Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 24 | 2 | 175-191

Article title

Does Social Trust Influence Charitable Giving for NGOs?

Content

Title variants

PL
Czy zaufanie społeczne wpływa na udzielanie wsparcia finansowego organizacjom pozarządowym?

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest ustalenie związku między poziomem dochodów organizacji pozarządowych a zaufaniem społecznym do nich. Badanie wykaże, czy zaufanie społeczne mierzone przez Charities Aid Foundation ma wpływ na dochody organizacji pozarządowych z działalności charytatywnej. Analizowane są dochody organizacji pozarządowych w Polsce, Chorwacji oraz Wielkiej Brytanii oraz zmiany w poziomie zaufania społecznego w tych krajach i w dochodach organizacji pozarządowych w latach 2013–2017. Dla realizacji celu badawczego zostały zastosowane takie metody badawcze jak analiza literatury i analiza regresji panelowej. Wyniki analizy regresji panelowej wskazują, że wysokość darowizn zależy nie tylko od poziomu zaufania publicznego, ale także od wielu czynników zewnętrznych. Stwierdzamy, że poziom dochodów organizacji pozarządowych jest różny w zależności od kraju, ze względu na różne poziomy rozwoju gospodarczego tych krajów i ich zamożności. Wyniki pokazują też, że poza obszarem demograficznym, na wysokość przychodów i wysokość darowizn dla organizacji pozarządowych wpływają także cel filantropijny, liczba lat, jakie upłynęły od założenia organizacji (wiek organizacji) oraz model finansowania. Ograniczenia badawcze wynikają z wyboru kilku krajów do analizy. Oryginalność i wartość niniejszego opracowania polega na tym, że problem niskiego zaufania społecznego do organizacji pozarządowych analizowany jest w artykule poprzez powiązanie go z dochodami tych organizacji.
EN
The purpose of the paper is to find a link between the level of NGOs’ revenues and the trust in non‑governmental organisations (NGOs). We investigate if social trust, as measured by the Charities Aid Foundation, influences their charitable revenues. We analyse the revenues of NGOs in three countries: Poland, Croatia and the United Kingdom. We analyse the change in social trust in these countries and revenues in the years 2013–2017. The design and methodology approach includes a literature review and panel regression analysis. The main results of the panel regression analysis indicate that the amount of donations depends not only on the level of public trust but also on certain external and independent factors. We find that NGOs revenues vary from country to country due to different levels of economic development and wealth of countries. The results also show that apart from demographics, NGOs’ revenues and the donations they receive are also influenced by the philanthropic goal, the numer of years since it was established (the age of the organization) and the financing model. The research limitations include the selection of only a few countries for the analysis. This paper’s originality and value lie in the fact that the problem of low social trust in NGOs is analysed by linking it with the NGOs’ revenues.

Contributors

  • Accounting Department Management Faculty, University in Lodz, Lodz, Poland
author
  • Department of Accounting and Auditing Faculty of Economics, Business and Tourism, University of Split, Split, Croatia

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1812123

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1508-2008_24_18
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.