Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 17 | 4 | 68-87

Article title

Emotions of Medical Personnel versus the Status and Power at Work in Hospital Wards

Content

Title variants

PL
Emocje personelu medycznego a status i władza w pracy w szpitalu

Languages of publication

Abstracts

PL
Szpital charakteryzuje się jedną z najbardziej sformalizowanych struktur ze ścisłym podziałem zadań i obowiązków. Istotnym elementem każdej organizacji formalnej jest system autorytetów i władzy. Pomiędzy oddziałami szpitalnymi oraz w obrębie każdego z nich zaznacza się hierarchia oraz system władzy. Na ten układ hierarchii nakłada się odczuwalny i percypowany przez każdego pracownika poziom władzy i statusu, który implikuje pojawienie się określonych emocji. Wpływają one na interakcje, formując ich przebieg. Opisując emocje w kontekście władzy i statusu, w artykule będę się odnosić do koncepcji Theodore’a Kempera, gdzie interakcje i zmiany względnej władzy i statusu (prestiżu) jednostek mają wpływ na wzbudzanie negatywnych i pozytywnych emocji. Celem artykułu jest ukazanie, jak indywidualnie oznaczony poziom władzy i statusu może kształtować relacje pracownicze, sposoby komunikowania oraz emocje w miejscu pracy. Artykuł odpowiada na pytanie, czy i jak posiadanie i/lub odczuwanie określonego statusu i poziomu władzy implikuje pojawienie się określonych emocji. Zatem istotne jest ukazanie tych działań i interakcji, które – wynikając z zajmowanej w strukturze szpitalnej określonej pozycji – kształtują i modyfikują emocje personelu medycznego. Całość rozważań oparta jest na etnograficznych badaniach jakościowych prowadzonych w trzech oddziałach szpitalnych różniących się co do charakteru pracy w oddziale oraz typem leczonych pacjentów. W artykule opisano trzy z wyróżnionych kategorii, to jest „grę w brak szacunku”, „trzymanie emocji” oraz „dumę”. W toku analiz stwierdzono, że hierarchiczność i określony poziom władzy implikuje pojawienie się emocji dumy, satysfakcji, zadowolenia i prowadzi do zwiększenia poziomu zaufania pomiędzy personelem medycznym. Duma wynika z przynależności do określonego zawodu i określonej grupy pracowniczej, pojawia się jako rezultat dobrze przeprowadzonego zabiegu, albo wykonania czynności trudnej, której opanowanie wymagało czasu. Duma pojawia się także jako wynik prestiżu zawodu lub miejsca pracy (szpitala, oddziału).
EN
The hospital is characterized by one of the most formalized structures with a strict division of tasks and responsibilities. An essential element of any formal organization is the system of authorities and power. There is a hierarchy and a system of power between hospital departments and within each of them. This hierarchy structure overlaps with the level of power and status felt and perceived by each employee, which implies the emergence of specific emotions. They influence interactions, shaping their course. When describing emotions in the context of power and status, I will refer to Theodore Kemper’s concept that interactions and changes in the relative power and status (prestige) of individuals have an impact on arousing both negative and positive emotions. The aim of this article is to show how an individually-determined level of power and status can shape relations between employees, their methods of communication, and emotions in the workplace. The paper answers the question of whether and how having and/or feeling a certain status and level of power implies the emergence of certain emotions. It is important to reveal those activities and interactions which, as a result of a specific position in the hospital structure, shape and modify the emotions of medical personnel. All the considerations are based on ethnographic qualitative research conducted in three hospital departments, differing in terms of the nature of work in the department and the type of patients treated in each of them. The article describes three of the distinguished categories, i.e. “disrespect game,” ”holding emotions,” and pride. In the course of the analyses, it was found that hierarchy and a specific level of power implies the appearance of emotions of pride, satisfaction, and contentment, as well as it leads to an increase in the level of trust between members of medical personnel. Pride results from belonging to a specific profession and a specific group of employees, and it appears as the consequence of a well-conducted procedure or performance of a difficult activity that took time to master. Pride also emerges as a result of the prestige of the profession or workplace (hospital, ward).

Year

Volume

17

Issue

4

Pages

68-87

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • University of Lodz, Poland

References

  • Adler, Patricia and Peter Adler. 1994. “Observation techniques.” Pp. 377-392 in Handbook of qualitative research, edited by N. Denzin and Y. S. Lincoln. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Atkinson, Paul and Martyn Hammersley. 1994. “Ethnography and participant observation.” Pp. 248-261 in Handbook of qualitative research, edited by N. Denzin and Y. S. Lincoln. Thousand Oaks, London: Sage.
  • Barański, Jarosław and Włodzimierz Piątkowski. 2002. Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
  • Becker, Howard S. and Blanche Geer. 1960. “Participant observation: The analysis of qualitative field data.” Pp. 267-289 in Human Organization Research: Field Relations and Techniques, edited by R. N. Adams and J. J. Preiss. Homewood, IL: Dorsey.
  • Bernard, Chester I. 1938. The Functions of the Executive. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bielemuk, Agnieszka et al. 2007. “Ocena relacji interpersonalnych w grupie zawodowej pielęgniarka-lekarz.” Pp. 25-34 in Problemy terapeutyczno-pielęgnacyjne od poczęcia do starości, edited by E. Krajewska-Kułak et al. Bialystok: Akademia Medyczna w Białystoku.
  • Binder, Piotr, Hanna Palska, and Wojciech Pawlik, eds. 2009. Emocje a kultura i życie społeczne. Warsaw: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Brief, Arthur P. and Howard M. Weiss. 2002. “Organizational Behavior. Affect in the Workplace.” Annual Review of Psychology 53:279-307.
  • Byczkowska-Owczarek, Dominika, Anna Kubczak, and Beata Pawłowska. 2020. Za drzwiami oddziału. Badania etnograficzne w szpitalu. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Charmaz, Kathy. 2006. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London, New Delhi: Sage Publications.
  • Chua Wei et al. 2020. “A call for better doctor-nurse collaboration: A qualitative study of the experiences of junior doctors and nurses in escalating care for deteriorating ward patients.” Australian Care 33(1):54-61. DOI: 10.1016/j.aucc.2019.01.006.
  • Collins, Randall. 2004. Interaction ritual chains. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Csorba, Helena. 1966. Szpital−pacjent: system społeczny kliniki internistycznej. Wroclaw: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Domaradzki, Jan. 2018. Szpital jako instytucja społeczna. Retrieved March 31, 2020 https://www.ump.edu.pl/media/uid/f17222b7a2b-23c9792a/562330.pdf
  • Fatyga, Barbara. 1999. Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej. Warsaw: Uniwersytet Warszawski.
  • Flick, Uwe. 2002. An introduction to qualitative research. London: Sage.
  • Given, Lisa M. 2008. The SAGE Encyclopaedia of Qualitative Research Methods, vol. 1-2. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Glińska, Jolanta and Magdalena Lewandowska. 2007. “Autonomiczność zawodu pielęgniarskiego w świadomości pielęgniarek z uwzględnieniem pełnionych funkcji zawodowych.” Problemy Pielęgniarstwa 15(4):249-253.
  • Goffman, Erving. 1981. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warsaw: PIW.
  • Goffman, Erving. 2008. Zachowanie w miejscach publicznych, o społecznej organizacji zgromadzeń. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Goleman, Daniel. 1997. Inteligencja emocjonalna. Poznan: Media Rodzina.
  • Griffin, Ricky W. 1996. Podstawy zarządzania i organizacji. Warsaw: PWN.
  • Hammersley, Martyn and Paul Atkinson. 2000. Metody badań terenowych. Poznan: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Hammersley, Martyn and Paul Atkinson. 2007 Ethnography. Principles in Practice. New York: Taylor and Francis.
  • Hochschild, Arlie R. 1983. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.
  • Hochschild, Arlie R. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Huberman, Michael A. and Matthew N. B. Miles. 1984. Innovation up Close: How School Improvement Works. New York: Plenum Press.
  • Januszek, Henryk and Jan Sikora. 2000. Socjologia pracy. Poznan: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Johannessen, Lars E. F. 2014. “The narrative (re)production of prestige: How neurosurgeons teach medical students to valorise diseases.” Social Science & Medicine 120:85-91.
  • Kemper, Theodore D. 1978. A Social Interactional Theory of Emotions. New York: Wiley.
  • Kemper, Theodore D. 1991. “Predicting Emotions from Social Relations.” Social Psychology Quarterly 54:330-342.
  • Kemper, Theodore D. 2005. “Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji [Social Models in Explaining Emotions].” Pp. 72-87 in Psychologia emocji [Psychology of Emotions], edited by M. Lewis and J. M. Haviland-Jones. Gdansk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Kemper, Theodore D. 2008. “Power, Status, and Emotions.” Pp. 369-383 in Emotions. A Social Science Reader, edited by M. Greco and P. Stenner. London, New York: Routledge Taylor and Francis Group.
  • Kleinknecht, Steven. 2007. “An interview with Robert Prus: His Career, Contributions, and Legacy as an Interactionist Ethnographer and Social Theorist.” Qualitative Sociology Review 3(2):221-288.
  • Klingemann, Justyna I. 2011. “Magdalena Sokołowska – inspiracje i kontynuacje (recenzja z: Włodzimierz Piątkowski (red.) Socjologia z medycyną. W kręgu myśli naukowej Magdaleny Sokołowskiej.” Studia Socjologiczne 3(202):217-222.
  • Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Konecki, Krzysztof. 2007. “Procesualne ujęcie organizacji. Organizacje, struktury, procesy, tożsamości.” Pp. 7-22 in Zarządzanie organizacjami. Organizacja jako proces, edited by K. Konecki and P. Chomczyński. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Konecki, Krzysztof. 2012. “Etnografia socjologiczna.” Pp. 77-82 in Słownik socjologii jakościowej, edited by K. Konecki and P. Chomczyński. Warsaw: Difin.
  • Kostera, Monika. 2003. Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kostera, Monika, ed. 2011. Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Kostera, Monika. 2012. “Etnografia organizacji.” Pp. 73-77 in Słownik socjologii jakościowej, edited by K. Konecki and P. Chomczyński. Warsaw: Difin.
  • Kubisa, Julia. 2014. Bunt białych czepków. Analiza działalności związkowej pielęgniarek i położnych. Warsaw: Wydawnictwo naukowe SCHOLAR.
  • Kvale, Steinar. 2004. InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Bialystok: Trans Humana.
  • Leavitt, Harold J. 1964. “Applied organization change in industry structural, technical, and human approaches.” Pp. 55-71 in New Perspectives in Organization Research, edited by W. Cooper, H. Leavitt, and M. Shelly. New York, London, Sydney: John Wiley & Sons Inc.
  • Merriam, Sharon. 2009. Qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Nogalski Bogdan and Janusz Śniadecki. 1998. Kształtowanie umiejętności menedżerskich. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o. o.
  • Ostrowska, Antonina. 2009. Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Pawłowska, Beata. 2013. Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego [Social Emotions in the Work of Teachers and Salesmen]. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Pawłowska, Beata. 2014. “Emocje społeczne w teorii Theodore’a Kempera [Social Emotions in Theodore Kemper’s Theory].” Pp. 39-52 in Emocje w życiu codziennym [Emotions in Everyday Life], edited by K. Konecki and B. Pawłowska. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Pawłowska, Beata. 2020. “Pride in Teachers’ Everyday Work. Conditions and Contexts.” Qualitative Sociology Review 16(1):28-48. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8077.16.1.03
  • Pawłowska, Beata and Piotr Chomczyński. 2012. “Sposoby radzenia sobie z emocjami negatywnymi na przykładzie grupy nauczycieli.” Studia Edukacyjne 21:141-162.
  • Piątkowski, Włodzimierz. 2004. Zdrowie, choroba, społeczeństwo: studia z socjologii medycyny. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Piątkowski, Włodzimierz and Bożena Płonka-Syroka. 2008. Socjologia i antropologia medycyny w działaniu. Wrocław: Aboretum.
  • Piątkowski, Włodzimierz and Anna Titkow. 2002. W stronę socjologii zdrowia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Pierce, Jennifer L. 1995. Gender trials: Emotional lives in contemporary law firms. Berkeley: University of California Press.
  • Plutchik, Robert. 1991. “Emotions and Evolution.” Pp. 37-58 in International Review of Studies on Emotion, edited by K. T. Strongman. Chichester: Wiley.
  • Prus, Robert. 1997. Subcultural Mosaics and Intersubjective Realities. An Ethnographic Research Agenda for Pragmatizing the Social Sciences. New York: State University of New York Press.
  • Prus, Robert and Scott Grills. 2003. The Deviant Mystique: Involvements, Realities and Regulation. Westport: Praeger Publishers.
  • Rafaeli, Anat and Robert I. Sutton. 1987. “Expression of emotion as part of the work role.” The Academy of Management Review 12(1):23-37.
  • Silverman, David. 2001. Interpreting Qualitative Data. Methods for analyzing talk, text and interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publication.
  • Silverman, David. 2007. Interpretacja danych jakościowych [Interpreting Qualitative Data]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Silverman, David. 2008. Prowadzenie badań jakościowych. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Stake, Robert E. 1994. “Case Studies.” Pp. 236-247 in Handbook of Qualitative Research, edited by N. Denzin and Y. S. Lincoln. Thousand Oaks, London: Sage.
  • Stake, Robert E. 2010. Qualitative Research. Studying how things work. New York, London: The Guilford Press.
  • Strauss Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park–London–New Delhi: Sage Publications.
  • Sułkowski, Łukasz. 2013. “Zmiana kulturowa w polskich szpitalach – wyniki badań.” Przedsiębiorczość i Zarządzanie XIV(10):83-96.
  • Tobiasz-Adamczyk, Beata. 2000. Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Tobiasz-Adamczyk, Beata. 2001. Relacje lekarz-pacjent w perspektywie socjologii medycyny. Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Turner, Jonathan H. and Jan E. Stets. 2009. Socjologia emocji [Sociology of Emotions]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Van der Geest, Sjaak and Kaja Finkler. 2004. “Hospital ethnography: introduction.” Social Science & Medicine 59(2004):1995-2001.
  • Wojciechowska, Magdalena. 2020. Dwie matki jednego dziecka. Macierzyństwo nieheteronormatywne w doświadczeniu kobiet wychowujących dzieci poczęte w związku jednopłciowym. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Zdziebło, Kazimiera and Ewa Kozłowska. 2010. “Mobbing w środowisku pracy pielęgniarek.” Problemy Pielęgniarstwa 18(2):212-219.
  • Zielińska-Więczkowska, Halina and Anna Buśka. 2010. “Satysfakcja zawodowa pielęgniarek na tle wybranych czynników środowiska pracy.” Pielęgniarstwo XXI wieku 3-4:32-33.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2033739

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1733-8069_17_4_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.