Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 32 | 1 | 39-58

Article title

The identification of internal and external attractiveness factors for water parks as tourist destination products

Content

Title variants

PL
Identyfikacja wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań atrakcyjności parków wodnych jako produktów turystycznych destynacji

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest określenie kluczowych problemów zarządzania parkami wodnymi jako produktami turystycznych destynacji, z uwzględnieniem wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań atrakcyjności tych obiektów, na przykładzie województwa śląskiego. Aby ten cel osiągnąć, zastosowano metody analizy rynkowej parków wodnych w Polsce oraz analizy i syntezy z kwerendy opracowań zwartych (zwłaszcza w odniesieniu do aspektów teoretycznych), analizy raportów i innych opracowań dotyczących parków tematycznych – sensu stricto parków wodnych na świecie i w Polsce, a szczególnie na terenie województwa śląskiego. Opisane wyniki badań wskazują na szerokie spektrum różnych czynników atrakcyjności aquaparków jako produktów turystycznych miast i regionów. Autorzy opracowania, po analizie rynkowej i analizie opinii klientów zamieszczonych na portalach internetowych poświęconych parkom wodnym (głównie ParkiWodne.pl oraz Google.com), dokonują podziału czynników na wewnętrzne (zależne od administracji obiektu) i zewnętrzne (na które administracja nie ma wpływu), istotne dla atrakcyjności tych obiektów. Badania i wnioskowanie koncentrują się na identyfi czynników atrakcyjności parków wodnych jako miejsc aktywnego spędzania czasu wolnego przez mieszkańców i przyjezdnych, a także jako obiektów wyjątkowo kapitałochłonnych w okresie budowy oraz w utrzymaniu. Analizowane warunki ich funkcjonowania oraz rozwoju mogą posłużyć zarządzającym, zarówno aquaparkami, jak i produktem turystycznym regionu, na terenie którego są zlokalizowane, do przygotowania i realizacji badań marketingowych biorących pod uwagę specyfikę działalności tychże miejsc.
FR
L'objectif de l'article était d'identifier et d'analyser des conditions sélectionnées pour l'attractivité des parcs aquatiques en tant que produits de destinations touristiques. Pour atteindre l'objectif du travail, les méthodes d'analyse de marché des plus grands parcs aquatiques de Pologne ont été utilisées, ainsi que l'analyse et la synthèse à partir de la requête d'études compactes, de rapports et d'autres documents concernant les parcs à thème et les parcs aquatiques strictement sensu dans le monde et en Pologne, avec un accent particulier sur la voïvodie de Silésie. La recherche décrite dans l'article indique un large éventail de divers facteurs d'attractivité des parcs aquatiques en tant que produits des villes et des régions. L'auteur, après avoir analysé les opinions des clients exprimées sur les sites Web consacrés aux parcs aquatiques, au tourisme, ainsi que les opinions dans les médias sociaux, divise ces facteurs en internes et externes. La recherche et l'inférence se concentrent sur l'analyse de certains facteurs d'attractivité des parcs aquatiques en tant qu'objets de loisirs actifs, ainsi que d'objets particulièrement capitalistiques lors de la construction et de l'entretien. Les conditions analysées d'exploitation et de développement des parcs aquatiques peuvent servir aux gestionnaires de ces entités pour améliorer l'attractivité de leur offre. L'article est une revue et présente en même temps une certaine conception du développement des services des parcs aquatiques en tant qu'entités importantes dans le développement de produits de destination touristique.
EN
The aim of the article is to indicate the key issues in water park management, taking into account internal and external conditions of their attractiveness as tourist destination products using the example of Śląskie (Silesian) Voivodeship. In order to achieve this, market analysis of water parks in Poland was undertaken, as well as analyses and syntheses from a questionnaire (especially with regard to theoretical aspects), reports and other studies on themed parks in the strict sense of water parks both worldwide and in Poland, with particular emphasis on Śląskie Voivodeship. The research described in the article indicates a wide spectrum of factors for water park attractiveness as tourist products of settlements and regions. The authors, after market analysis and customer opinions expressed on internet portals devoted to water parks (including ParkiWodne.pl and posted on Google.com), divide these factors into internal (depending on the administration of the facility) and external (on which the administration of the facility has no influence) which are essential for the attractiveness of water parks. Research and inference focus on identifying the attractiveness factors for water parks not only as places for active leisure for both residents and visitors, but as places that are particularly capital-intensive during construction and maintenance. The analyzed conditions for the functioning and development of water parks can be used by their managers and as a regional tourist product to prepare and carry out marketing research taking into account the specificity of their operation.

Journal

Year

Volume

32

Issue

1

Pages

39-58

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Jerzy Kukuczka University of Physical Education in Katowice, Department of Sport and Tourism Management
  • Kaunas College / University of Applied Sciences in Kaunas, Faculty of Business, Tourism and Leisure Management Department

References

  • Agha, N. (2011). The economic impact of stadiums and teams. Journal of Sports Economics, 14 (3), 227–252. https://doi.org/10.1177/1527002511422939
  • Barczak, M., Grzeszczak, S. (2016). Konkurencja i kooperacja interesariuszy klastra na rzecz rozwoju turystyki. Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace, 16, 33–46.
  • Berbeka, J. (2018). Konsumpcja oparta na doznaniach i wiedzy – analiza zachowań konsumentów na rynku aktywnej turystyki sportowej. Handel Wewnętrzny, 3 (374), 48–58.
  • Borowiecka, M. (2017). Oferta rekreacyjna wybranych parków wodnych w Polsce. Warsztaty z Geografii Turyzmu, 8 (1), 23–34. https://doi.org/10.18778/2544-7440.01.03
  • Chudy, W. (2013). Infrastruktura sportowo-rekreacyjna warunkiem rozwoju aktywności rekreacyjnej społeczeństwa na przykładzie województwa małopolskiego i śląskiego. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 3 (1), 195–204.
  • Cieślikowski, K. (2019). Rola bezpieczeństwa w zarządzaniu produktem turystycznym. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (2), 25–38.
  • Cieślikowski, K., Żemła, M. (2002). Pozycjonowanie obszaru recepcji turystycznej z wykorzystaniem map percepcji. Marketing i Rynek, 2, 20–26.
  • De Groote, P. (2010). Globalisation of commercial theme parks case: The Walt Disney Company. Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 4 (5–6), 15–22. https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2010/5-6/2
  • Google Maps (2021). Retrieved from: https://www.parkiwodne.pl/mapka (19.09.2021).
  • Grupa BST (2018). Ocena realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (jst) w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty odnoszących się do spraw kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Raport końcowy. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki.
  • GUS (2021). Retrieved from: https://stat.gov.pl/ (20.08.2021). EWA. European Waterpark Association (2021a). Retrieved from: https://www.european-waterparks.com (21.09.2021).
  • EWA. European Waterpark Association (2021b). Retrieved from: https://www.ewa.info (20.09.2021).
  • IAAPA. The Global Association for the Attraction Industry (2021). Retrieved from: https://www.iaapa.org (20.09.2021).
  • Jafari, J. (2000). Encyclopedia of Tourism. London–New York: Routledge.
  • Jolliffe, L. (2000). Theme parks as flagship attractions in peripheral areas. Annals of Tourism Research, 27 (1), 250–252.
  • Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: PWE.
  • KOKiS – Komisja Oświaty, Kultury i Sportu (2019). Park Wodny – funkcjonowanie, koszty, inwestycje, oferta. Materiały na Komisję Oświaty, Kultury i Sportu. Tychy: RCGW SA. Retrieved from: https://bip.umtychy.pl/index.php?action=PobierzPlik&d=1&id=456521 (20.09.2021).
  • Kotler, P. (1980). Principles of marketing. Englewood Clifs–New Jersey: Prentice-Hall.
  • Kruczek, Z. (2011). Amusement parks as flagship tourist attractions. Development and globalization. Economic Review of Tourism, 3, 156–163.
  • Kruczek, Z. (2012). Parki tematyczne jako flagowe atrakcje turystyczne. Rozwój i globalizacja. Turystyka Kulturowa, 3, 29–40.
  • Łukaszewski, B. (2020). Czas wolny Polaków w kontekście potencjału turystycznego. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1 (25), 139–157.
  • Maciąg, J., Kantyka, J., Prawelska-Skrzypek, G. (2018). Zarządzanie jakością usług rekreacyjnych w mieście i gminie. Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Marcisz, S. (2021). Wodny Park Tychy. Opinie. Retrieved from: https://www.google.com/search?q=wodny+park+tychy+opinie&client=firefox-b-d&ei=yyWKYseNJIKSwPAP1OWU2AY&ved=0ahUKEwiHn9e5h_P3AhUCCRAIHdQyBWsQ4dUDCA0&uact=5&oq=wodny+park+tychy+opinie&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEIAEMgYIABAeEBZKBAhBGAFKBAhGGABQvwVYvwVg8QZoAXAAeACAAVKIAVKSAQExmAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz#lrd=0x4716b7fe11be5f19:0x512-330b4a79847d4,1,,, (10.10.2021).
  • Middleton, V. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: PAPT.
  • Mossberg, L. (2007). A marketing approach to the tourist experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7 (1), 59–74. https://doi.org/10.1080/15022250701231915
  • Niezgoda, A. (2013a). Prosument na rynku turystycznym – próba zdefiniowania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 203–210.
  • Niezgoda, A. (2013b). Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań. Folia Turistica, 28 (1), 91–106.
  • Nowacki, M. (2014). Obecne tendencje w rozwoju atrakcji turystycznych. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 45, 185–195.
  • Panasiuk, A. (2019). Produkt turystyczny. Pojęcie, struktura, uwarunkowania kreowania. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (2), 11–24.
  • ParkiWodne.pl (2021). Retrieved from: https://www.parkiwodne.pl/ (10.09.2021).
  • Parkmania.pl (2021). Retrieved from: https://www.parkmania.pl/ (10.09.2021).
  • Parzych, K., Gotowski, R. (2013). Zróżnicowanie przestrzenne i rola parków wodnych w rekreacji czynnej Polaków. Journal of Health Sciences, 3 (14), 372–382.
  • Pierścionek, Z. (2001). Strategie rozwoju firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pine, B.J., Gilmore, J.H. (1999). The experience economy, work is theatre and every business a stage. Boston: Harvard Business School Press.
  • Rapacz, A. (2001). Parki wodne elementem wzbogacającym ofertę turystyczną obszaru. In: A. Rapacz (ed.), Gospodarka turystyczna. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania (pp. 57–70). Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
  • Rapacz, A. (2007). Przedsiębiorstwo turystyczne. Warszawa: Difin. Rupik, K. (2010). Prosument w procesie planowania marketingowego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 608 (15), 331–332.
  • Stasiak, A. (2013). Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń. Turyzm/Tourism, 23 (1), 29–38. https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003
  • Stasiak, A. (2019). Przestrzeń turystyczna jako przestrzeń doświadczeń. Prace i Studia Geograficzne, 64 (1), 61–87.
  • Suntago Park of Poland (2021). Retrieved from: https://parkofpoland.com (20.09.2021).
  • Themed Entertainment Association – TEA (2021). Retrieved from: https://aecom.com/theme-index (11.09.2021).
  • Uchwała nr PR.0007.94.2019 Rady Miasta Ruda Śląska z dnia 23 maja 2019 r.
  • Vedos (2022). Wodny Park Tychy. Opinie. Retrieved from: https://www.google.com/search?q=wodny+park+tychy+opinie&client=firefox-b-d&ei=yyWKYseNJIKSwPAP1OWU2AY&ved=0ahUKEwiHn9e5h_P3AhUCCRAIHdQyBWsQ4dUDCA0&uact=5&oq=wodny+park+tychy+opinie&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEIAEMgYIABAeEBZKBAhBGAFKBAhGGABQvwVYvwVg8QZoAXAAeACAAVKIAVKSAQExmAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz#lrd=0x4716b7fe11be5f19:0x512-330b4a79847d4,1,,, (10.03.2022).
  • Wodny Park Tychy (2020). Retrieved from: https://www.wodnypark.tychy.pl (20.02.2020).
  • WSJP (2021). Park wodny. Retrieved from: https://wsjp.pl/haslo/podglad/867/park-wodny (11.09.2021).
  • WWA. World Waterpark Association (2021). Retrieved from: https://www.waterparks.org (20.08.2021).
  • Zawada, D. (2020). Produkt turystyczny miasta. Studia Miejskie, 16, 37–46. https://doi.org/10.25167/sm.2411
  • Żabiński, L. (2012). Środowisko, sfera i marketing produktów systemowych. Pojęcia i problemy podstawowe. In: L. Żabiński (ed.), Marketing produktów systemowych (pp. 24–44). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Żemła, M. (2005). Znaczenie współpracy lokalnej i regionalnej dla jakości i konkurencyjności produktu ośrodka narciarskiego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1074, 137–142.
  • Żemła, M. (2012). Evaluation of tourism destination products by consumers: Theoretical model. International Journal of Hospitality and Tourism, 2 (1), 57–68.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2130291

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0867-5856_32_1_02
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.