Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 63 | 4 | 127-149

Article title

Finis coronat opus? O zakończeniach artykułów literaturoznawczych

Content

Title variants

EN
Finis coronat opus? About the Endings of Literary‑Studies Articles

Languages of publication

Abstracts

EN
The paper is an attempt to consider the issue that so far has not been discussed frequently in the Polish philological current. It focuses on the endings of 18 selected articles in the field of literary studies. Authors of textbooks on academic discourse argue that it is the ending that plays a fundamental role in the scientific discourse as a concluding, summarising, and potentially memorable part. This approach to a conclusion is often shared by scholars themselves, who choose different strategies with regard to endings of their articles. When studying articles published in the period of 2015‒2019, we identified about 15 different ending strategies, e.g. an apologia for a literary work selected by an author, suggestions for further research possibilities, an attractive punch line, and an quotation from another paper. As the analysis reveals, the conclusion of an academic article is not only a place for introducing conventional rhetorical figures; it also becomes the researchers’ contribution to the understanding of the role ascribed by literary-studies scholars to their own scientific practice.
PL
Niniejszy szkic stanowi próbę namysłu nad zagadnieniem rzadko dotąd obecnym w kręgu polskiej refleksji filologicznej. Skupiamy w nim uwagę na zakończeniach 18 wybranych artykułów literaturoznawczych. Właśnie w konkluzjach, jako mających zwieńczyć bądź streścić wywód i zakorzenić tekst w pamięci odbiorców, twórcy poradników i opracowań dotyczących dyskursu naukowego dostrzegają znaczenie fundamentalne. To przeświadczenie zdają się podzielać sami uczeni, obierający przy tworzeniu finałów różne strategie. W tekstach publikowanych od 2015 do 2019 r. wyodrębniamy tego typu strategii około 15: od apologii wybranego pisarstwa po propozycje dalszych ścieżek rozwoju konkretnych badań, od efektownej puenty po cytat z pracy, którą stworzył poprzednik. Jak ujawnia nasza analiza, podsumowanie tekstu naukowego nie jest jedynie miejscem wykorzystania konwencjonalnych retorycznych zabiegów. Staje się też przyczynkiem do zrozumienia roli przypisywanej własnej twórczości przez badaczy/badaczki literatury.

Year

Volume

63

Issue

4

Pages

127-149

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii Literatury, Plac Nankiera 15b, 50-140 Wrocław
  • Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii Literatury, plac Nankiera 15b, 50-140 Wrocław
  • Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii Literatury, plac Nankiera 15b, 50-140 Wrocław

References

  • Branach-Kallas Anna, (Nie)przekładalność kultur: postkolonialne porównania, „Litteraria Copernicana” 2015, nr 2, s. 59–75, https://doi.org/10.12775/LC.2015.018
  • Buszewicz Elwira, Między romantyzmem a barokiem. Władysław Syrokomla jako tłumacz poezji Sarbiewskiego – teoria i praktyka, „Ruch Literacki” 2019, z. 3, s. 289–299.
  • Czerwiński Marcin, Antygona strzeże dobrej pamięci. O rodzinnych i redakcyjnych zakusach cenzorskich wobec materiałów autobiograficznych pisarzy (przyczynek do historii literatury), [w:] Przechadzki po lesie teorii i nie tylko. Szkice o literaturze, języku i kulturze. Prace ofiarowane prof. dr. hab. Wojciechowi Solińskiemu na siedemdziesiąte urodziny, red. M. Tarnogórska, K. Lisowska, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2019, s. 353–363.
  • Duć-Fajfer Helena, Mniejszości piszą – projekt (nie)możliwy, „Litteraria Copernicana” 2019, nr 2, s. 11–49, https://doi.org/10.12775/LC.2019.018
  • Górecki Przemysław, Gender studies wobec problemów diachronii i synchronii, „Jednak Książki” 2017, nr 7, s. 145–156.
  • Kochanowski Marek, Opiekunki i pielęgniarki w wybranych utworach Stefana Żeromskiego, „Zeszyty Naukowe KUL” 2018, nr 2, s. 87–99, https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.2.87-99
  • Kochanowski Marek, Recepcja „Miliardów” Andrzeja Struga po 1945 roku, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2019, nr 14, s. 99–111, https://doi.org/10.15290/bsl.2019.14.07
  • Korpysz Aleksandra, Literatura w przestrzeni miasta, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 10, s. 273–288, https://doi.org/10.15290/bsl.2017.10.17
  • Krysztofiak Maja, „W siną dal, dokąd oczy poniosą...” – motyw wędrówki w baśniach polskich i węgierskich, „Orbis Linguarum” 2018, t. 51, s. 263–275.
  • Łaszczuk Agnieszka, Zwierzęce zaangażowanie najnowszej poezji polskiej, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2019, nr 62, z. 4, s. 81–96, https://doi.org/10.26485/ZRL/2019/62.3/10
  • Nowak Maciej, Uporczywa bezsilność sztuki, czyli Zygmunt Haupt i granice literatury, „Roczniki Humanistyczne” 2018, t. 64, z. 1, s. 61–85, https://doi.org/10.18290/rh.2018.66.1-5
  • Pfeifer Kasper, „Oj skończy się nam, skończy nasze mordowanie”. Ludowe pieśni antyfeudalne, Ściegienny, Szela i możliwy wpływ chłopskiej teologii emancypacyjnej na rabację galicyjską, „Praktyka Teoretyczna” 2019, nr 3, s. 89–114, https://doi.org/10.14746/prt.2019.3.5
  • Półchłopek Tadeusz, Europa i nacjonalizmy. Dyskursy kulturowe Leszka Dunina-Borkowskiego, [w:] Romantyzm krajowy – profil lokalny i oswajanie Europy, red. M. Łoboz, Franciszkańskie Wydawnictwo św. Antoniego, Wrocław 2016, s. 25–40.
  • Skibińska Małgorzata Ewa, Wojażer i gaduła nad brzegami Renu. Stefana Witwickiego krajowe wypisy z Księgi Europy (na przykładzie „Listów z zagranicy”), [w:] Romantyzm krajowy – profil lokalny i oswajanie Europy, red. M. Łoboz, Franciszkańskie Wydawnictwo św. Antoniego, Wrocław 2016, s. 51–62.
  • Ulicka Danuta, Między światami. Rzeczywistość w literaturze – literatura w rzeczywistości – rzeczywistość, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 28, s. 541–601, https://doi.org/10.14746/pt.2017.28.1
  • Uniłowski Krzysztof, Tekstualizm, materializm, immersja, interpretacja, „Praktyka Teoretyczna” 2019, nr 4, s. 33–50, https://doi.org/10.14746/prt2019.4.3
  • Urbańczyk-Tulik Lidia, Niedorośli wobec grozy – dziecięcy bohaterowie horrorów dla młodych odbiorców, „Jednak Książki” 2017, nr 7, s. 81–96.
  • Zaród Magdalena „Urodzony Jan Dęboróg, dzieje jego rodu, głowy i serca, przez niego samego opowiadane a rytmem spisane przez W.S.” – patriotyzm w gawędzie Władysława Syrokomli (Ludwika Kondratowicza), „Prace Literaturoznawcze” 2019, nr 7, s. 79–88, https://doi.org/10.31648/pl.4712
  • Zarych Elżbieta, Przekład literatury dla dzieci i młodzieży – między tekstem a oczekiwaniami wydawcy i czytelnika, „Teksty Drugie” 2016, nr 1, s. 206–227, https://doi.org/10.18318/td.2016.1.13
  • Bulisz Ewa, O artykule naukowym słów kilka, „Progress. Journal of Young Researchers” 2017, nr 1, s. 13–21, https://doi.org/10.4467/25439928PS.17.001.6507
  • Doboszyńska-Markiewicz Katarzyna, O jakby nieostrości i jej swego rodzaju operatorach (linguistic hedges) – uwagi wstępne, „Linguistica Copernicana” 2015, nr 12, s. 137– 155, https://doi.org/10.12775/LinCop.2015.006
  • Gajda Stanisław, Styl naukowy, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków 2013, s. 61–70.
  • Gajda Stanisław, Styl naukowy, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 183–199.
  • Krawczyk Jacek, Przemiany we współczesnej refleksji literaturoznawczej. O homogenizacji dyskursów, „Prace Literaturoznawcze UWM” 2013, nr 1, s. 267–276.
  • Liśkiewicz Tomasz, Grzegorz Liśkiewicz, Wprowadzenie do efektywnego publikowania naukowego. Jak przygotować, wysłać i promować artykuł naukowy, Amber Editing, Łódź 2014, http://www.imp.lodz.pl/upload/biblioteka/2014/wprowadzenie.pdf [dostęp: 6.04.2020].
  • Maćkiewicz Jolanta, Jak pisać teksty naukowe, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2001.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej, [w:] Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 28 lutego 2019, poz. 392.
  • Stępień Beata, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016 [e-book].
  • Świetlikowska Jolanta, Dobry tekst naukowy, „Studia z Teorii Wychowania” 2011, nr 2/1, s. 172–193.
  • Ulicka Danuta, Narracyjna i nienarracyjna koncepcja dyskursu literaturoznawczego, „Przestrzenie Teorii” 2004, nr 3/4, s. 21–42, https://doi.org/10.14746/pt.2004.3.2

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2129702

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1505-9057_63_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.