Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 15 | 3 | 136-161

Article title

Znaczenie pomników przedsiębiorstw w przestrzeni społecznej

Content

Title variants

Znaczenie pomników przedsiębiorstw w przestrzeni społecznej

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Pomniki, które znajdują się w przestrzeni społecznej, odnoszą się nie tylko do ważnych dla danej społeczności wydarzeń, postaci i symboli. Istnieją także pomniki związane z funkcjonowaniem różnego typu przedsiębiorstw. Tego rodzaju pomniki, rozumiane jako materialny wyraz kultury organizacyjnej, można rozpatrywać z punktu widzenia nauk o zarządzaniu. Jak każdy pomnik również te związane z przedsiębiorstwami nie pozostają bez wpływu na otoczenie, w tym na przestrzeń społeczną. Celem niniejszego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie znaczenie w przestrzeni społecznej mają pomniki przedsiębiorstw. Autor dokonał analizy czterdziestu pomników przedsiębiorstw i stwierdził, że ich społeczne znaczenie wyraża się na kilku płaszczyznach: tożsamości organizacji, mitycznej, ideologicznej, estetycznej, inscenizacyjnej i prowokacyjnej.
EN
Monuments that are in the social space refer not only to events, figures, and symbols that are important to a given community. There are also monuments related to the functioning of various types of enterprises. Such monuments, understood as a material expression of organizational culture, can be considered from the point of view of management sciences. Like every monument, also those that are business- or enterprise-related have an impact on the surroundings, including the social space. The aim of this paper is to find an answer to the question: What is the significance of business monuments in the social space? In order to get an answer, the author analyzed forty enterprise monuments and has determined that their social significance manifests on several levels: organizational identity, mythical, ideological, aesthetic, enactive, and provocative.

Year

Volume

15

Issue

3

Pages

136-161

Physical description

Dates

published
2019-08-31

Contributors

  • Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Kultury, Katedra Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy

References

  • Babbie Earl (2006) Badania społeczne w praktyce. Przełożyła Agnieszka Kloskowska-Dudzińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Barker Roger G. (1968) Ecological Psychology. Stanford: Stanford University Press.
  • Barthes Roland (2000) Mitologie. Przełożył Adam Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  • Bartl Michael, Kannan Vijai K., Stockinger Hanna (2016) A review and analysis of literature on netnography research. „International Journal of Technology Marketing”, vol. 11, no. 2, 2016. s. 165–196.
  • Baudrillard Jean (2005) Symulakry i sumulacja. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  • Baudrillard Jean (2006) Wymiana symboliczna i śmierć. Przełożył Słąwomir Królak. Warszawa: Sic!
  • Berger Peter L., Luckmann Thomas (1983) Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przełożył Józef Niżnik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Bierwiaczonek Krzysztof (2018) Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd socjologiczny”, 1(67), s. 25–48.
  • Boguszewiecz-Kreft Monika (2013) Marketing doświadczeń. Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów. Warszawa: Cedewu.
  • Burrell Gibson, Morgan Gareth (2005) Sociological Paradigms and Organizational Analysis: Elements of the Sociology of Corporate Life. Burlington: Ashgate Publishing Company.
  • Durkheim Émile (2000) Zasady metody socjologicznej. Przełożył Jerzy Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dziewanowska Katarzyna (2013) Nowe oblicze marketingu – koncepcja marketingu doświadczeń. „Marketing i rynek”, 1/2013, s. 16–24.
  • Golka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin.
  • Hall Mildred R., Hall Edward T. (2001) Czwarty wymiar w architekturze. Przełożył Radosław Nowakowski. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
  • Hatch Mary J. (2002) Teoria organizacji. Przełożył Paweł Łuków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hultén Bertil, Broweus Niklas, van Dijk Marcus (2011) Marketing sensoryczny. Przełożył Grzegorz Dąbkowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Ingarden Roman (1958) Studia z estetyki. Tom 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Jałowiecki Bohdan, Szczepański Marek (2009) Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Jałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2009) Miejskie szlaki pamięci. „Studia Regionalne i Lokalne”, 4(38), s. 5–20.
  • Jałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2010) Funkcje pomnika w przestrzeni miejskiej [w:] Ewa Rewers, Agata Skórzyńska, red., Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast. Poznań: WydawnictwoNaukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Jemielniak Dariusz (2013) Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych. „Prakseologia”, nr 154/2013, s. 97–116.
  • Johnson Nuala C. (2002) Mapping monuments: the shaping of public space and cultural identities. „Visual communication”, 1(3), s. 293–298.
  • Jurek Krzysztof (2013) Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 1/41/2013, s. 87–99.
  • Kaltenberg-Kwiatkowska Ewa (2011) O oznaczaniu i naznaczaniu przestrzeni miasta. „Przegląd Socjologiczny”, (60), s. 135–165.
  • Kant Immanuel (1964) Krytyka władzy sądzenia. Przełożył Jerzy Gałecki. Warszawa: PWN.
  • Klein Naomi (2004) No logo. Przełożyły: Hanna Jankowska, Katarzyna Makaruk, Małgorzata Halaba. Izabelin: Świat Literacki.
  • Konecki Krzysztof (2002) Tożsamość organizacyjna [w:] Krzysztof Konecki, Piotr Tobera, red., Szkice z socjologii zarządzania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 82–102.
  • Koprowski Krzysztof (2017) Pomnik-pociąg na terenie bazy SKM, „trojmiasto.pl” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pociag-pomnik-na-terenie-bazy-SKM-n114777.html#tri.
  • Kostera Monika (2003) Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kostera Monika (2012) Zarządzanie na rynku doznań [w:] Beata Glinka, Monika Kostera, red., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
  • Kowalewski Maciej (2007) Zmiany na cokołach. Uwagi o funkcjach pomników w przestrzeni miasta. „Obóz. Problemy narodów byłego obozu komunistycznego”, nr 49, s. 125–137.
  • Kozinets Robert V. (1998) On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture [w:] Joseph Alba, Wesley Hutchinson, eds., Advances in Consumer Research. Volume 25. Provo, UT: Association for Consumer Research, s. 366–371.
  • Kruszyński Jan (2010) Rewolucja w mieście? Komu powinniśmy stawiać pomniki? [w:] Piotr Kryczka, Joanna Bielecka-Prus, red., Przemiany miast polskich po 1989. Lublin: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji.
  • Krzyżanowska Natalia (2016) Dyskursy (nie) pamięci w przestrzeni miasta. „Studia Socjologiczne”, 1(220), s. 127–154.
  • Kumar Praveen S. (2014) Monuments for the Development of Tourism, „International Journal of Management and Social Science Research Review”, vol. 1, no. 4, s. 87–94.
  • Laberschek Marcin (2017) Identyfikacja pól wartości produktu kultury. „Zarządzanie w kulturze”, nr 18, z. 3, s. 283–305.
  • Laberschek Marcin (2018) Symboliczne stanowienie władzy w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Lévi-Strauss Claude (1968) Struktura mitów. Przełożył Władysław Kwiatkowski. „Pamiętnik Literacki”, 59/4, s. 243–266.
  • Lotko Aleksander (2013 Marketing wobec ponowoczesności. Warszawa: Cedewu.
  • Majer Andrzej (2010) Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mazurek-Łopacińska Krystyna (2009) Marketing wobec wyzwań postmodernizmu [w:] Roman Niestrój, red., Tożsamość i wizerunek marketingu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 293–302.
  • Mead George H. (1934) Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
  • Neugebauer Clemens, Kölldorfer Martin (2013) Fabricating the Steel Bull of Spielberg [w:] Sigrid Brell-Çokcan, Johannes Braumann, eds., Rob | Arch 2012. Robotic Fabrication in Architecture, Art, and Design, Vienna: Springer, s. 130–137.
  • Nijakowski Lech M. (2006) Domeny symboliczne. Konflikty narodowościowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Osborne Brian S. (2001) Landscapes, memory, monuments, and commemoration: Putting identity in its place. „Canadian Ethnic Studies”, 33(3), s. 39–77.
  • Pamięci Marcelego Nowotki (1973) „Stolica”, rok 28, nr 33 (1341), s. 11.
  • Pine Joseph, Gilmore James (1999) The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Boston: Harvard Business School Press.
  • Pobihuszka Filip (2015) Buhaj Ilon był gwiazdą PRL-u. Ma nawet swój pomnik. „Gazeta Lubuska” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.gazetalubuska.pl/strefa-agro/wiadomosci/a/buhaj-ilon-byl-gwiazda-prlu-ma-nawet-swoj-pomnik,12370178/.
  • Pomnik buhaja. „grafywpodrozy.pl” [dostęp 28 czerwca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.grafywpodrozy.pl/pomnik-buhaja-2/.
  • Pomnik Fenrycha odsłonięty, „pudliszki.powiatgostyn.pl” [dostęp 5 kwietnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.pudliszki.powiatgostyn.pl/Pomnik_Fenrycha_odsloniety!,14812.html›.
  • Przemysł, „Wikipedia” [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: ‹Mhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Przemys%C5%82.
  • Skowronek Iwona (2012) Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Poltext.
  • Sułkowski Łukasz (2012a) Epistemologia i metodologia zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Sułkowski Łukasz (2012b) Kulturowe procesy zarządzania. Warszawa: Difin.
  • Sztompka Piotr (2006) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tillich Paul (1991) Symbol religijny [w:] Michał Głowiński, red., Symbole i symbolika. Przełożyła Maria Bożena Fedewicz. Warszawa: Czytelnik.
  • Turner Barry A. (1986) Sociological Aspects of Organizational Symbolism. „Organization Studies”, vol. 7, no. 2, s. 101–115.
  • Wallis Aleksander (1967) Socjologia wielkiego miasta. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Wallis Aleksander (1990) Pamięć i pomnik [w:] Aleksander Wallis, red., Socjologia przestrzeni. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.
  • Weick Karl E. (2016) Tworzenie sensu w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Wieliczka24.info [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.wieliczka24.info/viewtopic.php?t=2319.
  • Wittgenstein Ludwig (2000) Dociekania filozoficzne. Przełożył Bogusław Wolniewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Zieliński Florian (2005) Szata ideologiczna miasta–pomniki [w:] Bohdan Jałowiecki, Andrzej Majer, Marek S. Szczepański, red., Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa. Warszawa: Scholar, s. 219–234.
  • Zybertowicz Andrzej (1999) Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych. „ASK: Społeczeństwo, badania, metody”, nr 8/1999, s. 7–28.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1733-8069_15_3_08
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.