Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 2 | 35 | 133-152

Article title

Die Kunst als Refugium der Selbstrettung und Selbstfindung. Das Lesen und Verstehen von Charlottes Salomon autobiographischen Werk Leben? oder Theater?

Content

Title variants

EN
Art as a refugium of self-rescue and self-finding. Reading and understanding of Charlotte Salomon´s autobiographical work Life? or Theatre?
PL
Sztuka jako refugium ocalenia i odnalezienia samego siebie. Czytanie i rozumienie autobiograficznego dzieła Charlotte Salomon Życie? czy teatr?

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of this article is to show, in which way art can be used as an instrument, of self-conquest, self-finding and self-rescue as not to be forgotten by creating the appropriate distance, saving us from brutality and severity of reality and given times in which we live. The example of the Jewish artist Charlotte Salomon of approximately 1325 painted sheets, from which 769 represent her biographic-historical masterpiece Life? or Theatre? A song play. It illustrates like a play in the form of a storyboard in word and picture her quite short life, her childhood and adolescence in the times of Weimar Republic, her antisemitic experiences at the Academy of Art, the machinery of the Nazi regime. She created her series of paintings over the duration of approximately eighteen months between 1940 and 1942. Salomon intertwined factual details from the memory of her childhood and adolescence and exile life. It is a reenactment, a conflation that raises compelling questions about the formation and operation of memory, showing both sides: the traumatic memory of the tragic family history and the present historical events of the Second World War, which she experienced and witnessed by herself. Charlotte Salomon created a multimedia work by combining colour, literature and music in an expressionistic way, using techniques from painters like van Gogh, Chagall, Munch and Nolde, to visualize in form of comics and musical settings, consisting of the chosen palette of music pieces from classical music to modern pop songs. Her complex drama is divided into three parts in a prologue; a main part and an epilogue like a theatre play. Her work is nothing else as a synthetic depiction of life and unfulfilled love, suffering and death, created to survive. This intention of Charlotte Salomon confirms especially her own words, of the last gouache from the postscript on her back: Life? or Theatre?
PL
Celem poniższego artykułu jest zaprezentowanie sposobu w jaki sztuka może posłużyć jako skuteczny środek do przezwyciężenia, odnalezienia i ocalenia samego siebie, by nie ulec zapomnieniu. Sztuka potrafi tworzyć swoisty dystans, chroniący nas przed brutalnością i surowością rzeczywistości wczasach w których nam dano żyć. Arcydzieło autobiograficzno-historyczne Życie? czy teatr? Śpiewogra pochodzącej z asymilowanej rodziny żydowskiej Charlotte Salomon, składa się z 1325 zamalowanych kartek, z których 769 są treści biograficznej. Dzieło, którego struktura przypomina sztukę teatralną w formie scenorysu w słowie i obrazie, opisuje krótkie życie autorki: jej dzieciństwo, młodość w Republice Weimarskiej, jej doświadczenia antysemityzmu w Akademii Sztuk Pięknych i machinę reżimu nazistowskiego. W latach 1940 do 1942, na przestrzeni 18 miesięcy, Charlotte Salomon stworzyła serię obrazów, które odzwierciedlają faktyczne szczegóły z jej historii rodzinnej, dzieciństwa, młodości i życia na wygnaniu z aktualnymi wydarzeniami historycznymi, których jest świadkiem. W ten sposób autorka pokazuje obie strony: tragiczną historię rodzinną i historię aktualnych wydarzeń historycznych II wojny światowej, których jest świadkiem. Salomon łączy w swojej pracy w ekspresjonistyczny i modernistyczny sposób barwę, literaturę i muzykę, tworząc dzieło multimedialne. Używa takich technik malarskich jak van Gogh, Chagall, Munch czy Nolde, które służą wizualizacji. Obrazy o charakterze komiksu opatrzone są niejednokrotnie fragmentami muzycznymi od muzyki klasycznej do nowoczesnej. Jej dramat składa się z trzech części: z prologu, części głównej i epilogu. Jej kompleksowe i wielowarstwowe dzieło jest niczym syntetyczny, szczegółowy opis życia, niespełnionej miłości, cierpienia i śmierci. Stworzone by przetrwać. Tą intencję potwierdza także postscriptum utrwalone na ostatnim gwaszu na jej plecach: „Życie? czy teatr?”

Year

Volume

2

Issue

35

Pages

133-152

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Miejska Biblioteka Publiczna w Jaworznie

References

  • Dauven-van Kippenberg, Carla (2015). „Etwas verrückt Besonders”. Charlotte Salomons orphischer Versuch. In: Colin N., Dauven-van Kippenberg C., Nijhuis T. (Hrsg.) Amsterdam German Studies. Forschungen – Berichte – Texte Wiederholen/Wiederholung. (S. 71–108). Heidelberg: Synchron Wissenschaftsverlag der Autoren Synchron Publishers. Heruntergeladen von: https://www.synchron-publishers.com/pdf/wiederInh.pdf (abgerufen: 22.11.2022).
  • Defoy-Fischer, Christine (Hrsg.) (1986). Charlotte Salomon. Leben oder Theater? Das Lebensbild einer jüdischen Malerin aus Berlin 1917–1943. Bilder und Spuren, Notizen, Gespräche, Dokumente. Zur „Charlotte-Salomon“-Ausstellung der Akademie der Künste Berlin und der Hochschule der Künste Berlin. Berlin: Arsenal.
  • Foenkinos, David (2015). Charlotte. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
  • Fohr, Simone (2009). Charlotte Salomons Leben? oder Theater? als musiktheatraler Bildertext gelesen. In: Mungen A., Hartung U. (Hrsg.) Mitten im Leben. Musiktheater von der Oper zur Everyday Performance. Thurnauer Schriften zum Musiktheater, Bd. 23. (S. 337–354). Würzburg: Königshausen und Neumann Verlag.
  • Greiner, Margret (2017). Charlotte Salomon: „Es ist mein ganzes Leben“. Romanbiografie. München: Albert Knaus Verlag.
  • Grzywacz, Marta (2017). Maluj, Charlotte, maluj. Wysokie Obcasy, 14, Gazeta Wyborcza 83, s. 10–13.
  • Kimmelman, Michael (2009). Alles für die Kunst. Berlin: Berlin Verlag.
  • Pollock, Griselda (2006). Theater of Memory. In: Steinberg M. P., Bohm-Duchen M. (Hrsg.) Reading Charlotte Salomon (p. 34–72). New York: Cornell University Press.
  • Rilke, Rainer M. (2013). Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke. In: Rilke R. M., Gesammelte Werke (S. 139–169). Kölm: Anconda Verlag GmbH.
  • Rottenberg, Anda (2007). Śmierć i dziewczyna. Wysokie Obcasy, 14, Gazeta Wyborcza 83, s. 36–41.
  • Salomon, Charlotte (1981). Leben oder Theater? Ein autobiographisches Singspiel in 769 Bildern. Mit einem Vorwort von Judith C.E. Belinfante, einer Einleitung von Judith Herzberg und einer editorischen Notiz von Gary Schwartz. Köln und Maarssen: Kiepenheuer und Witsch Verlag.
  • Schmetterling, Astrid (2017). Charlotte Salomon. Bilder eines Lebens. Berlin: Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag.
  • Schoene, Monika (2020). Erinnerung an Charlotte Salomon. In: Schoene M., Leise Revolten von Frauen. Träume und Inspirationen vor dem blauen Grund. Sechs biographische Essays. Mit Beiträgen von Margarete Eisener und Dieter Schoene (S. 119–132). Berlin: Vta Verlag Berlin.
  • Schultz, Deborah & Timms, Edward, (2009). Charlotte Salomon: images, dialogues and silences. In: Schultz D., Timms E. (Hrsg.) Pictorial narrative in the Nazi period Felix Nussbaum, Charlotte Salomon and Arnold Daghani (p. 51–63). London: Routledge.
  • Steinberg, Michael P. (2006). Reading Charlotte Salomon. History, Memory, Modernism. In: Steinberg M. P., Bohm-Duchen M. (Hrsg.) Reading Charlotte Salomon (p. 1–20). New York: Cornell University Press.
  • Timms, Edward & Schultz, Deborah (2009). Charlotte Salomon‘s Life? or Theater?: a multimedia response to the crisis of German culture. In: Schultz D., Timms E. (Hrsg.) Pictorial narrative in the Nazi period Felix Nussbaum, Charlotte Salomon and Arnold Daghani (p. 33–50). London: Routledge.
  • Unseld, Melanie (2004). Die eigene Biographie als Singespiel – Zur Musik in Charlotte Salomons Leben? oder Theater? In: Heymann-Wentzel C., Laas J. (Hrsg.) Musik und Biographie. Festschrift für Rainer Cadenbach (S. 443–461). Würzburg: Königshausen und Neumann Verlag.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
20666127

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0860-7435_35_07
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.