Filas, Ryszard (2020). Co się stało z prasą drukowaną w Polsce? Bilans ostatniej dekady (2010–2019). Naukowy Przegląd Dziennikarski [online], 2(42), s. 49–82. Pobrany 13.02.2021, z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/272133/filas_co_sie_stalo_z_prasa_drukowana_w_polsce_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • History. W: Motor Presse Stuttgart [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://www.motorpresse.de/en/history/
  • Jaśkiewicz, Konrad (2013). Monografia czasopisma Auto Świat 1995–2001. [Niepublikowana praca magisterska]. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191717
  • [jk] (2018). Maciej Mizuro kupił Motor-Presse Polska, firma będzie dalej współpracować z Motor Presse Stuttgart. W: Wirtualne Media [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-mizuro-kupil-motor-presse-polska-firma-bedzie-dalej-wspolpracowac-z-motor-presse-stuttgart.
  • Kimaczyński, Michał (2022). Analiza wybranych miesięczników motoryzacyjnych w latach 2018–2020 na przykładzie „Auto Moto” i „Auto Motor i Sport” [Niepublikowana praca magisterska].
  • Komunikat polskich badań czytelnictwa o wysokości nakładów i dystrybucji tytułów kontrolowanych w 2016 roku (2016). W: Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy [online]. Pobrany 10.12.2021, z: https://www.zkdp.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=8&Itemid=4&lang=pl
  • Pisarek, Walery (1983). Analiza zawartości prasy. Biblioteka Wiedzy o Prasie [online], (16). Pobrany 4.03.2022, z: https://pm.media.uj.edu.pl/documents/19112558/108702669/Pisarek%20-%20Analiza%20zawarto%C5%9Bci%20prasy.compressed.pdf
  • Roman Popkiewicz jurorem konkursu Car of the Year. W: Auto Motor i Sport [online]. Pobrany 16.06.2021, z: https://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Roman-Popkiewicz-jurorem-konkursu-Car-of-the-Year,36660,1
  • Sołtysik, Łukasz (2010). „TopGear” – analiza zawartości magazynu i jego miejsce na rynku prasy motoryzacyjnej. [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/167756
  • Szczypiński, Michał & Kuleta, Katarzyna (2020). Marka premium. W: Encyklopedia Zarządzania [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Marka_premium
  • Ślaski, Robert (2018a). „Motor” jako najstarsze współczesne polskie czasopismo motoryzacyjne: monografia za lata 1952–1991. [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://apd.uni.lodz.pl/diplomas/131691/
  • Ślaski, Robert (2018b). Tygodnik „Motor” jako najstarsze współczesne polskie czasopismo motoryzacyjne Analiza za lata 1952–1991. Acta Universitatis Lodziensis: Folia Librorum, 2(27), s. 87–107.
  • Test. W: Słownik języka polskiego PWN [online]. Pobrany 13.09.2022, z: https://sjp.pwn.pl/sjp/test;2578096
  • Towarek, Arkadiusz (2010). Rynek polskiej prasy motoryzacyjnej [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/164686
  • Tuszyński, Bogdan (1981). Prasa i sport. Wydawnictwo z okazji 100-lecia prasy sportowej 1881–1981. Warszawa: Sport i Turystyka.
  • Wojtak, Maria (2006). Gatunki mowy charakterystyczne dla prasy motoryzacyjnej. Prace Językoznawcze [online], 8, s. 61–78. Pobrany 8.09.2022, z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8-s61-77/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8-s61-77.pdf
  • Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Snopek, Jerzy & Furman, Wojciech (2006). Prasowe gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
20666456

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0860-7435_35_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.