Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 48 | 2 | 147-161

Article title

Aktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect)

Content

Title variants

Aktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia wyniki serii badań eksperymentalnych nad wpływem aktywacji standardów osobistych odbiorcy na perswazyjność efektu komunikacyjnego, opartego na dopasowaniu regulacyjnym celu komunikatu i argumentacji w nim zawartej. Uzyskane w warunkach polskich wyniki wydają się stawiać pod znakiem zapytania przyjęte w tzw. value experience Edwarda Tory Higginsa założenie odrębności standardów osobistych i społecznych oraz zgodności regulacyjnej jako czynników równolegle warunkujących siłę zaangażowania człowieka w działanie. Efekt zgodności regulacyjnej wydaje się być bowiem przez powyższe moderowany.
EN
The paper presents the results of a sets of experimental studies on the impact of activating the recipient’s personal standards on the persuasiveness of the communication effect. The results obtained in Polish cultural conditions supposed to put into question the adopted in value experience of E. Higgins Tory assumption that personal or social standards and regulatory focus are distinctive. The regulatory compliance effect suppose to be moderated by the above.

Year

Volume

48

Issue

2

Pages

147-161

Physical description

Dates

published
2019-01-07

Contributors

  • Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

References

  • Bąk W., Teoria ukierunkowań regulacyjnych E. Tory Higginsa, „Roczniki Psychologiczne” 2008, t. 9, nr 1, s. 7–38.
  • Cesario J.F., Grant H., Higgins E.T., Regulatory Fit and Persuation: Transfer from „Feeling Right”, „Journal of Personality and Social Psychology” 2004, vol. 86, s. 388–404.
  • Cesario J.F., Higgins E.T., Scholer A.A., Regulatory Fit and Persuation: Basic Principles and Remaining Questions, „Social and Personality Psychological Compass” 2008, vol. 2(1), s. 444–463.
  • Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2011.
  • Doliński D., Drogosz M., Czy obywatele poszliby głosować przeciw? Regulacyjne nastawienie na promocję vs prewencję a aktywność wyborcza, „Kolokwia Psychologiczne” 2007, nr 16, s. 103–116.
  • Freitas A.L., Higgins E.T., Enjoying Goal-Direction Action: The Role of Regulatory Fit, „Psychological Science” 2002, vol. 13, s. 1–6.
  • Higgins E.T., Accesability Theory, [w:] Handbook of Theories of Social Psychology, red. P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins, New York 2012, s. 75–96.
  • Higgins E.T., Beyond Pleasure and Pain. How Motivation Works, Oxford 2011.
  • Higgins E.T., Making a Good Decision: Value from Fit, „American Psychologist” 2000, vol. 55, s. 1217–1230.
  • Higgins E.T., Regulatory Fit Focus, [w:] Handbook of Theories of Social Psychology, red. P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins, New York 2012, s. 483–504.
  • Higgins E.T., Value from Hedonic Experience and Engagement, „Psychological Review” 2006, vol. 113, s. 439–460.
  • Kofta M., Doliński D., Poznawcze podejście do osobowości, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, t. 2, Gdańsk 2000, s. 561–600.
  • Lee A.Y., Aaker J. L., Bringing the Frome into Focus: The Influence of Regulatory Fit on Processing Fluency and Persuation, „Journal of Personality and Social Psychology” 2004, vol. 86, s. 205–218.
  • Lockwood P., Jordan C.H., Kunda Z., Motivation by Positive or Negative Role Models: Regulatory Focus Determines Who Will Best Inspire Us, „Journal of Personality and Social Psychology” 2002, vol. 83, s. 854–864.
  • Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa 2003.
  • Pervin L.A., Psychologia osobowości, przeł. M. Orski, Gdańsk 2002.
  • Pfattheicher S, Sassenrath C.A., Regulatory Focus Perspective on Eating Behavior: How Prevention and Promotion Focus Relates to Emotional, External, and Restrained Eating, „Frontiers Psychology” 2014, s. 1–8.
  • Semin G.R., Higgins T., de Montes L.G., Estourget Y., Valencia J.F., Linguistic Signatures of Regulatory Focus: How Abstraction Fits Promotion More than Prevention, „Journal of Personality and Social Psychology” 2005, vol. 89, s. 36–45.
  • Spiegel S., Grant-Pillow H., Higgins E.T., How Regulatory Fit Enhances Motivational Strenght During Goal Pursuit, „European Journal of Social Psychology” 2004, vol. 34, s. 39–54.
  • Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1505-9057_48_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.