Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 29 | 1 | 47-55

Article title

Miasto w cieniu muzeum. Problemy rozwoju turystyki w Oświęcimiu

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule opisano problemy rozwoju turystyki w Oświęcimiu, miasta, którego wizerunek zdominowany jest przez miejsce ludobójstwa KL Auschwitz-Birkenau. W opracowaniu skoncentrowano się na prezentacji wyników badań nad wizerunkiem miasta. Dodatkowym celem jest przedstawienie działań prowadzących do zmiany niekorzystnego wizerunku Oświęcimia – „miasta w cieniu muzeum”. Są one zawarte w Strategii rozwoju turystyki w Oświęcimiu na lata 2018–2030 (2018), opracowanej z udziałem autorów niniejszego artykułu. W tekście dokonano również analizy walorów turystycznych oraz zagospodarowania turystycznego pod kątem wykorzystania ich w tworzeniu uzupełniającej oferty dla odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Journal

Year

Volume

29

Issue

1

Pages

47-55

Physical description

Dates

published
2019-06-30

Contributors

  • Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie, Wydział Turystyki i Rekreacji, Katedra Przestrzennych i Przyrodniczych Podstaw Turystyki
  • 2BA – Doradztwo Strategiczne, Nysa

References

  • Banaszkiewicz, M. (2018). Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Bartyzel, B., Sawicki, P. (red.) (2016). Nowa wystawa główna: pamięć, świadomość, odpowiedzialność. New main exhibition: remembrance, awareness, resposnibility. Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.
  • Berbeka, J. (2012). Turystyka martyrologiczna jako forma ruchu turystycznego. W: J. Barbeka (red.), Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (s. 5–177). Kraków: Wydawnictwo Proksenia.
  • Centrum Żydowskie w Oświęcimiu/Auschwitz Jewish Center. Pobrane z: www.ajcf.org (06.02.2019).
  • Davidson, R. (1996). Turystyka. Warszawa: PAPT.
  • Folga, R. (2011). Kreowanie wizerunku miast pomników szczególnie naznaczonych przez historię. W: A. Grzegorczyk, A. Kochaniec (red.), Kreowanie wizerunku miast (s. 181–205). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
  • Jenkins, O. (2003). Photography and travel brochures: The circle of representation. Tourism Geographies, 5 (3), 305–328.
  • Komsta, A. (2013). Problem dark tourism i jego możliwości w Polsce. Turystyka Kulturowa, 53, 60–62.
  • Kruczek, Z. (2011). Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań. Kraków: Proksenia.
  • Kruczek, Z., 2017. Frekwencja w atrakcjach turystycznych w latach 2011–2015. Dynamika, trendy, studia przypadków. Kraków: Proksenia.
  • Kruczek, Z., Walas, B. (2010). Promocja i informacja w turystyce. Kraków: Wydawnictwo Proksenia.
  • Leask, A., Fyall A. (2006). Researching the management of visitor attractions: International comparative studies. Tourism Recreation Research, 31 (2), 23–32.
  • Memorial Auschwitz-Birkenau. Miejsce Pamięci. (2017). Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz Birkenau.
  • Nawrocka, E. (2013). Wizerunek obszaru recepcji turystycznej. Podstawy konceptualizacji i czynniki jego kreowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • Niemelä, T. (2010). Motivation factors in dark tourism. Case: house of terror. Lahti University of Applied Science, Degree Programme in Tourism and Hospitality Management, Bechelor’s thesis.
  • Niezgoda, A. (2017). Rola doświadczeń i relacji z podróży w kształtowaniu wizerunku miejsca. Marketing i Zarządzanie, 1 (47), 221–228.
  • Piper, F. (2010). Auschwitz. Nazistowski obóz śmierci. Oświęcim: Wydawnictwo Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka.
  • Seaton, A.V. (1966). Guided by the dark: From thanatopsis to thanatourism. International Journal of Heritage Studies, 2 (4), 234–244.
  • Seweryn, R. (2012). Muzeum Auschwitz-Birkenau jako komponent wartości pobytu turystycznego w Krakowie w latach 2008–2012. W: J. Berbeka (red.), Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (s. 85–106). Kraków: Proksenia,.
  • Stone, P.R. (2006). A dark tourism spectrum: Towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions and exhibitions. Tourism: An Interdisciplinary International Journal, 54 (2), 145–146.
  • Strategia rozwoju turystyki w Oświęcimiu na lata 2018–2030 (2018). Oprac. A. Nowak, L. Nowak, Z. Kruczek, A. Kotliński. Oświęcim: Urząd Miasta.
  • Szromnik, A. (2007). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Tanaś, S. (2013). Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Tauron Life Festival Oświęcim. Pobrane z: www.lifefestival.pl (07.02.2019).
  • UNESCO. Pobrane z: https://whc.unesco.org/en/list/31 (07.02.2019).
  • Ziernicka-Wojtaszek, A., Bednarczyk, E. (2013). Delimitacja stref aktywności turystycznej w Oświęcimiu. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 3 (II), 119–131.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0867-5856_29_1_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.